Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Podpisem memoranda (MoU EIRENE) v roce 1997 a dohody o implementaci (AoI) v roce 2000 se tehdejší České dráhy, státní organizace, zavázaly budovat na tratích evropského významu a následně dle ekonomické efektivnosti i na ostatních tratích národního významu nová rádiová zařízení podle standardu EIRENE. Po transformaci státní organizace České dráhy přešel tento závazek na Správu železniční dopravní cesty, státní organizaci.
V rámci projektu EIRENE, který je součástí projektu ERMTS, byl již v roce 1993 zvolen standard GSM, pracující v kmitočtovém pásmu 900 MHz jako základní technologický prvek systému železničního rádiového spojení (Global System for Mobile Communication for Railway – dále GSM-R).
Definované priority
Základní služby, poskytované systémem GSM-R, tvoří standardy pro veřejné sítě. Na rozdíl od veřejných sítí, kde jsou pro všechny účastníky poskytovány služby stejné priority, je systém GSM-R založen na předem definovaných prioritách jednotlivých skupin uživatelů. Při plánování sítě GSM-R je kladen daleko větší důraz na dostupnost, kvalitu a bezpečnost spojení.
Systém GSM-R umožňuje komplexní přenosové a datové služby v oblasti přenosů hlasu, krátkých textových zpráv a přenosu dat, tj. i skupinová volání, okruhově vázané datové přenosy, paketové datové přenosy, atd.
Na základě studie proveditelnosti záměru zavedení GSM-R do provozu, schválené v roce 2000, byla zahájena příprava pilotního projektu na trati I. národního železničního koridoru v úseku Děčín státní hranice – Praha – Kolín.
Dne 27. 5. 2004 podepsala Správa železniční dopravní cesty jako investor se společností Kapsch Telecom, s. r. o., smlouvu o dílo na vypracování projektu a realizaci stavby „ČD DDC, Pilotní projekt GSM-R v úseku Děčín státní hranice – Ústí nad Labem – Praha – Kolín”. Od tohoto dne tak byla zahájena intenzivní příprava.
Kapsch dodržuje harmonogram
Společnost Kapsch Telecom jako generální dodavatel systému GSM-R věnuje stavbě mimořádnou pozornost a úspěšně dodržuje harmonogram výstavby tohoto, pro SŽDC velice prestižního projektu. Po provedeném měření zkušenou německou firmou DB Telematika, jehož výsledkem je přesné situování a stanovení výšek anténních stožárů, mohla být zahájena intenzivní projektová příprava. Tou byla pověřena projekční společnost SUDOP Brno.
Stavbou je v současné době navrženo 37 ks základnových radiostanic na celkové délce 201 km železniční trati. Její náplní je také osazení 10 hnacích vozidel vozidlovými radiostanicemi. Koncem loňského roku byla dokončena první fáze výstavby systémové ústředny a úspěšně provedeny akceptační testy v budově Telematiky v Pernerově ulici.
Stavba patří svým charakterem mezi nejkomplikovanější stavby v historii výstavby sdělovacích zařízení na železnici, a to nejen z technického hlediska, ale i s ohledem na její umístění. Prochází mimo jiné chráněnými krajinnými oblastmi Labské pískovce, České středohoří a v úseku Bubeneč – Praha hl. n. – tunel Truhlářka – Balabenka památkově chráněným územím. Získání nezbytných souhlasných vyjádření a povolení klade v současné době zvýšené nároky na odpovědné pracovníky projektanta a investora stavby, kterým je Stavební správa Praha. Podobně tomu je při zajišťování územních rozhodnutí a stavebních povolení. Vždyť termín dokončení stavby, smluvně stanovený na den 18. 6. 2005, se již začíná pomalu blížit.
V Kolíně i v Pečkách
Dne 6. ledna 2005 byl v Kolíně v rámci projektu GSM-R postaven firmou Teplotechna Ostrava první lehký předpjatý betonový stožár, na který se umístí speciální anténní systémy. Dne 24. ledna 2005 byla za účasti pozvaných zástupců dotčených složek SŽDC jako investora a budoucího vlastníka a ČD jako provozovatele předvedena montáž vrchního dílu anténního stožáru. Tím byla, pokud jde o anténní stožáry, zkompletována trať v úseku Kolín – Rostoklaty. Další výstavba bude pokračovat směrem na Prahu a dále přes Ústí nad Labem a Děčín až na hranice s Německem. Zde bude síť GSM-R navazovat na stávající provozovanou GSM-R síť německých drah – DB.
Projekt skončí v červnu
Do konce června má tedy být v provozu digitální rádiový systém GSM-R v celém úseku pilotního projektu. Tím se Česká republika stane nejen první zemí ve střední a východní Evropě, která bude mít na železnici nainstalován tento moderní sdělovací systém, ale předběhne tím i některé země západní Evropy. Zaměstnanci SŽDC, provozovatel dráhy i jednotliví dopravci získají nejen špičkovou digitální technologii, ale hlavně potřebný know-how, které lze dál využít i mimo Českou republiku.
Nezbytnost realizace této stavby je v současné době umocněna z pohledu mezinárodních standardů evropského řízení železničního provozu ERMTS (European Traffic Management System) v České republice další skutečností. V těchto dnech je finalizován návrh smlouvy o dílo s firmou Ansaldo Segnalamento Ferroviario S.p.A., na projekt a realizaci stavby „Pilotní projekt ETCS Poříčany – Kolín”. Jedná se o stavbu Evropského vlakového zabezpečovače ETCS – Evropský systém řízení jízdy vlaku (European Train Control System), u kterého je v uvedeném úseku využíván pro přenos základních informací pro jízdu vlaku právě systém GSM-R.
Krok k interoperabilitě
Budování systému GSM-R představuje pro SŽDC další postupný krok, související s nezbytnou úpravou železniční infrastruktury v České republice tak, aby byla zajištěna její železniční interoperabilita (propojitelnost) a umožněn bezproblémový přístup všech oprávněných dopravců na českou železnici a současně její napojení na železniční sítě sousedních států.
(Autor článku Ing. Petr David je pracovníkem SŽDC, Stavební správy Praha; mezititulky redakce.)
Snímky ukazují jednotlivé fáze montáže stožáru pro rádiový systém GSM-R. Montážní pracovníci se pohybovali ve výšinách se stejnou jistotou jako obyčejní smrtelníci po zemi. Jejich výkon byl obdivuhodný.
Foto: IVO ŠTECHA (4x)