Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Oživení mělnického přístavu nastalo počátkem roku 2003, kdy se přední světová logistická firma Maersk Sealand rozhodla, že zde bude provozovat kontejnerový terminál. České přístavy, a. s., ve velmi krátké době daly k dispozici cca 80 000 m2 zpevněných betonových ploch a novou třípodlažní správní budovu.
Následně byla také vybudována opravna kontejnerů. V budoucnosti je možné kontejnerový terminál rozšířit do 200 000 m2.
Výsledek úspěšné spolupráce
Růst provozních výkonů v terminálu je důsledkem úspěšné spolupráce s několika podnikatelskými subjekty, jakým je provozovatel kontejnerových vlaků European Rail Shuttle (ERS), České dráhy, a. s., uzlová železniční stanice Mělník a České přístavy, a. s., Přístav Mělník.
Kontejnerové vlaky společnosti European Rail Shuttle (ERS) spojují terminál Mělník s přístavy Rotterdam, Bremerhaven a Hamburk. V jižním směru se v Mělníku tvoří kontejnerové vlaky do Bratislavy a Budapešti. Do terminálu Mělník přijíždí i přímý vlak ze Sládkovičova. V důsledku stále vzrůstajících objemů přeprav je dnes na terminále Mělník naloženo či vyloženo přes 40 ucelených vlaků týdně. Maersk Sealand spolu s P&O Nedlloyd jsou nejvýznamnějšími zákazníky a partnery společnosti European Rail Shuttle (ERS).
Provozování drážní dopravy v přípojovém provozu mezi uzlovou železniční stanicí a vlečkou terminálu „České přístavy“ řídí výpravčí železniční stanice Mělník společně s vedoucím posunu, který řídí a organizuje drážní provoz na vlečce.
Práci mělnického terminálu řídí skupina pracovníků M. I. T. (MAERSK Intermodal Terminal). Pro provoz terminálu slouží čtyři kontejnerové překladače Kalmar s výsuvným ramenem a nosností 42 t a dvě soupravy na převoz prázdných kontejnerů uvnitř překladiště. Terminál je otevřen 24 hodin sedm dní v týdnu. Velké množství jednotlivých zásilek odchází z terminálu Mělník k zákazníkům v ucelených skupinách po železnici nebo jednotlivě po silnici. Svoz a rozvoz kontejnerů do a z terminálu zabezpečuje denně průměrně 120 silničních vozidel složených z tahače a návěsu na přepravu kontejnerů.
Kompletní celní služby zajišťuje na terminále společnost Maersk Logistics.
Výkon terminálu v roce 2003 dosáhl úctyhodné hodnoty téměř 100 000 zmanipulovaných TEU (Twenty Equivalent Unit je jednotková veličina kapacity s velikostí kontejneru 20´ ISO řady 1 pro určení kapacity kontejnerových lodí, terminálů a skládek; kontejner velikosti 40´ ISO řady 1 jsou dvě jednotky TEU). Kapacita jednoho kontejnerového vlaku je až 80 TEU, k čemuž by jinak bylo potřeba 40 – 80 silničních souprav.
Pilotní projekt
Vlaky ERS jsou zařazeny do pilotního projektu Českých drah a Railion Deutschland, který sleduje zvýšení kvality přeprav nebezpečných věcí (RID) přes přechod Děčín. Stejná technologie je nyní ověřována na kontejnerových vlacích mezi Českou a Slovenskou republikou na přechodu v Kútech.
Cílem pilotního projektu je zlepšení kvality přeprav nebezpečných věcí, zkrácení pobytu vlaků v pohraničních stanicích a celkové zkrácení doby jízd vlaků mezi terminály a námořními přístavy, což by mělo m.j. přispět k přesunu přeprav nebezpečných věcí ze silnice na bezpečnější železnici. Tato opatření kladou důraz nejen na odesílatele, ale především na zaměstnance ČD na dodržování podmínek v přejímce a odbavení vozů s přepravou RID a na zvýšenou kontrolu v této oblasti.
