Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Významným datem se pro malou příhraniční obec Pomezí nad Ohří stalo úterý 15. dubna. Právě tento den zde byla otevřena nová železniční zastávka.
Je to poprvé, kdy mám tu čest stříhat pásku, a jsem z toho proto trochu rozechvělý, svěřil se nám zdejší starosta Ladislav Dolhý. Nebyl však na tento úkol sám. Spolu s ním pásku přestřihli i poslanec Parlamentu ČR (a současně také místopředseda dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury) Pavel Hojda a zástupce investora – ekonomický náměstek ředitele Stavební správy Plzeň Jan Veselovský. Kromě četných místních občanů se slavnostního aktu zúčastnili zástupci Správy železniční dopravní cesty, Českých drah, zhotovitelské firmy DOSTA Cheb a také Hospodářské a sociální rady Sokolovska (HSRS), která výstavbu zastávky iniciovala a spolu s panem poslancem její výstavbu prosadila. Mezinárodní ráz setkání podtrhla i účast starostů či jejich zástupců ze tří nedalekých bavorských obcí.
Obec Pomezí nad Ohří, která leží těsně u státní hranice se Spolkovou republikou Německo, má v současné době na sto deset stálých obyvatel. Tento počet se však bude zejména díky výstavbě nových rodinných domků postupně zvyšovat, svěřuje se první muž obce. Zastávka bude sloužit nejen jim. Jen pár metrů od zastávky je to k břehu přehradní nádrže Skalka, která je rájem rybářů i významným střediskem rekreace. Obcí prochází mezinárodní cyklostezka, takže zastávku budou jistě využívat i cyklisté. Dopravní obslužnost v Pomezí dosud zajišťovala autobusová linka z Chebu, která zejména o víkendech jezdí v nedostatečných intervalech.
Nová zastávka se nachází v kilometru 141,900 až 142,010 trati Schirnding DB – Cheb (vysoké staničení je z toho důvodu, že je počítáno až od Norimberka). Lze si tedy lehce spočítat, že její nástupiště je dlouhé 110 metrů, takže se sem vejdou až dvě soupravy motorových jednotek řady 642 „Desiro“, které zde ve dvouhodinovém taktu zajišťují dopravu z bavorského města Marktredwitz do Chebu a zpět.
Kromě nástupiště s normovanou výškou 550 mm nad temenem kolejnice zde byl instalován betonový prefabrikovaný přístřešek o půdorysu 4,2 x 2,5 metru, osvětlení a orientační systém pro cestující. Součástí stavby byla i přístupová komunikace, která navázala na cestu od obce. Náklady na zřízení zastávky byly vyčísleny částkou dva miliony a k tomu čtyři tisíce korun (bez DPH). Financování akce zajistil Státní fond dopravní infrastruktury, přičemž vlastní stavební práce začaly v prosinci loňského roku.
Otázkou zůstává, kdy na zastávce Pomezí nad Ohří zastaví první vlak. Naší snahou je, aby se tak stalo, počínaje druhou změnou jízdního řádu, tedy od 2. června, říká funkcionář HSRS Zdeněk Fojtík. Vlaky budou zastavovat na znamení, tedy obdobně jako na nedaleké zastávce Cheb Skalka, na které byl provoz zahájen před dvěma lety, pokračuje.
Zastávka v Pomezí není jedinou, na kterou se mohou občané Karlovarského kraje těšit. Vyprojektována je již zastávka v Šabině na hlavní trati mezi Sokolovem a Chebem, připravuje se i nová zastávka v Krásném Jezu na tzv. Tepelské dráze, tedy na regionální trati z Mariánských Lázní do Karlových Varů. A nakonec ještě zajímavost. Na místě současné zastávky Pomezí nad Ohří už železniční zastávka existovala. Jmenovala se Mühlbach a sloužila až do prvních poválečných let. Památkou po ní je pěkný kamenný domek, který v nedávné době byl opraven péčí karlovarské Správy budov a bytového hospodářství Českých drah. Více než čtyřicet let tento objekt sloužil pohraničníkům. Pozůstatkem po nich je také betonový blok na vybíjení ručních zbraní.
Na snímku (první zprava) hovoří na nástupišti nové zastávky poslanec Parlamentu České republiky Pavel Hojda s německou delegací.
Foto: AUTOR