České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Od 1. srpna se jezdí vlakem z Budějovic do Lince bez přestupu

Trochu historie

První tratí, která spojila České Budějovice s Lincem, byla koněspřežka. Vznik železnice byl výsledkem dlouhého úsilí o spojení dvou důležitých vodních komunikací – Dunaje a Vltavy, tím i vybudování obchodní cesty mezi Severním a Černým mořem. Stavba „koňky“ probíhala v letech 1825 – 1832. Zahájení pravidelné nákladní a nepravidelné osobní dopravy z Budějovic do Lince se datuje k 1. 8. 1832.

Osobní vlaky jezdily oběma směry jednou denně. Jejich jízda trvala 14 hodin. První železniční vůz, výslovně určený pro osobní dopravu, byl postaven až v roce 1832 v Linci. Z osobních vozů se dochoval pouze jediný, I. třídy, „Hanibal“. V letech 1869 – 1873 byla trať přestavena na provoz parních lokomotiv. Z jízdního řádu platného od 1. prosince 1871 lze vyčíst dobu trvání jízdy 10 hodin a dále i zajímavou informaci, že „Na štaci Sumerově (nyní Summerau) na jiné vozy se přestupuje“.

Sp vlaky do Lince 2004

V jízdním řádu Českých drah na trati číslo 196 (České Budějovice – Horní Dvořiště) jsou uvedeny spěšné vlaky Sp 1933, 1934, 1935, 1936, 1937, 1938 do stanice Linz (respektive ze stanice Linz) s poznámkou 69 – do odvolání v Summerau nutno přestoupit. Od 1. 8. 2004 není nutné přestupovat u spěšných vlaků Sp 1935, 1936, 1937, 1938. Vlaky 1936/1937 jezdí v rakouské regionální jednotce City Shuttle a naopak vozy Českých drah jsou vedeny vlaky 1935/1938.

Co předcházelo zavedení provozu dvou párů přímých Sp vlaků? Jednání o provozu přímých spojů trvalo více než dva roky a bylo úspěšně zrealizováno podpisem dvoustranné mezistátní dohody železničních správ ÖBB a ČD za podpory hejtmanů Jihočeského kraje a Horního Rakouska.

Provoz mezistátních vlaků, provozování osobních vozů a souprav probíhá za běžných podmínek podle mezinárodních předpisů pro osobní vozy – RIC. České dráhy měly k dispozici osobní vozy vyhovující režimu RIC, u kterých provedly dílčí úpravy ke zlepšení kultury cestování. Po předvedení zástupcům země Horní Rakousy a ÖBB původně požadovala rakouská strana další finančně náročné rekonstrukce. Na takový požadavek ČD však nemohly přistoupit.

Jak se problémy vyřešily

Na dalších jednáních došlo ke sblížení názorů a vyřešení problematiky. Na vlaky 1935/1938 tak budou do konce platného jízdního řádu 2003/2004 (11. 12. 2004) nasazovány upravené vozy 2. třídy řady Bee a dále vůz 2. třídy se služebním oddílem a oddílem pro přepravu imobilních cestujících na vozíku modernější konstrukce. Poslední zmíněný vůz se rakouským zástupcům od začátku líbil a sklidil jejich uznání.

Současně bylo předjednáno nasazení modernějších vozů řady Bmee (stejná konstrukční skupina jako předcházející vůz se služebním oddílem), které se uvolní k jízdnímu řádu 2004/2005.

Protože všechny vozy ČD splňovaly mezinárodní režim RIC, nebylo u nich nutno projednávat dodatečné podmínky pro jejich připuštění do provozu v Rakousku. Situace okolo vozů ÖBB byla poněkud složitější. Rakouské dráhy mají k dispozici soupravy vozů City Shuttle pro regionální dopravu. Jedná se o modernizované vozy s vysokým standardem cestování v regionální dopravě, avšak tyto vozy nesplňují podmínky pro mezinárodní provoz (RIC).

