Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Součástí modernizace areálu vlakového nádraží ve Frýdku-Místku je i nový podchod, který vede pod celým kolejištěm a spojuje tak obě části města s návazností na další investiční záměry. Slavnostním přestřižením pásky ho v pondělí 1. listopadu uvedli do provozu hejtman Moravskoslezského kraje Ing. Evžen Tošenovský, poslanec Ing. Karel Sehoř, poslanec a člen správní rady SŽDC Ing. Petr Rafaj a náměstek generálního ředitele pro obchod a provoz, člen představenstva ČD, a. s., Ing. Jiří Kloutvor, CSc.
Slavnostnímu aktu byly přítomny na čtyři desítky zástupců Parlamentu ČR, Moravskoslezského kraje, města, okolních obcí, zhotovitelských firem, Drážního úřadu, SŽDC, s. o., ČD, a. s. a dalších hostů. Po vystoupení frýdecko-místeckého dětského souboru Ostravička následovala prohlídka podchodu, dopravní kanceláře a projížďka motorovým vozem řady 810 do Hnojníka, která byla spojena s prohlídkou nově opravených výpravních budov v Dobré a Hnojníku.
Jak uvedl v úvodu vrchní přednosta SDC Ostrava Ing. Jaroslav Adamec, podchod se budoval ve dvou etapách. První proběhla v letech 2002 až 2003 a týkala se spojení ostrovního nástupiště s přednádražím a prvním nástupištěm a řešila potřeby cestujících. Druhá etapa znamenala dokončení podchodu pod celým kolejištěm, což je významné i pro další občany Frýdku-Místku i regionu. Podchod vede celkem pod 12 kolejemi, je dlouhý bezmála 95 metrů, široký šest a vysoký 2,95 m. Podchod je důsledně řešen jako bezbariérový a svými parametry vyhovuje kapacitně i z hlediska dalších investičních záměrů města, které hodlá zřídit poblíž vyústění podchodu nové autobusové nádraží. Pro zvýšení bezpečnosti občanů bude vybaven kamerovým systémem napojeným na centrální pult městské policie.
Stavbu projektovala projekční kancelář Dopravní projektování Ostrava a financoval Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotovitelem díla celkem za 105,9 mil Kč, přičemž náklady na II. etapu představovaly 56,7 mil. Kč, bylo na základě veřejné soutěže "Sdružení podchod žst. Frýdek-Místek" firem FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, a. s., Brno, o. z. Ostrava, a Tchas, s. r. o., Ostrava.
O historii vzniku podchodu se krátce zmínil Ing. Sehoř. Záměr vybudovat podchod pod frýdecko-místeckým nádražím a spojit tak obě městské části vznikl již v roce 1995, kdy radní schválili příslušný územní plán. Problém byl s financováním. Příležitost se naskytla až v roce 2000 po založení Státního fondu dopravní infrastruktury, kterému financování podobných staveb náleží. Prvotní představa ale byla taková, že se v roce 2001 podchod připraví a o rok později dokončí. Tak to sice nebylo, ale dnes stojíme u stavby, na kterou můžeme být právem hrdí, řekl Ing. Sehoř.
Ani vlastní stavba nebyla bez problémů. Tím největším byl podle vedoucího o. z. Ostrava a. s. Firesta Brno Ing. Jana Stupky výtah pro imobilní občany do objektu výpravní budovy, která je památkově chráněná. Jak uvedl, zeď se původně měla podchycovat mikropiloty do základů. Základy tam nebyly, a proto se dělala konstrukce svislých mikropilot s postupným rozpažováním a podpíráním nosné zdi výpravní budovy. Stavební jáma pro výtah se musela kopat ručně. Z devítimetrové stavební jámy se tak vykopalo 120 kubíků zeminy. Zbývající část stavební jámy bylo třeba dopažovat vrtaným záporovým dřevěným pažením. Budova byla totiž v takovém technickém stavu, že by podle statika nevydržela vibrace pro beranění larsenových stěn. Problém u zmíněného typu zajištění stavební jámy spočíval v tom, že v úrovni kolem 4 metrů jsou štěrky, které vytékaly z mezer mezi fošnami dřevěného pažení. Druhou etapu podchodu jsme začínali z opačné strany. To také nebylo jednoduché, ale jak vidíte, trefili jsme se dobře, dodal s úsměvem Ing. Stupka.
Po slavnostním otevření podchodu následovala prohlídka opravených výpravních budov v Dobré a Hnojníku na trati Frýdek-Místek - Český Těšín. Informace o těchto stavbách, které financovala SDC Ostrava, přineseme v příštím vydání Železničáře.
Na závěr návštěvy dopravní kanceláře s novým zabezpečovacím zařízením ESA 11 se hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský podepsal do dopravního deníku za asistence ředitele OPŘ Ostrava Ing. Miroslava Klicha (vpravo) a dispozičního výpravčího Zdeňka Foldyny (v pozadí).
Foto: AUTOR