Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Dne 11. srpna 2006 bylo Komisí evropských společenství schváleno rozhodnutí o technické specifikaci pro interoperabilitu, týkající se subsystému „Provoz a řízení dopravy“ transevropského konvenčního železničního systému (TSI).
Bod 4.2.2.3 TSI a v návaznosti na něj přílohy P až P 14 pak podrobně stanovují nový způsob označování vozidel. Nově se zavádí jednotně pouze dvanáctimístné označení, které musí být na všech vozidlech vyrobených, rekonstruovaných či modernizovaných po dni účinnosti, tj. po 14. únoru 2007. Ostatní vozidla musejí být nově přeznačena do 31. prosince 2014. Na rozdíl od vyhlášky UIC 438-1, zabývající se značením osobních vozů a kterou TSI prakticky převzaly, je značení hnacích vozidel od Vyhlášky UIC 438-3, podle které byla hnací vozidla doposud označována, částečně odlišné. TSI jako vyšší právní norma má přednost, a proto musí být značení hnacích vozidel, přípojných, vložených a řídicích vozů upraveno.
Pro hnací vozidla, ucelené dopravní jednotky a přípojné a řídicí vozy to konkrétně znamená, že bude stávající značení upraveno dle následujících zásad:
Značení na čelech hnacích vozidel a řídicích vozů zůstává beze změny. Vozidla jsou na čelech označena buď litou tabulkou nebo barvou (většinou samolepky). pouze v případě, že označení barvou je u některých vozidel provedeno písmem menším než 80 mm, je nutno změnit výšku číslic tak, aby byla minimálně 80 mm.
Značení na bocích hnacích vozidel, jednotlivých vozů ucelených dopravních jednotek, přípojných a řídicích vozů bude dvanáctimístné. TSi však dovolují jednotné dvanáctimístné označení doplnit o libovolné národní označení.
Pokud je na boku vozidla označení provedeno barvou (samolepkou), bude změněno na označení podle TSI, a to následovně:
první číslice je 9 a označuje hnací vozidlo či ucelenou jednotku;
druhá číslice určuje blíže druh vozidla. Konkrétní význam číslice je následující:
třetí a čtvrtá číslice určuje stát, ve kterém má sídlo zařaditelská železnice. ČR má přidělené dvojčíslí 54, toto dvojčíslí se tedy nemění;
pátá číslice je volitelná uživatelem v rozsahu 0 ÷ 8. Tato číslice bude vždy vypočtena tak, aby jak u původního národního označení, tak i u nového označení podle TSI byly shodné kontrolní číslice. Pro jednotlivé druhy trakcí je tato číslice uvedena dále.
Před číselným označením vozidla musí být uvedena podtržená zkratka označení země registrace vozidla a (bez podtržení) zkratka provozovatele. Celé označení na bocích bude provedeno ve stejné barevné kombinaci v souladu s ustanovením TNŽ 28 0080 všemi znaky stejné výšky 140 mm s mezerami za označením země registrace vozidla, za zkratkou provozovatele a dále za druhou, čtvrtou, pátou a osmou číslicí. Kontrolní číslice zůstane jako doposud oddělena pomlčkou, např.: CZ ČD 94 54 1 471 032 - 3.
Tvar číslic a mezery mezi jednotlivými číslicemi a skupinami číslic se i nadále řídí normou TNŽ 28 0080.
Zavedením tohoto označení automaticky odpadá „mezinárodní“ označení, které se doposud u některých vozidel uvádělo menšími číslicemi na boku pod značením národním.
Umístění tohoto označení nesmí být výše než 2,0 m nad TK. Této podmínce vyhovují všechna v úvahu přicházející vozidla.
Pokud je na boku vozidla provedeno národní označení litou tabulkou nebo prosvětleným nápisem (např. některé lokomotivy výroby ČKD), toto označení se nemění. Na hlavním rámu vozidla (u vozidel, u kterých není hlavní rám zřetelně znatelný nebo chybí vůbec, pak na spodní části bočnice v místech, kde je u ostatních vozidel hlavní rám) se umístí označení podle TSI s dodržením stejných zásad jako u samotného označení barvou (samolepkou) – viz předchozí odstavce – s tím rozdílem, že výška znaků bude 80 mm. Tím bude splněna i další podmínka TSI – umístění tohoto označení nesmí být výše než 2,0 m nad TK. Při výšce písma 80 mm budou mezery mezi znaky a po obou stranách pomlčky 11 mm, mezery mezi skupinami znaků budou 30 mm, délka pomlčky 30 mm.
