![]() |
Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ |
![]() |
Na trati Brno hl. n.–Česká Třebová mezi železničními stanicemi Adamov a Blansko došlo 10. června 2007 v 15.35 h k mimořádné události, k poškození trakčního vedení a sběračů hnacích vozidel. Protože vznik této události je zajímavý, podívejme se na ni zblízka.
Událostí vznikla škoda na zařízení SŽDC, s. o., a na zařízení ČD, a. s., ve výši 274 231 Kč. Došlo k úplnému přerušení provozování drážní dopravy do 21.20 h, kdy byl obnoven provoz po jedné koleji. Čtrnáct vlaků osobní dopravy bylo odřeknuto, dva vlaky osobní dopravy vedeny odklonem, 18 vlaků osobní dopravy opožděno celkově o 1564 minut.
Místo mimořádné události se nachází na dvoukolejné trati č. 326 Brno hl. n.–Česká Třebová, v kilometru 174,4, ve 2. traťové koleji, traťové zabezpečovací zařízení – obousměrný autoblok, uzlová žst. Brno Maloměřice.
Při jízdě vlaku Os 4722 ze žst. Adamov do žst. Blansko po 2. traťové koleji strojvedoucí hnacího vozidla zaregistroval ztrátu napětí v trakčním vedení a při další jízdě pohledem zjistil na svém vozidle utržený sběrač. O této skutečnosti ihned informoval mobilním telefonem výpravčího žst. Blansko.
Do poškozeného trakčního vedení najel protijedoucí vlak Os 4723, který jel po 1. traťové koleji. U tohoto vlaku došlo rovněž k poškození sběrače lokomotivy. Vnitropodnikovým vyšetřováním mimořádné události bylo zjištěno, že před vlakem Os 4722 jel po 2. traťové koleji mezi Adamovem a Blanskem vlak R 876. Z údajů elektronického rychloměru lokomotivy tohoto vlaku je zaznamenán při rychlosti 79 km/h v 15.03.50 h v km 174,395 mžikový odpad stykače vlakového topení, který se opakuje i o 1 vteřinu později, kdy je registrováno stažení zadního sběrače (odpad sběrače od troleje).
V 15 h 5 min 12 s je registrováno zvednutí sběrače (předního ve směru jízdy vlaku), rychlost vlaku se zvyšuje a v 15 h 6 min 33 s opětovné stažení sběrače (před návěstí „Stáhněte sběrač“) a jízda výběhem až do zastavení v žst. Blansko v 15 h 8 min 27 s.
Z vyjádření strojvedoucího vlaku R 876 vyplynulo, že během jízdy mezi Adamovem a Blanskem došlo k zablokování pulzního měniče a k signalizaci poruchy dobíjení a vypnutí topení vlaku. Strojvedoucí zároveň viděl pohyb trakčního vedení. Pohledem na trakční vedení v pravostranném oblouku při rychlosti 79 km/h nezjistil jeho poškození, proto po projetí tunelem zvedl přední sběrač a pokračoval v jízdě do žst. Blansko.
Před stanicí Blansko po navázání spojení radiostanicí s výpravčím oznámil závadu na trakčním vedení a jeho silné rozkývání. Po zastavení v Blansku provedl vizuální kontrolu stavu zadního sběrače, žádnou zjevnou závadu nezjistil. Následně radiostanicí oznámil blanskému výpravčímu, že sběrač je v pořádku a opětovně výpravčího upozornil na závadu trakčního vedení před tunelem.
Následný vlak EC 72 (jednotka Pendolino) v úseku Adamov–Blansko byl veden po domluvě výpravčích z Blanska a Adamova mimořádně po 1. traťové koleji, jeho strojvedoucí si žádné závady na trakčním vedení nevšiml, protože 2. traťovou kolej ani nesledoval.
Další následný vlak Os 4722 v úseku Adamov–Blansko jel již po 2. traťové koleji, rozborem údajů elektronického rychloměru jeho lokomotivy bylo zjištěno, že při rychlosti 76 km/h, v 15 h 35 min 35 s došlo k výpadku napětí v trakčním vedení a stažení sběrače.
