České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Ostroměř: nádraží jako ze škatulky

Železniční stanice Ostroměř byla koncem října vyhlášena nejkrásnějším nádražím v České republice (pozn.: informovali jsme v Železničáři 43/2007). Nádraží je stále upravené a čisté, s příjemným provozním personálem a dokonce i malou nádražní hospůdkou. Výpravní budova, ač uvnitř moderně zařízena, má vnější dochované, neporušené historické prvky a v létě se pak stanice doslova utápí v bohaté a vzorně udržované květinové výzdobě.

Duší celého nádraží je tamní dozorčí provozu František Šafka, s nímž naše redakce hovořila o minulosti, ale i současnosti ostroměřského nádraží.

Komise, která soutěž vyhodnocovala, ocenila nejen zachovalou historickou budovu bez násilných stavebních zásahů, ale také naši tradiční květinovou výzdobu, pořádek a čistotu, říká František Šafka. Jen díky přístupu celého patnáctičlenného kolektivu zaměstnanců vypadá nádraží vždy velmi příjemně. Všichni jsou ochotni kdykoli přiložit ruku k dílu, protože naše nádraží je současně i naše radost. Jen mě mrzí, že se stále nepodařila vyměnit okna ve výpravní budově, což by minimálně znamenalo významnou tepelnou úsporu v zimním období. Mám pocit, že by našemu nádraží také prospělo otryskání poněkud zašlého kamenného obložení, říká s patriotickým zaujetím pan Šafka.

Z pamětní knihy, která se v Ostroměři vede zhruba od roku 1925, se lze dočíst, že se bohužel zachovalo jen málo dokumentů ke stavbě dráhy z Chlumce nad Cidlinou do Staré Paky, kde právě Ostroměř leží. Nicméně nádraží vzniklo v letech 1867 až 1869, kdy byla současně budována zmíněná trať. Kámen na obložení budovy se vozil z nedalekého pískovcového lomu a v podobném duchu byla postavena ještě nádraží v Novém Bydžově, Nové Pace a Martinicích v Krkonoších.

A jaká je současnost ostroměřské stanice? Do nádraží se v pravidelných intervalech sjíždí osobní nebo spěšné vlaky z Hradce Králové, Turnova, Chlumce nad Cidlinou a Staré Paky. Největší frekvence je v naší stanici, která slouží prioritně jako přestupní uzel, je kolem šesté až sedmé hodiny ranní a odpoledne pak mezi druhou až čtvrtou hodinou. Chod stanice zabezpečují čtyři výpravčí, osm signalistů a dvě pokladní, které obsluhují jak centrální nákladní, tak osobní pokladnu, potvrzuje František Šafka.

V posledních letech se v Ostroměři zlepšilo i zázemí pro personál, přestavbou prošla dopravní kancelář a pracoviště pokladních. Výpravčí mají k dispozici moderní výpočetní techniku včetně elektronického deníku, i když obsluhují historické, ale stále spolehlivé elektromechanické zabezpečovací zařízení.

A na závěr ještě velmi stručně, o jakou soutěž se jednalo: Asociace Entente Florale CZ – Souznění (AEF CZ) vyhlásila na začátku roku 2007 ve svém programu „Změň svůj svět“ soutěž VLÍDNÁ NÁDRAŽÍ. Soutěž pokračuje i letos, takže otiskujeme ještě kontakty na AEF CZ:e-mail: ententeflorale@email.cz, web: www.aefcz.org, mob. tel. 777 581 983. Ředitelkou je ing. Drahomíra Kolmanová.

MARTIN HARÁK


Výpravčí Michal Habich právě ovládá původní elektromechanické zabezpečovací zařízení.
Foto: AUTOR