Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Akciová společnost Jídelní a lůžkové vozy (JLV) se po mnoha letech vrací pod „křídla“ původní mateřské společnosti, kterou je akciová společnost České dráhy, jež vznikla na základě původních Československých státních drah. O současnosti, ale především budoucnosti nové dceřiné společnosti ČD jsem vedl rozhovor s generálním ředitelem JLV Bohumírem Bártou.
Veřejností proběhla zpráva, že ČD vstupují do společnosti JLV. Co je na této zprávě pravdy a co byste vzkázal zákazníkům vaší společnosti?
České dráhy na základě schválení Evropské komise v Bruselu z června tohoto roku odkoupily od Fondu národního majetku 38,79 procenta akcií společnosti Jídelní a lůžkové vozy (JLV). Tím se České dráhy staly významným akcionářem naší společnosti. Došlo tak k dokončení privatizačního projektu, na jehož základě JLV v roce 1992 byly transformovány jako akciová společnost. Věřím, že toto propojení dopravce s firmou JLV umožní užší spolupráci a rozvoj poskytovaných služeb. Pro JLV je kapitálová účast ČD zárukou stabilizace a dlouhodobé koncepční práce. Stáváme se dceřinou společností, která bude zlepšováním služeb, spojených s cestováním, naplňovat obchodní strategii ČD v osobní dopravě.
Za svou novodobou historii společnost JLV ušla dlouhou cestu. Ne vždy ale vedly její kroky jen „po kolejích“. Jaké jsou dnes aktivity společnosti JLV, jaké služby poskytujete?
JLV v současnosti již neznamená jen provoz restauračních a lůžkových vozů, jak tomu bylo dříve. V dnešní dynamické době a v silně konkurenčním prostředí hledáme i my další možnosti využití našich dlouholetých zkušeností, zejména v gastronomickém provozu. Svým partnerům a zákazníkům můžeme například zajistit komplexní cateringové služby nebo nabízíme možnost závodního stravování. Cestující veřejnost již určitě zaznamenala stále se rozrůstající síť prodejen PONT či ochutnala některou z našich baget značky Dundee nebo rychlé balené občerstvení Fornetti. Tím naše aktivity nekončí.
Aktuálně připravujeme otevření první prodejny zcela nového projektu rychlého baleného občerstvení FRITTY CITY na Masarykově nádraží, který po určité době testování chceme rozšířit na další česká nádraží. Základem tohoto konceptu budou fritované bramborové speciality. Naší hlavní činností a prioritou však zůstávají kvalitní služby v jídelních vozech, minibarech, lůžkových a lehátkových vozech.
Připravují se nějaké novinky v kolejovém provozu? Mám na mysli nové destinace či nové služby.
Zcela nově byl v prosinci 2005 zaveden přímý spoj na trase Praha–Ljubljana. Jinak mohou cestující využít služeb našich jídelních vozů na tradičních vnitrostátních i mezinárodních spojích ve směru Hamburk, Aarhus, Varšava, Budapešť, Mnichov, Košice nebo Bohumín. Za svou poměrně krátkou dobu existence si velkou oblibu získala pendolina, kde jsou cestujícím na trasách do Ostravy a Břeclavi k dispozici minibary a vlakové bistro. Mezi nejoblíbenější destinace lůžkových vozů patří tradičně Mnichov, Frankfurt nad Mohanem, Budapešť, Krakov, Moskva nebo cíle na Slovensku. V letní sezóně jsou prostřednictvím lehátkových vozů cestujícím dostupná i přímá spojení do přímořských letovisek Burgasu, Varny a Soluně.
Očekávanou novinkou letošního roku budou nové lůžkové vozy, které budou cestujícím k dispozici na sklonku letošního roku. Jedná se o komfortní klimatizované vozy s rychlostí až 200 km/h, určené pro provoz na mezinárodních tratích, především do západní Evropy. Tři oddíly tohoto vozu budou v nadstandardní kategorii a budou vybaveny vlastní koupelnou včetně sprchy, umyvadla a vakuové toalety.
Trochu nepříjemnou novinkou pro cestující může být názor odboru osobní dopravy a přepravy Generálního ředitelství Českých drah, že se má od nového jízdního řádu 2006/2007 z ekonomických důvodů omezit minibarový servis. Věřím, že se bude ještě o této věci jednat, neboť cestující si na tuto službu zvykli a nakonec i konkurenční expresní autobusová doprava podobnou službu provádí.
Zmínil jste prodejny PONT, které oživily leckterá česká nádraží. Jaký je jejich počet dnes a počítáte s jejich další expanzí?
V současné chvíli provozuje akciová společnost JPServis, což je dceřiná společnost Jídelních a lůžkových vozů, patnáct prodejen PONT v devíti českých městech. Jen namátkou vzpomenu Prahu, Plzeň, Tábor, Olomouc či Pardubice. Dosud poslední, patnáctý PONT, byl otevřen v Prostějově a začal sloužit zákazníkům v červnu 2006, a již teď společnost JPServis připravuje zprovoznění dalších středisek v Kroměříži, Ostravě Svinově, Opavě a Kolíně, kde chceme přivítat zákazníky ještě v tomto roce. Očekáváme, že letos obsloužíme celkem pět milionů zákazníků, což je myslím úctyhodné číslo.
Často se mluví o projektu Živá nádraží, tedy o revitalizaci železničních stanic. Jak se na tomto projektu společnost JLV podílí?
Na jednotlivých stanicích, spadajících do koncepce „Živá nádraží“, intenzivně pracujeme na projektech nové sítě rychlého baleného občerstvení. Touto sítí rovněž chceme přispět k vyšší kvalitě této formy stravování v železničních stanicích, ale také k lepší estetické úrovni, na kterou jsou cestující již zvyklí z moderních shopping center a hlavních tříd většiny měst. Mám na mysli nejen již existující síť prodejen rychlého občerstvení FORNETTI CAFFE se širokou nabídkou vždy čerstvě upečeného a křupavého pečiva s kvalitní kávou Segafredo, ale také nové typy, takzvané Take Away, které v České republice dosud nejsou. Pokud se nám podaří vstup na náš trh právě prostřednictvím železničních stanic, bude to samozřejmě znamenat výrazné zvýšení image Českých drah i Jídelních a lůžkových vozů v očích veřejnosti.
Aktivním účastníkem projektu Živá nádraží se JLV stanou v Pardubicích a v Hradci Králové. Společně se společností M2 Real Estate jsme byli vybráni ve výběrovém řízení pro tyto dvě lokality, abychom je přetvořili na železniční stanice jako respektované součásti života městských center, kam lidé rádi chodí nejen když cestují, ale například i za nákupy a dalšími aktivitami.
Myslím, že z našeho rozhovoru vyplývá, že uplynulých čtrnáct let a padesát čtyři dnů, které JLV, a. s., žila bez přímého vlastnického vztahu s ČD, rozhodně nezahálela. Je bohatou „dcerou“, která se vrací zpět do velké rodiny své matky, ze které vznikla již v roce 1959. Možná, že není tak bohatá svým základním jměním, ale rozhodně svými zkušenostmi v tržním prostředí, chutí se rozvíjet a dělat svou práci dobře. Věřím proto, že nákup našich akcií bude pro České dráhy v dlouhodobém pohledu dobrou investicí.
Generální ředitel JLV Bohumír Bárta je přesvědčen o dobré budoucnosti nové dceřiné společnosti Českých drah.
Foto: ARCHÍV JLV