V případě, že na boku lokomotivy je při standardním barevném řešení litá tabulka s označením, avšak lokomotiva je v celoskříňovém reklamním nátěru a její řada, inventární číslo a kontrolní číslice jsou provedeny pouze barvou či samolepkou, postupuje se jako u vozidel, která mají označení provedeno pouze barvou (samolepkou). V tomto případě bude použito písmo výšky 80 mm.
Doplňkové číslice (5. pozice) pro jednotlivé řady vozidel jsou stanoveny podle následujícího přehledu tak, aby se při přeznačení vozidla neměnila kontrolní číslice. U elektrických lokomotiv posunovacích by podle TSI měla být druhá číslice 7. V takovém případě ovšem doplňková číslice vychází 9, což TSI nepřipouštějí (doplňkovou číslici stanoví v rozmezí 0 až 8). Proto bude i u elektrických lokomotiv posunovacích na druhé pozici namísto číslice 7 uvedena číslice 1, a to proto, že posun přes hranice se nepředpokládá a pro pohyb vozidel pouze na území ČR není nutné v tomto bodě striktně označení podle TSI dodržet. (Pokud by elektrická lokomotiva posunovací jela přes hranice do sousedního státu, již se nebude jednat o posun a označení 1 je na místě).
Označení jednotlivých řad vozidel proto bude doplněno následovně:
Elektrické lokomotivy všech napájecích soustav včetně vícesystémových:
CZ ČD 91 54 7 XXX XXX - X
Motorové lokomotivy (s výjimkou úzkorozchodných motorových lokomotiv ř. 705):
CZ ČD 92 54 2 XXX XXX - X
Elektrické jednotky vysokorychlostní (v současnosti pouze EJ ř. 680) všech napájecích soustav – na rozdíl od dosavadního značení všechny typy vozů jednotně:
CZ ČD 93 54 6 XXX XXX - X
Elektrické jednotky ostatní všech napájecích soustav – na rozdíl od dosavadního značení všechny typy vozů jednotně:
CZ ČD 94 54 1 XXX XXX - X
Motorové jednotky (prozatím pouze ř. 814) a motorové vozy – všechny typy motorových vozů jednotně (pozn.: TSI samostatné motorové vozy neuvádí, do této kategorie byly zařazeny po dohodě s DÚ Praha):
CZ ČD 95 54 5 XXX XXX - X
Přípojné a řídicí vozy (pozn.: TSI s řídicími vozy neuvažuje. Do této kategorie byly zařazeny po dohodě s DÚ Praha):
CZ ČD 96 54 0 XXX XXX - X
Motorové lokomotivy posunovací (jedná se o lokomotivy řad 700 až 704 a 799):
CZ ČD 98 54 4 XXX XXX - X.
Označení vozidla v kabině strojvedoucího musí být rovněž dvanáctimístné. V tomto případě nebude použito označení země registrace vozidla ani zkratka dopravce a prvních pět číslic bude napsáno menšími číslicemi, jejichž výška bude cca 70 % výšky národního označení vozidel, např. 94 54 1 471 032 - 3 (viz obrázek).
Historická vozidla, která mají přiděleno sedmimístné označení začínající 99, budou v kabině strojvedoucího označena 90 54 3 99X XXX - X.
Přeznačení vozidel podle výše uvedených zásad bude provedeno:
U nově dodaných, modernizovaných či rekonstruovaných vozidel – ihned při dodání.
U ostatních vozidel při periodických opravách a při dalších vhodných příležitostech (např. obnova laku apod.).
Přeznačení není nutné provádět u vozidel, u kterých není předpoklad jejich provozování po 31. prosinci 2014. Pokud by však takové vozidlo na rozdíl od původního předpokladu bylo provozováno i nadále, musí být do 31. prosince 2014 přeznačeno rovněž.
Přeznačení není nutné provádět u vozidel, u kterých to je výslovně uvedeno. Pokud však některé výkazy vyžadují (budou vyžadovat) uvedení dvanáctimístného označení, může být stávající označení pro potřeby výkaznictví doplněno podle výše uvedených zásad. Na předmětných vozidlech je toto doplnění možné vyznačit, pokud to bude pro daný účel výhodné.
Prvním vozidlem, které bylo od výrobce dodáno již s novým označením, je elektrická jednotka 471.032.
(Autor článku Ing. Roubal je pracovníkem odboru 12 GŘ)