Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Jedno ze tří středisek oprav kolejových vozidel (SOKV) v organizační struktuře nově založené společnosti ČD Cargo, a. s., vzniklo z bývalého DKV Ostrava. Za zmíněnou přeměnu ostravského depa odpovídal již bývalý vrchní přednosta DKV Ostrava, ing. Jiří Tylich, který je nyní pověřen vedením SOKV Ostrava.
Které procesy předcházely vzniku SOKV Ostrava?
Původní DKV Ostrava se rozdělilo na tři segmenty. Na segmenty osobní doprava, nákladní doprava provoz a nákladní doprava opravny. Segment osobní doprava vznikl odčleněním provozních jednotek a provozních pracovišť Bohumín, Suchdol nad Odrou, Valašské Meziříčí, Studénka, Otrokovice, Kroměříž a Frýdek Místek. Tato pracoviště od 1. prosince patří do organizační struktury DKV Olomouc.
Segment provozu nákladní dopravy představují všichni strojvedoucí pro vozbu nákladních vlaků, kteří nyní organizačně spadají pod ČD Cargo, Provozní jednotku Ostrava, a budou společně s pracovníky posunu, vozmistry, komerčními pracovníky a dalšími zajišťovat provoz nákladní dopravy. Třetí segment jsou opravny nákladních vozů a hnacích vozidel. U SOKV Ostrava jsou to původní opravny nákladních vozů v Třinci, Ostravě a opravna hnacích vozidel v Ostravě. Z obvodu DKV Olomouc byla do SOKV Ostrava nově začleněna opravna nákladních vozů v Přerově a z obvodu DKV Brno opravna v Brně a Břeclavi. V posledně jmenované opravně se budou kromě oprav nákladních vozů opravovat i lokomotivy. Do Ostravy se k 1. prosinci přemístila zpět z PJ Bohumín údržba elektrických lokomotiv zajišťující vozbu nákladních vlaků ČD Cargo.
Jaké je personální složení SOKV Ostrava?
Je to každopádně nejzásadnější změna, kterou jsem zažil. Dosud se většinou depa slučovala, měnily se obvody jednotlivých DKV, ale organizace práce a řízení zůstávaly prakticky stejné. V rámci celého podniku se současná změna týká přibližně 12 000 pracovníků. Když jsem nastupoval po jedné z organizačních změn v DKV Ostrava, tak zde bylo 3300 zaměstnanců. Nyní, kdy končí, má po různých transformacích, odčlenění vozmistrů atd. kolem 1800 zaměstnanců. Středisko oprav kolejových vozidel Ostrava bude mít celkem 586 zaměstnanců. V sídle SOKV v Ostravě bude 146 opravářů lokomotiv, 25 pracovníků obslužných provozů a 50 technicko-administrativních pracovníků. Ti by měli mimo jiné zajišťovat i úkoly na úseku MTZ, prodeje a úseku podpůrných činností pro oblast investičního majetku, energetiky, ekologie, autodopravy, jakosti a kvality. Z původního DKV byly vyčleněny průřezové činnosti, jako je personalistika, finanční i mzdové účetnictví. Tato oblast činnosti bude řízena z centrální úrovně společnosti.
Jak tyto změny přijali zaměstnanci, odboráři?
Federace strojvůdců zastávala názor, že její členové – strojvedoucí – by měli zůstat v jedné společnosti. U ostatních představitelů odborů jsem nějakou zvlášť velkou nespokojenost nezaznamenal. S předsedy odborových organizací jsme pravidelně komunikovali. Závodní výbory jsme průběžně informovali. V Ostravě bylo určitou výhodou, že už v minulosti se činnost PJ Ostrava soustředila na nákladní dopravu, zatímco Bohumín na osobní. Depo Valašské Meziříčí mělo sice smíšenou vozbu, ale to patřilo pod obvod DKV Ostrava až od poloviny roku 2004. Lidé mají samozřejmě starost o to, aby se nepropouštělo a aby jim zůstaly zaměstnanecké výhody ČD. U nás se nepropouštělo, opraváři mají stejnou pracovní náplň a zaměstnanecké výhody byly stávajícím zaměstnancům garantovány.