Vstup významného evropského operátora kombinovaných přeprav na český trh, jakým je právě společnost European Rail Shuttle (ERS), se pozitivně odráží i v celkových výkonech kombinované přepravy Českých drah. V roce 2003 zaznamenaly České dráhy, a. s., u kombinované přepravy druhý největší nárůst +19,9 % ve srovnání s rokem 2002 (největší nárůst zaznamenaly u přepravy zemědělských výrobků a potravin +29,9 % ve srovnání s rokem 2002), tj. cca 1,2 mil. tun. V posledních letech s výjimkou roku 2001 zaznamenává kombinovaná přeprava stálý nárůst, avšak loňský rok byl rekordním v celé historii.
Nové pracovní příležitosti
Zřízení terminálu má pro Mělník a jeho okolí důležitý význam s ohledem na vytvoření nových pracovních míst a oživení hospodářského klimatu.
V uzlové železniční stanici Mělník pracuje v denním a nepřetržitém provozu 72 zaměstnanců, kteří vykonávají činnosti nezbytně související s provozem terminálu. Především se jedná o obsluhu vlečky, řízení a provozování drážní dopravy, tarifní a přepravní odbavení, reklamace, regulace vozů, atp.
Pracovníci stanice Mělník odesílají po odjezdu vlaku po internetové síti elektronické předhlášky o sestavených ucelených vlacích kombinované přepravy přímo do zákaznického centra Německých železnic, aby se maximálně zkrátila doba pobytu vlaků na mezinárodním železničním přechodu v Děčíně, neboť po připojení ČR k EU došlo k redukci počtu pracovníků Německých železnic i ČD na tomto přechodu. Předhlášky obsahují všechny potřebné údaje o zásilkách, nutné jak pro předání vlaku v Děčíně, tak pro správné doručení zásilek na jednotlivé terminály v námořních přístavech a k lodím.
Práce zaměstnanců železniční stanice Mělník je vykonávána i pro ostatní zákazníky. V případě omezení, respektive ukončení činnosti terminálu by došlo ke snížení stavu pracovníků ČD nejméně o 16 %.
Úzká kooperace Českých přístavů, a. s. – přístav Mělník, s kontejnerovým terminálem MIT (MAERSK Intermodal Terminal) přinesla pracovní příležitosti pro 64 pracovníků Českých přístavů. V tomto počtu nejsou zahrnuti pracovníci z navazujících služeb, jako jsou například řidiči silničních tahačů, kteří zajišťují svoz a rozvoz kontejnerů, opravna kontejnerů. V případě omezení, respektive ukončení činnosti terminálu MIT by ztratili práci všichni zaměstnanci.
S podporou města
Pro začlenění kontejnerového terminálu do činností, které jsou přijatelné a podporovány městem Mělníkem, je potřebné zabezpečit přímý sjezd a nájezd na hlavní dopravní tah na most přes Labe a tím eliminovat nepříznivé vlivy silniční dopravy v těsné blízkosti terminálu. Byl již vypracován návrh, který je projednáván se zástupci města Mělník, Českých přístavů, České policie, Ředitelství silnic a dálnic a projekční kanceláře. České přístavy, a. s., uvažují o rozšíření plochy a o vybudování portálového kontejnerového jeřábu, který by jednak snížil hlučnost práce na terminálu a jednak umožnil i přímý překlad na říční čluny, a tím umožnil alternativní využití vodní dopravy při kontejnerových přepravách.
Na podporu snížení hlučnosti, hlavně v nočních hodinách, kontejnerového terminálu proběhlo v měsíci září rozsáhlé měření renomovanou firmou, uvnitř i vně přístavu, které mělo za cíl najít a definovat zdroje hluku a následně provést opatření pro snížení hlukových emisí, které zatěžují obytné čtvrtě v blízkém okolí.
Pro terminál v Mělníku jsou důležité tyto podpůrné skutečnosti:
Manipulační prostředky s čelním výsuvným ramenem pro překládku ložených kontejnerů.
Foto: AUTOR