Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Patrně pod tíhou sněhu se v noci z 3. na 4. března zřítila část střechy o rozměrech devadesát krát dvacet pět metrů ve strojové stanici ČD v Hanušovicích na Šumpersku. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, zřícená střecha však poškodila deponované historické vozy a osobní automobil. Škoda dosud nebyla vyčíslena.
V Hanušovicích napadlo v inkriminovanou noc dvacet centimetrů mokrého sněhu na stávající půlmetrovou vrstvu staré sněhové pokrývky. Podle stavu, zjištěného po zboření střechy, se lze domnívat, že vahou sněhu na střeše došlo k rozestoupení obvodových zdí a střecha se vlastní destrukcí propadla do objektu, říká vrchní přednosta olomouckého Depa kolejových vozidel Ing. Dušan Tylich.
Bez poškození však vyvázla sněžná fréza a manipulační drezína. Oba stroje stály v místech, kde střecha zůstala neporušena. V ruinách ale zůstalo několik historických vozidel, která čekala na rekonstrukci, řekl našemu listu Dušan Tylich. Spadlá střecha, podle slov vrchního přednosty, poškodila dva přípojné vozy za motorový vůz M 131.1 a M 120.0, stroj M 263.0, takzvanou mandelinku, dále služební vůz pro nákladní vlaky, vyrobený v období mezi dvěma světovými válkami, a také jeden vojenský dvouosý vůz, „rybák“.
Šlo o historická vozidla, která byla ve strojní stanici deponována do doby, než se měla například rekonstruovat, popřípadě předisponovat na jiná místa. Vozidla jsme do hanušovické strojní stanice umístili po domluvě s olomouckou Správou dopravní cesty (SDC), která je současným správcem tohoto objektu, říká Dušan Tylich.
Potřeba výstavby strojní stanice Hanušovice, která vznikla v roce 1888 v souvislosti s výstavbou trati Hanušovice – Lipová Lázně, vyplývala především z provozních charakteristik parní trakce při extrémně náročném provozu na trati přes Ramzovské sedlo. Za komunistického režimu se připojovaly i důvody strategické, neboť přes Hanušovice vedla objízdná trasa uzlu Česká Třebová po trati Zábřeh na Moravě–Hanušovice–Letohrad–Ústí nad Orlicí. Oba tyto důvody v současné době pominuly.
Pravidelný provoz ve strojové stanici Hanušovice byl ukončen 24. května 1998 a asi o dva roky později se začalo jednat na úrovni Českých drah a státní správy, konkrétně šlo o starosty měst Hanušovice a Šumperk, o tom, že by z objektu mohlo vzniknout železniční muzeum. Byl dokonce vypracován záměr na odkoupení tohoto objektu a jeho celkovou revitalizaci. Po dalším vágním vývoji celé situace byl objekt strojní stanice v roce 2005 předán SDC Olomouc jako zbytný majetek.
Objekt jsme převzali do správy v listopadu 2005. V té době už byl ve velmi špatném stavu, a protože o jeho využití neměly jiné jednotky Českých drah zájem, byl určen k demolici. S jeho novou výstavbou se tedy v žádném případě neuvažuje, dodal pro náš týdeník vrchní přednosta SDC Olomouc Dr. Ing. Václav John.
Pohled na pobořený objekt hanušovického depa týden po havárii
Foto: AUTOR