Takže nebyly žádné problémy?
Velkým problémem bylo například rozdělení strojvedoucích mezi ČD a ČD Cargo, tedy mezi nákladní a osobní vozbu. Toto rozdělení muselo být proporcionální. Řídili jsme se principem: kdo jezdil v turnusech na nákladních vlacích, šel ke Cargu, kdo jezdil na osobní vozbě, zůstal u ČD. Ale u strojvedoucích nezařazených do turnusů, kteří jezdili střídavě na obou druzích dopravy a mají znalosti většího počtu řad hnacích vozidel i širší poznání, to byl problém. V některých případech se stalo, že pracovník nesouhlasil se zařazením do nově vznikající společnosti. Tyto případy jsme samozřejmě museli řešit citlivě a vysvětlování bylo složité. Dělilo se i vedení DKV mezi PJ ČD Cargo a SOKV.
Které řady hnacích vozidel se budou opravovat v SOKV Ostrava?
V Ostravě se budou opravovat elektrické lokomotivy řady 363, 163, 130 a 181, 182, 111, 110; z dieselových řada 742 a pro dílenský posun 799. Kromě toho se budeme starat i o lokomotivy, na kterých budou jezdit strojvedoucí PJ Brno, PJ Olomouc a PJ Česká Třebová. Na základě dohody mezi ČD Cargem a ČD, a. s., o vzájemných službách budou depa ČD pro ČD Cargo opravovat lokomotivy podle zmíněné smlouvy a za úhradu. Dozor, aby tyto lokomotivy splňovaly veškeré podmínky vůči Drážnímu úřadu, jako např. UTZ, dodržování předpisu V25, bude nad nimi mít SOKV Ostrava. V bývalém břeclavském depu se budou opravovat vozy i lokomotivy. Jde o 24 lokomotiv řady 230 střídavé trakce, které jezdí v úseku Havlíčkův Brod–Kúty. Kromě toho se tam budou provádět i některé opravárenské zásahy na lokomotivách řady 363.
A co nákladní vozy?
Ty se budou opravovat klasicky v opravnách nákladních vozů v Třinci, Ostravě, Přerově, Brně i Břeclavi.
Jak je to s historickými lokomotivami?
Historické lokomotivy zůstávají u mateřské společnosti. Otázkou je jejich dislokace. Přiznám se, že jsme tyto věci ještě neřešili, neboť prioritou bylo řešení důležitějších věcí, zejména příprava na plynulý přechod do nové společnosti a splnění termínovaných úkolů.
Říká se, že je nedostatek strojvedoucích. Jak se tento schodek řeší v novém uspořádání?
Je pravda, že v našem obvodu chybělo při dělení společnosti asi 30 strojvedoucích. Již v předstihu jsme od začátku letošního roku začali připravovat nové strojvedoucí. Ještě před vznikem společnosti ČD Cargo se v DKV Ostrava připravovalo na novou funkci asi 43 kandidátů strojvedoucích. I tito kandidáti strojvedoucích byli rozděleni mezi obě společnosti. Proces výchovy nových strojvedoucích bude pokračovat i v příštích letech. Záměr je připraven až do roku 2011.
Co je v těchto chvílích pro provoz SOKV nejdůležitější?
Určitě přestěhovat údržbu elektrických lokomotiv ČD Carga na opravárenské pracoviště v Ostravě tak, aby to nenarušilo plynulost dopravy. Také, aby se nám v Ostravě rychle rozběhla správkárna elektrických lokomotiv a nehromadily se neopravené lokomotivy. Prostory na to máme. Lokomotivy by měly hlavně jezdit a produkovat zisk pro novou společnost. V evidenčním stavu bychom měli mít asi 150 našich lokomotiv, kolem 160 mimo obvod PJ Ostrava a dalších pět desítek pronajatých do Polska.
Ing. Jiří Tylich
Foto: AUTOR