Co zůstalo nesplněno

K nesplněným podmínkám patří např. nesoulad s vyhláškou UIC v konstrukci vozidla, rozměry vozidla, čidla dveří, konstrukce brzdy, dál i například počet WC ve voze v souvislosti s obsaditelností vozu, žádné nádoby na odpadky ve velkoprostorovém oddíle – umístění odpadkových košů jen na plošině vozu. Nevyhovující je i systém vytápění vozů, a proto nelze provádět předtápění soupravy ze stabilního předtápěcího zařízení na uzemí ČR. Topení tak může provádět jen upravené hnací vozidlo – u ČD řada 340. Vozy, které nesplňují kritéria mezinárodního provozu – režim RIC, mohou být připuštěny k mezinárodnímu provozu pouze výjimečně, a to vždy na základě schválené výjimky. Dle platného zákona musel schválení v ČR provést Drážní úřad (státní správní orgán) a následně byla nutná dvoustranná dohoda obou železnic. Na základě požadavku Drážního úřadu byla dne 17. 6. 2004 provedena zkušební jízda se soupravou ÖBB v úseku Summerau – Kaplice a zpět. Zkušební jízda byla úspěšná, a tak byla splněna rozhodující část podmínek k připuštění v provozu v ČR. Souprava je, po schválení, nasazena v provozu od 1. 8. 2004 na vlaky Sp 1936/1937.

Lokomotivy řady 340

Trať na území ČR v úseku České Budějovice – Horní Dvořiště státní hranice je elektrizována jednofázovou střídavou trakční soustavou o napětí 25 kV a frekvenci 50 Hz. Na území Rakouska je trať do Lince elektrizována střídavou trakční soustavou o napětí 15 kV a frekvenci 16 a 2/3 Hz.

Pro vozbu vlaků na trati České Budějovice – Horní Dvořiště – Summerau proto zadaly České dráhy modernizaci tří střídavých lokomotiv řady 240. Vznikla tak dvousystémová lokomotiva řady 340. Na základě veřejné soutěže byla pro realizaci vybrána ŠKODA DOPRAVNÍ TECHNIKA, Plzeň. V souladu s podmínkami veřejné soutěže jsou do projektu zapojeny i České dráhy – DKV České Budějovice, kde byly realizovány vlastní montážní práce a zároveň i oprava vozidla. Dodavatelem komponentů pro modernizaci je zmíněná Škoda DT.

Modernizace

Na lokomotivách byla provedena modernizace a úpravy trakčního transformátoru pro napájení z trakčních systémů 25 kV 50 Hz i 15 kV 16 a 2/3 Hz, dosazení elektronického diagnostického a řídicího systému trakce, úprava topného systému, řízení pomocných pohonů, indikace napájecího systému, montáž přístrojů souvisejících s instalací dalšího trakčního systému.

Dále bylo upraveno stanoviště strojvedoucího, včetně řídicího pultu, úpravy reflektorů a návěstních světel. Na lokomotivách byla také provedena oprava v potřebném rozsahu – oprava pojezdu, skříně lokomotivy, strojovny, oprava strojů a přístrojů, výměna a úprava nevyhovující kabeláže atd.

Lokomotivy dostaly také nový modro-červeno-bílý vnější lak skříně, barevně odpovídající dvousystémovým vozidlům. Po nezbytných předepsaných zkouškách jsou již dvě modernizované lokomotivy nasazeny do zkušebního provozu. Zkušební provoz je realizován na základě Rozhodnutí Drážního úřadu v Depu kolejových vozidel České Budějovice, kde jsou lokomotivy přiděleny.

Dne 2. 5. 2004 při příležitosti vstupu ČR do EU odvezla lokomotiva 340.055 slavnostní vlak do Lince v úseku České Budějovice – Summerau a zpět. V současné době vozí jedna lokomotiva již výše zmíněné spěšné vlaky (oběh: 1933/1934, 1935/1936, 1937/1938) v úseku České Budějovice – Summerau, kde po přepřahu přebírá vlak lokomotiva rakouských drah. Druhá lokomotiva jezdí především v nákladní dopravě v úseku Horní Dvořiště – Summerau.

(V článku byly použity podklady ČD, Škody DT, literatura Miloš Svoboda – Začalo to koněspřežkou a Jan Viktora – Čtení o historii Českobudějovického železničního nádraží.)

PETR DUPAL