České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Pendolino prošlo zkouškami v Německu

Jak jsme již informovali na stránkách našeho listu, v rámci schvalovacího procesu jednotek řady CDT 680, které jsou známé veřejnosti spíše pod názvem pendolino, byly od loňského roku připravovány také zkušební jízdy jednotky CDT 680 001 na tratích Německých drah DB.

Vzhledem k nutnému vyřešení řady formálních i technických předpokladů trval proces přípravy zkušebních jízd na tratích DB poměrně dlouhou dobu. Teprve v červenci letošního roku se podařilo všechna úskalí úspěšně překonat a cesta na tratě DB byla „volná“.

V odpoledních hodinách 20. července se jednotka CDT 680 001 vydala s přípřeží lokomotivy 749 187 z Prahy na cestu směr Mnichov. Cesta probíhala bez větších problémů, jen v pohraniční přechodové stanici Furth im Wald vystřídala naši „bardotku“ německá „ludmila“ 232 003, která dovezla české pendolino až do Regensburgu. Odtud pak již v nočních hodinách pokračovala jednotka CDT 680 001 s přípřeží elektrické lokomotivy řady 140 až do Mnichova, říká na úvod našeho krátkého rozhovoru vedoucí zkušebního týmu CDT 680 001 Ing. Petr Kaván, Ph. D., z Výzkumného ústavu železničního (VÚŽ).

V prvních dnech pobytu v areálu DB Systemtechnik v bavorské metropoli musela jednotka podstoupit některé stacionární zkoušky, které jsou nezbytně nutné pro jízdu vlastní silou po tratích DB. Současně tak byla dokončena příprava jednotky na zkušební jízdy na tratích Německých drah DB, potvrzuje Petr Kaván. Celý program přípravy a provádění zkoušek na tratích DB byl realizován ve spolupráci společností VÚŽ, ČD, DB Systemtechnik a s výrobcem pendolin, firmou Alstom.

V první etapě se jednotka podrobila zkouškám elektromagnetické kompatibility na trati München Nord – Maisach. Po ukončení těchto zkušebních jízd byla jednotka přepravena na území bývalé Německé demokratické republiky, do stanice Wittenberge. Na trati Hamburg – Berlin, konkrétně mezi stanicemi Wittenberge a Ludwigslust, jsme prováděli jak brzdové zkoušky do maximální rychlosti 220 km/h, tak měření na trakčním vedení, které ověřilo kompatibilitu trolejového drátu se sběračem jednotky CDT 680 001, potvrzuje vedoucí zkušebního týmu.

Po ukončení zkušebních jízd se české pendolino vrátilo zpět do Mnichova, kde zkušební proces pokračoval dalšími zkouškami elektromagnetické kompatibility nezbytnými pro provoz jednotek řady 680 na síti DB. V závěru pobytu jednotky CDT 680 001 v Německu jsme na trati Augsburg – Donauwörth realizovali zkoušky jízdních vlastností a jízdní bezpečnosti do maximální rychlosti 220 km/h. Tyto zkoušky byly zakončeny několika zkušebními jízdami na trati Bamberg – Lichtenfels nedaleko Norimberka, zde však už jen do rychlosti 160 km/h.

Nemilé překvapení nás čekalo v pondělí ráno 29. srpna po příchodu do areálu DB Systemtechnik v Mnichově. Jednotka byla podobně, jako se to stalo již v loňském roce na Železničním zkušebním okruhu v Cerhenicích, „přikrášlena“ novou formou „moderního umění“, známou pod názvem graffiti. Byla to taková památka na rozloučenou s Mnichovem, neboť druhého dne kolem poledne se jednotka CDT 680 001 vydala s přípřeží lokomotivy 152 158 na cestu zpět k mateřské železniční správě, vzpomíná inženýr Kaván.

Cesta domů již probíhala stejným způsobem, stejně jako ta do Mnichova. V Regensburgu byla vystřídána elektrická trakce motorovou, konkrétně lokomotivou 232 259, která si ve stanici Furth im Wald své místo vyměnila s naším strojem 754 057. „Brejlovec“ řady 754 nakonec předal v Plzni štafetu plzeňskému „esu“ řady 363, které přivezlo pendolino v ranních hodinách 31. srpna na experimentální základnu Výzkumného ústavu železničního v Cerhenicích u Velimi. Tak skončil úspěšný a také zatím asi nejdelší výjezd českého pendolina k našim západním sousedům.

MARTIN HARÁK


Ing Petr Kaván při kontrolní jízdě na jednom z pravidelných vlaků pendolino.
Foto: AUTOR