Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
|
Generální ředitel Jan Grebík potvrzuje, že přijetím etického kodexu zaměstnanců nastala znatelná změna ve firemní kultuře.
|
Posláním Traťové strojní společnosti, a. s., která je dceřinou společností Českých drah, je poskytovat strojní, opravárenské kapacity a technologické přepravy v rámci oprav, údržby a investiční činnosti na železničních tratích pro České dráhy a ostatní stavební firmy na území České republiky i v zahraničí. Společnost se zaměřuje především na provozování speciálních traťových strojů a zařízení pro stavbu, obnovu a údržbu železničních tratí, včetně jejich oprav a výroby náhradních dílů.
Historie TSS se začala psát 1. října 1952, kdy vznikají Traťové strojní stanice bývalých Československých státních drah v Plzni, Prackovicích nad Labem, Hradci Králové, Olomouci, Bratislavě a Košicích. Cílem zřízení těchto „strojovek“, jak jim zaměstnanci ve slangu přezdívali, se stalo soustředění kapacit pro stavebně udržovací práce většího rozsahu a jejich odborné vedení, od kterého se mimo jiné očekávalo a požadovalo i zdokonalování technologie prací a snižování ruční práce využíváním traťové mechanizace. Dceřiná akciová společnost TSS vznikla z rozhodnutí Českých drah 1. ledna 2005 a o rok později do firmy vstupuje strategický partner, kterým je společnost OHL ŽS. Firma TSS zaměstnává více než pět set zaměstnanců.
Největší podíl na celkových tržbách činí práce traťových strojů. Ty hrají důležitou roli jak při modernizaci koridorových tratí v Česku a na Slovensku, ale i na tratích regionálních.
Důležitým prvkem jsou pro naši Traťovou strojní společnost i nákladní přepravy. V tuzemsku máme významné účasti na koridorových akcích na Moravě, na Slovensku pak přepravní zakázky na modernizacích tratí, kde jsou přepravy spojené s dodávkou štěrku, říká úvodem generální ředitel TSS Jan Grebík.
Z významných zakázek v opravárenství je třeba zmínit provedenou rekonstrukci vozidla typu DGKu na typ SHV MPV 22.1 pro Správu dopravní cesty Ostrava. DGKu je zkratka typu motorového kolejového vozidla s malým jeřábem ruské výroby pro práce zejména traťových dělníků, jejich převoz a nakládku, vykládku a převoz drobných nákladů například kratších kolejnic či kolejiva a naopak SHV MPV znamená speciální hnací vozidlo motorový pracovní vůz, které je vybaveno také malým jeřábem. Vozidlo je zmodernizované a osazené novým motorem a brzdou. Tento stroj úspěšně reprezentoval naši firmu na výstavě Žel-Rail ve Vrútkách, kde získal Zlatou medaili. Koncem loňského roku jsme současně zahájili generální opravu automatické strojní podbíječky ASP 08-275 pro firmu Sokolovská uhelná. Traťová strojní společnost získala tuto zakázku v hodnotě dvacet tři milionů korun jako vítěz mezinárodní veřejné soutěže, doplňuje obchodní ředitel TSS Richard Záruba.
Ze zahraničních akcí je třeba zmínit úspěšně dokončené práce v Černé Hoře v loňském roce. Tržby za těžení kolejového lože a svařování kolejnic celkově přesáhly dvacet milionů korun.
Služby z oblasti práce strojů a vozů poskytovala TSS i v Polsku, kde je reálný předpoklad pokračování prací i v tomto roce. Mezi tradičně největší zákazníky TSS patří Železničné stavebníctvo Bratislava, OHL ŽS, Chládek a Tintěra Pardubice a Litoměřice, Skanska a GJW Praha.
Pro České dráhy zajišťuje TSS převážně dodávky prací na železničním svršku, velký význam mají opravy i rekonstrukce speciálních vozidel. Například v loňském roce byly Traťovou strojní společností pro společnost České dráhy provedeny práce ve výši zhruba pěti procent z celkových tržeb, dosažených poskytováním služeb jak tuzemským, tak i zahraničním zákazníkům, potvrzuje obchodní ředitel Richard Záruba.
Podnikatelský plán společnosti na rok 2008 vychází ze stavu, kdy TSS prochází postupnými transformačními změnami, jejichž cílem je zvýšení konkurenceschopnosti a dosažení dlouhodobé stability společnosti. K naplnění těchto dlouhodobých cílů musí TSS využít stávajících trhů a vyhledávání nových příležitostí k rozvíjení tržní pozice. S ohledem na dosaženou ekonomickou konzolidaci je záměrem společnosti naplňovat strategické cíle investicemi do strojního vybavení i investicemi do posílení profesionality a kompetencí zaměstnanců. V personální oblasti společnost považuje za prioritu stabilizaci pracovníků, zvyšování jejich kvalifikace i získávání a výchovu nových spolupracovníků.
Generální ředitel TSS Jan Grebík potvrzuje, že v oblasti personální politiky pokračuje vedení společnosti v započatém procesu změn s cílem získání konkurenční schopnosti jako určující faktor úspěšnosti a prosperity. Největší důraz byl kladen na zavedení systému vzdělávání a zlepšení komunikace. To se podařilo zavedením pravidelných pohovorů se zaměstnanci a nepřetržitým procesem zlepšování firemní kultury formou vzájemných setkávání a podporováním důvěry v cíle vedení společnosti. Bylo dosaženo zavedení konta pracovní doby a konsensu mezi zaměstnanci v dělnických profesích a společností v zavedení systému odměňování založeném na efektivním hodnocení zaměstnanců.
Podle generálního ředitele nastala přijetím etického kodexu zaměstnanců TSS znatelná změna ve firemní kultuře, která se postupně stává přívětivou a prozákaznickou. Veškeré změny v procesech personálních činností jsou přípravou na cílené snížení průměrného věku hlavně v dělnických profesích, kde je plánován zvýšený nábor absolventů na období příštích pěti let.
Významnou součástí obchodní politiky společnosti je podle vedení firmy propagace vlastních služeb, která je jednou z hlavních součástí marketingových plánů. TSS úspěšně spustila internetové stránky firmy, intranet pro své zaměstnance a pravidelně se účastní veletrhů, jako Czech Raildays v Ostravě, veletrhu v německém Münsteru či Setras v Žilině.
Současně jsme vytvořili tištěný Profil firmy a katalog základních řad strojů a naše služby propagujeme formou inzerce v různých odborných časopisech. Rovněž publikujeme články ve sbornících a odborných skriptech. A navíc jsou výrazným a nepřehlédnutelným logem firmy jednotně značeny traťové stroje a vozy, zdůrazňuje obchodní ředitel Záruba.
Na závěr dodejme, že Traťová strojní společnost vlastní certifikát kvality podle normy ISO 9001, který byl začátkem letošního roku doplněn získáním certifikátů 14001 (ekologie) a 18001 (bezpečnost práce).
(Článek byl připraven v součinnosti s Ing. Bohumírem Mottlem, vedoucím oddělení marketingu TSS, a. s.)
Jedna z motorových lokomotiv řady 742 v novém nátěru a logem společnosti TSS.
Foto: ARCHIV TSS