Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
O tiskovou konferenci, kterou připravily České dráhy a italská firma Grandi Stazioni 22. června k revitalizačním projektům nádraží, byl mezi novináři nebývalý zájem.
Za českou stranu byli přítomni předseda Dozorčí rady akciové společnosti České dráhy a náměstek ministra dopravy Ing. Vojtěch Kocourek společně s předsedou představenstva a generálním ředitelem ČD, a. s., Ing. Josefem Bazalou, za italskou firmu Grandi Stazioni se zúčastnili rovněž nejvyšší představitelé – její generální ředitel Enrico Aliotti a ředitel Grandi Stazioni Česká republika Massimo Paglialunga.
Tiskovou konferenci uvedl Ing. Kocourek slovy: Revitalizace prvních tří železničních stanic ve spolupráci s italskou firmou Grandi Stazioni je prvním milníkem na cestě k moderním nádražím, která se stanou nejen místem nástupu a výstupu cestujících, ale společenskými středisky regionu. Spolupráce se strategickým partnerem, který byl pečlivě vybrán ve výběrovém řízení, se osvědčuje a dnes se dá říci, že firma byla vybrána dobře. Dozorčí rada sleduje tento projekt systematicky; podařilo se jej dotáhnout do té fáze, v které dnes je a jak bude dnes prezentován.
Projekty na revitalizaci
Firma Grandi Stazioni bude rekonstruovat pražské hlavní nádraží a dále nádraží v Karlových Varech a Mariánských Lázních. Již příští rok by měly být zahájeny práce v Praze a potrvají čtyři roky. Uskuteční se v několika etapách, aby nebyl provoz nádraží přerušen. Italská firma vloží do rekonstrukce 658 milionů korun a nádraží pak bude provozovat třicet let. Ještě letos chce firma vypsat soutěž na dodavatele stavby.
Karlovy Vary a Mariánské Lázně by měly být rekonstruovány během dvou let a náklady na rekonstrukci se pohybují kolem 100 milionů korun.
Ve spolupráci s dalšími subjekty připravují České dráhy, a. s., projekty rekonstrukce dalších dvou větších nádraží: Praha-Smíchov (s firmou Sekyra Group) a Masarykovo nádraží (s ING Real Estate). Současně je řešen i rozvoj přilehlých lokalit, jde tedy o projekty developerské.
Velmi významný je projekt Českých drah „Živé nádraží“, který se bude týkat 58 menších stanic.
Co také zaznělo na tiskové konferenci
Předseda představenstva a generální ředitel ČD Ing. Josef Bazala na tiskové konferenci zdůraznil, že marketingový projekt Živé nádraží má několik částí a zapadá do schválené celkové strategie Českých drah.
Z pohledu cestujícího mají České dráhy tři strategické priority, které by měly jednoznačně vést ke zvyšování atraktivity cestování vlakem, vysvětlil Ing. Bazala ve svém vystoupení. Kromě modernizace vozového parku a rozvoje služeb pro cestující je třetím pilířem právě komplexní revitalizace železničních stanic. Náš cíl je jediný: posílit image Českých drah coby dopravce, který se dynamicky mění a cestujícím stále více nabízí služby s vysokou přidanou hodnotou. Proto představujeme strategii Živé nádraží právě pod touto značkou; proto zároveň hodláme z nádraží učinit místa, která budou reprezentativní součástí center měst.
Jsou to tedy námi připravené projekty pro strategické partnery, kteří budou investovat buď do nádraží samotných nebo i do přilehlých prostor a následně formou dlouhodobého pronájmu budou umořovat své investice. Jde o zapojení soukromého kapitálu do těchto modernizací, které má pro ČD řadu výhod.
Předpokládáme několik etap přípravy, první letos začátkem léta: revitalizace žst. Františkovy Lázně, Havlíčkův Brod, Praha Holešovice, Teplice v Čechách a Ústí nad Labem. Další etapy budou probíhat v druhém pololetí a skončí do konce roku. Realizace bude zahájena v příštím roce, celková doba trvání je více než čtyři roky.
O současném stavu rekonstrukce tří velkých nádraží informoval na tiskové konferenci Massimo Paglialunga, ředitel Grandi Stazioni Česká republika:
Byly dokončeny přípravné technické činnosti, jednotlivé projekty jsou rozpracovávány souběžně pro Prahu hl. n., Mariánské Lázně i Karlovy Vary. V dubnu a květnu 2005 byly odsouhlaseny a schváleny Představenstvem i Dozorčí radou a. s. ČD. K projektům se souhlasně vyjádřily i orgány státní správy. Chci vyjádřit velkou spokojenost s jednáním jak s ČD, tak s Ministerstvem dopravy, kdy díky jim se podařilo získat souhlasná stanoviska ve velice krátké době, což mě osobně příjemně překvapilo. V Itálii na takové věci potřebujeme daleko více času.
Před námi teď stojí výběr dodavatelů našeho projektu. Výstavba by se měla zahájit během prvního pololetí příštího roku. Závisí to ovšem na vydání příslušných povolení, ale my věříme, že všechny dostaneme v potřebném čase. Praha by měla být hotova během čtyř let, s dokončením dalších dvou nádraží počítáme o dva roky dříve.
