České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



I vlaky mívají svá jména

Jedete obyčejným vlakem? Omyl, právě se vezete vláčkem, nesoucím název například „Albert Einstein“ a nebo „Karlštejn”. Divíte se? Váš údiv není na místě. Je tomu už hodně dávno, co některé vlaky nemají pouze čísla, ale i roztodivné názvy podle známých osobností, řek, pohoří, pověstí anebo významných událostí.

A právě proto vás z Brna do Chebu vozil Brněnský drak, který začal jezdit koncem 50. let. K vlakům, nesoucím jméno významné osobnosti, patří například Smetana, který nás přiveze z Vídně přes Břeclav až do Prahy, anebo Chopin, jehož cesta protíná naši republiku od Vídně směrem na Varšavu. Naše nejznámější řeka Vltava dala jméno vlaku, jehož dlouhá pouť začíná v Moskvě a přes Katovice a Ostravu končí až v hlavním městě naší krásné vlasti Praze.

A malá perlička – také se stává, že někdy nese vláček jméno, které se k jeho trase nijak nevztahuje. Třeba vlak s názvem Dukla, který je jedním z prvních mezinárodních spojů a připomíná důležitou událost druhé světové války, touto oblastí vůbec neprojíždí. Z jiného soudku je Šohaj, jehož původní trasa vedla z Hodonína do Prahy. Později byl tento spoj sloučen s vlakem Mladý svět, který jezdil do Prahy ze Zlína. Název byl zcela nelogicky přenesen, protože šohaj se říká mládencům na Slovácku a ne na Valašsku, kde se nachází Zlín.

A nyní trochu historie.

Možná někoho překvapí, že nositelky prvních jmen na železnici byly v 19. století lokomotivy. Následně potom, koncem druhé poloviny 19. století, se začala psát historie prvního pojmenovaného vlaku, slavného mezinárodního rychlíku Orient Expresu. Byl to luxusní, komfortní vlak, jehož služby využívalo mnoho významných osobností. V dobách největší slávy spojoval Paříž a Londýn s Vídní, Budapeští a Istanbulem. Na naše území se dostaly jeho přímé vozy už před první světovou válkou a mířily tehdy do našich nejznámějších lázní Karlových Varů. Byl to tzv. Karlovarský expres.

Na našem území jako první začal od roku 1915 jezdit vlak s německým názvem Balkanzug na trase Berlín – Praha – Vídeň – Istanbul. Koncem první republiky, přesněji v roce 1936, začíná jezdit z Bratislavy do Prahy první vnitrostátní expres Slovenská strela.

Období druhé světové války názvům vlaků nepřálo, zato pár let po jejím skončení vyjíždí z Prahy do Trutnova Krakonoš a Ostravan míří z Prahy do Bohumína. Významným dnem pro populární Vindobonu byl 13. leden roku 1957, kdy si vyjela do světa na trase Berlín – Praha – Vídeň. Ve stejném časovém období začíná jezdit Hungaria na trati Berlín – Praha – Budapešť a Pannonia z Berlína do Prahy směrem na Bělehrad a Sofii. V dalších letech až do současnosti nastává exploze rozmanitých jmen a stále více se i do pojmenování vlaků promítá trend dnešní doby – komerce.

V současné době názvů jednotlivých spojů neustále přibývá i proto, že na ně mají možnost přispívat města a organizační složky. Mohou tak ovlivnit, jaký vlak, s jakým názvem se bude prohánět jejich regionem. Je tedy vidět, že vlak, nesoucí něčí významné jméno nebo propagující dobré jméno společnosti či výrobku, není vůbec k zahození a je velice zajímavou reklamou. Již několik let je expres 533/532 z Prahy do Českých Budějovic pojmenován po značce světoznámého českého producenta piva Budvar, který má sídlo v Českých Budějovicích. Pokud pojedete z Prahy do Chomutova, svezete se rychlíkem 830/831 Žatecký chmel. Rychlík 656/657 Chodovar nese jméno po dalším známém pivovaru. Také nově pojmenovaným vlakem je rychlík R 740/741 Náchodský primátor, který vznikl na objednávku Pivovaru Náchod. Na trati 110 najdeme dva pojmenované rychlíky 910/911 Emanuel Rádl a rychlík 912/913 Luna, jehož název si objednalo a finančně podporuje město Louny.

O názvech našich i zahraničních vlaků by se dalo psát dlouze a daleko obsáhleji. Účelem našeho článku však bylo jen v obrysech nastínit, proč mají lidé nyní a měli i v minulosti potřebu tak zásadní a důležitou vymoženost techniky, jakou je bezesporu vlak, pojmenovávat.

(Autorky J. Šafránková a A. Ondrouchová jsou zaměstnankyně odboru 16, oddělení marketingu a komunikace, GŘ ČD,)

JITKA ŠAFRÁNKOVÁ, ALENA ONDROUCHOVÁ


Také jediný spoj kategorie SC na trase Praha – Ostrava hl. n. má svůj název – Manažer.
Foto: IVAN SKULINA