Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Pocházel ze železničářské rodiny, vyučil se strojním zámečníkem a v roce 1945 nastoupil k tehdejším Československým státním drahám. Později pracoval ve sdělovací službě, ve vozovém i lokomotivním depu v Hradci Králové, ale také u traťové distance v Novém Městě nad Metují a Letohradě.
František Řehák (ročník 1924) přišel v roce 1950 na ministerstvo dopravy, aby se postupně vypracoval až do funkce náčelníka sekretariátu ministra železnic. V roce 1959 byl na ministerstvu pověřen funkcí ekonomického náměstka a po dalších třech letech se stal náčelníkem Pražské dráhy ČSD.
Po reorganizaci se znovu vrátil na ministerstvo dopravy, kde řídil koordinační odbor, aby se v roce 1965 stal náměstkem ministra dopravy, který měl na starosti například Výzkumný ústav dopravní, Nakladatelství dopravy a spojů či Vědeckotechnickou radu. V osmašedesátém roce se stal na osm měsíců ministrem dopravy ČSSR. Ministerstvo dopravy bylo l. ledna 1969 přejmenováno na Federální výbor pro dopravu, kde František Řehák zůstal ve funkci jeho předsedy až do 27. září 1969.
Začátkem normalizace je pan Řehák odvolán z funkce. Pracuje na méně významných postech v rámci dopravních a železničních výzkumných ústavů. Po sametové revoluci se František Řehák intenzivně zapojil do občanských aktivit, souvisejících s dalšími osudy české železnice.
Bývalý ministr dopravy „Pražského jara“ za svého života vždy noblesní, všemi oblíbený a s obrovskou erudicí v oblasti práva a dopravy, nás navždy opustil 24. dubna. Dopravácká veřejnost se s ním rozloučila v obřadní síni vinohradského hřbitova 29. dubna letošního roku.
Čest jeho památce!