EBRD v Grandi Stazioni
Vedle úspěšného postupu technických fází projektu je novinkou také vstup Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD) do společnosti Grandi Stazioni Česká republika, kde banka koupila kapitálový podíl ve výši 39 %. Přistoupení EBRD k projektu znamená další potvrzení úspěšnosti modelu partnerství ČD a Grandi Stazioni na revitalizaci železničních stanic.
Strategie ČD: Živé nádraží
Ještě před přípravou strategie Živé nádraží probíhaly rekonstrukční práce v řadě stanic Českých drah – a to buď jako součást výstavby železničních koridorů nebo jako projekty financované prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. Rekonstruovaná moderní nádraží tak mají například v Děčíně, Kladně, Chocni, České Třebové a v některých dalších městech. Tato nádraží již dnes splňují nejnáročnější požadavky na komfort cestování vlakem na začátku 21. století.
Komplexní revitalizace v rámci strategie Českých drah, nazvané Živé nádraží, bude zahrnovat nejen celkové omlazení interiéru a exteriéru nádražních budov, ale především přinese zásadní zvýšení kvality odbavovacích a dalších služeb poskytovaných cestujícím v železničních stanicích Českých drah. Strategie má jediný cíl – učinit z nádraží respektovanou součást městských center, kam lidé chodí rádi nejen tehdy, když někam cestují. Revitalizace se tudíž netýká pouze samotných budov a jejich interiérů; urbanistické řešení v mnoha lokalitách by mělo zahrnout také přednádraží a další přilehlá území. Postupně by mělo přestat platit zavedené klišé, že nádraží do center měst nepatří a že železnice městská centra rozděluje.
Současně má mít strategie Živé nádraží jednoznačný dopad na posilování dobrého jména akciové společnosti České dráhy coby předního evropského železničního dopravce, který prochází dynamickým procesem změn silně orientovaných na kontinuální rozvoj služeb pro zákazníky.
Vysoce efektivní postup
Téměř šedesát nádraží, která projdou komplexní revitalizací, vybraly České dráhy takřka ze všech regionů České republiky. Hlavním kritériem pro výběr jednotlivých stanic přitom byla na jedné straně frekvence pohybu cestujících; na straně druhé pak zájem místní samosprávy na této revitalizaci.
Celkové investiční náklady na revitalizaci těchto stanic by měly dosáhnout několika miliard korun s tím, že tyto náklady budou společně s Českými drahami sdílet partneři vybraní v rámci výběrových řízeních. Ti pak získají objekty v nádražních prostorách buď do dlouhodobého pronájmu nebo je budou spravovat společně v rámci společných podniků s ČD. Tento postup je přitom vysoce efektivní – umožňuje získat finanční zdroje pro realizaci projektu a současně nikterak neomezuje společnost v dalších investičních aktivitách.
Partneři, kteří vzejdou jako vítězové výběrových řízení, pak zajistí kompletní revitalizaci příslušných stanic – včetně přípravy, projektové dokumentace, schválení příslušnými úřady a samotných rekonstrukčních prací. Následně pak budou moci v prostorách nádraží provozovat komerční objekty, které jim postupně vrátí vložené investice.
Rozsah rekonstrukce se bude lišit
Rozsah revitalizace bude přitom různý – lišit se bude jak v návaznosti na jednotlivé lokality, tak i podle rozsahu navrženého partnery. V některých lokalitách, kde bude revitalizace nádraží součástí širšího urbanistického řešení – se zapojením místní samosprávy – se počítá i se začleněním vlakového nádraží do celkového integrovaného přepravního terminálu (například v Sokolově).
Do konce letošního roku by podle časového harmonogramu měla postupně proběhnout výběrová řízení na všech 58 vybraných nádraží. První rekonstrukční práce by pak měly začít v roce 2006 s tím, že předání prvních objektů do užívání se předpokládá ještě v průběhu příštího roku a v roce 2007. Budou to zejména ty lokality, kde je revitalizace stanic provázána s již naplánovanými pracemi zaměřenými na rekonstrukci okolí nádraží, které realizují jiné subjekty (například v Českých Budějovicích, Havlíčkově Brodě nebo Sokolově). Celkový časový plán dokončení přeměny všech stanic se pak bude odvíjet od zájmu partnerů a navrženého rozsahu prací s tím, že u rekonstrukcí většího rozsahu se počítá s jejich trváním po dobu pěti až deseti let.
Strategie „Živé nádraží“ má také výrazný marketingový podtext. Proto se ČD rozhodly pojmout celou revitalizaci stanic nikoli jako pouhou rekonstrukci, ale jako celkovou změnu image prostor, kde se železniční doprava prolíná s životem městských center.
Projekt tak má vlastní značku s vlastním logotypem, aby tato aktivita směřující k dalšímu zvyšování kvality služeb poskytovaných cestujícím byla jasně rozpoznatelná a jednoduše komunikovatelná. Obdobnou strategii úspěšně realizovaly před nedávnem například rakouské dráhy ÖBB, a to pod názvem Bahnhoffensive.
Tak by měla vypadat chodba Fantovy budovy pražského hlavního nádraží po rekonstrukci, kterou představily novinářům 22. června České dráhy a firma Grandi Stazioni. Tam, kde budou moderní artefakty, sídlí dnes, mírně řečeno, nepěkný „megasekáč“ neboli hadrárna.
Obrázek: GRANDI STAZIONI