Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Zhodnocení současné pozice Českých drah na dopravním trhu a rizik, která představují vážnou hrozbu pro udržení jejich konkurenceschopnosti v podnikání do budoucna; to je hlavní obsah dokumentu, nazvaného „Organizační změny Českých drah směřující k holdingovému uspořádání“.
Dokument vypracoval pracovní tým pod vedením I. náměstka generálního ředitele ČD Ing. Josefa Bazaly. Předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ing. Petr Kousal doručil tento materiál v minulých dnech ministru dopravy Ing. Milanu Šimonovskému se žádostí o předložení do vlády.
Co nás ohrožuje
Za hlavní příčiny zhoršujícího se postavení naší akciové společnosti ve srovnání s konkurencí dokument označuje:
vysoké ceny způsobené zejména vysokým podílem osobních nákladů na provozních nákladech
zastaralý vozidlový park – tempo jeho inovace neodpovídá ani prosté reprodukci
netransparentnost struktury, která je překážkou, aby se České dráhy zapojily do perspektivních uskupení pro podnikání v regionální osobní dopravě a nákladní dopravě.
Největším ohrožením celého dopravního podnikání ČD je ovšem skutečnost, že všechny jeho segmenty provozuje jediná společnost – integrované České dráhy, což umožňuje křížové financování nedofinancované osobní dopravy ziskovou nákladní dopravou. Tento fakt bývá označován za přednost, přitom výsledkem křížového financování je, že se problémy osobní dopravy neřeší a na hranici propasti je stahována i zatím stále ještě zisková nákladní doprava.
Jaká jsou řešení
V souladu s již přijatým koncepčním dokumentem „Strategický rozvoj Českých drah“ uvádí materiál, předaný generálním ředitelem ČD ministrovi dopravy, řešení na třech základních principech:
aktivní obchodní politika
snižování nákladů
přizpůsobení struktury spočívající v přechodu na strategický řídicí holding.
V současné době se názory na další kroky realizace dokumentu „Strategický rozvoj Českých drah“ rozcházejí se stanoviskem největší odborové organizace na železnici – Odborového sdružení železničářů, která označuje přechod na strategický řídicí holding za „rozdrobení“ Českých drah. Proto byl vypracován materiál do vlády, který v segmentech osobní i nákladní dopravy velmi konkrétně formuluje slabé stránky a konkrétní rizika, vyplývající ze současného stavu Českých drah, a. s. Na druhé straně definuje silné stránky, na jejichž základě může naše akciová společnost stavět svou obchodní politiku v příštích letech, a nové příležitosti, které nabídne holdingové uspořádání.
Koupíme Slovenské Cargo?
Za významnou podporu obchodní expanze Českých drah v segmentu nákladní dopravy dokument mimo jiné považuje, aby stát jako jediný akcionář Českých drah posílil kapitálové zdroje firmy, aby se mohla ucházet o nákup „Slovenského Carga“.
Touto strategií by se odvrátila největší hrozba: subjekt, který uspěje v soutěži o Slovenské Cargo, zároveň získá veškeré technické prostředky a personál potřebný k postupnému ovládnutí českého trhu nákladní dopravy.
Nebezpečí, které hrozí Českým drahám zakonzervováním v současné podobě, je v dokumentu vyjádřeno hospodářskými ztrátami i nevyhnutelným razantním snižováním počtu zaměstnanců, vyčísleným až do roku 2006. Nadnárodní dopravci i cizí železniční společnosti, které už na českých kolejích působí, jsou na liberalizovaný trh velmi dobře připraveni a mají co nabídnout.
V příštím vydání Železničáře bychom vám, vážení čtenáři, rádi vysvětlili formou rozhovoru s generálním ředitelem ČD, a. s., Ing. Petrem Kousalem, s jakými záměry byl dokument sestaven, a v samostatných článcích vás seznámíme s nejdůležitějšími kapitolami z jeho obsahu.