Z vyjádření strojvedoucího vlaku Os 4722 vyplývá, že před žst. Adamov mu výpravčí této stanice rádiem oznámil, že předchozí vlak zaznamenal mezi žst. Adamov a žst. Blansko odpad hlavního vypínače na podpětí. Dále mu oznámil, aby před tunelem č. 8 sledoval trať, kilometrickou polohu mu neoznámil a rovněž mu neoznámil žádné omezení rychlosti.
Během jízdy vlaku za zastávkou Adamov strojvedoucí vlaku 4722 preventivně stáhl sběrač ještě před tunelem č. 7, po jeho projetí se staženým sběračem ho zvedl s tím, že jej stáhne před tunelem č. 8. Když se s vlakem nacházel v km 174,4, došlo při výkonu hnacího vozidla k zaúčinkování podpěťové ochrany a k vypnutí hlavního vypínače, což mělo za následek stažení sběrače. Pohledem žádný pohyb trakčního vedení nezjistil.
Po jízdě výběhem a zastavení vlaku uviděl poškozený sběrač. Protijedoucí vlak Os 4723 míjel po výjezdu z tunelu č. 8. Z vyjádření strojvedoucího vlaku Os 4723 jedoucího po 1. traťové koleji vyplývá, že po vyjetí z tunelu č. 8 v km 174,4 spatřil spadlé trolejové vedení ve 2. traťové koleji. Ihned použil rychlobrzdu, ale přesto došlo k najetí sběračem do prověšeného trolejového vedení v 1. traťové koleji a k jeho poškození. Rozborem rozhovorů zaznamenaných zařízením REDAT v žst. Blansko bylo zjištěno:
V 15.14.20 h zaznamenán rozhovor mezi výpravčími v Blansku a v Adamově v délce 2 minuty 11 vteřin, ve kterém výpravčí žst. Blansko informuje výpravčího v Adamově o skutečnosti, že mu strojvedoucí vlaku R 876 oznámil, že před tunelem č. 8 o něco zachytil na troleji sběračem. Oba výpravčí se následně domlouvají na řešení situace: Vlak SC 72 Pendolino projede po 1. traťové koleji a výpravčí žst. Adamov další vlak, Os 4722, zpraví, ať v nahlášeném místě jede pomalu, třeba krokem.
V 15.26.52 h je zaznamenán další rozhovor výpravčích v Blansku a Adamově v délce 20 vteřin, ve kterém si upřesňují místo nahlášené závady, před tunelem č. 8. První rozhovor mezi výpravčím žst. Adamov a elektrodispečerem SDC Brno je zaznamenán v 15.37 h, tj. až po vzniku mimořádné události.
Ohledáním místa bylo zjištěno: na 2. traťové koleji mezi trakčními podpěrami č. 106–114 stržené trakční vedení do kolejiště a na 1. traťové koleji mezi trakčními podpěrami č. 105–111 pokles sestavy trakčního vedení.
Z pořízené fotodokumentace a odebraného přetrženého směrového lana mezi trakčními podpěrami č. 107–108 je zřejmé, že stržení trakčního vedení ve 2. traťové koleji a následný pokles trakčního vedení v 1. traťové koleji byl způsoben násilným přetržením směrového lana, lomová plocha jednotlivých drátů pletence směrového lana vykazuje čerstvý lom.
Příčinou mimořádné události bylo dovolení jízdy vlaku Os 4722 do úseku s ohlášenou závadou na trakčním vedení bez opatření pro bezpečný provoz.
Výpravčí žst. Adamov o závadě na trakčním vedení na 2. traťové koleji mezi Adamovem a Blanskem věděl, hlášení strojvedoucího vlaku R 876, které obdržel od výpravčího žst. Blansko, nepředal ihned elektrodispečerovi a nevyčkal s výpravou vlaku Os 4722 do doby, než elektrodispečer stanoví opatření pro bezpečný provoz. Tím porušil mimo jiné ustanovení čl. 1016 předpisu ČD D2, ve kterém je stanoveno:
Jakékoliv závady a poruchy na zařízeních elektrické trakce se musí co nejrychleji odstranit. Zpozorují-li zaměstnanci doprovodu vlaku za jízdy jakoukoli poruchu nebo závadu na trakčním vedení, oznámí ji co nejdříve výpravčímu, pokud není třeba jednat ihned, hrozí-li nebezpečí z prodlení. V hlášení se uvede druh a místo poruchy. Hlášení předá výpravčí ihned elektrodispečerovi, který zajistí opatření potřebná pro bezpečný provoz.