Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Historický vlak vedený parní lokomotivou 213.902 byl asi největší atrakcí oslav.
|
Nevšední pohled na dno lomu Malá Amerika
|
Kladenskonučická dráha (KND) patřila v minulosti k velice významným tratím i přesto, že na ní byla pravidelně provozována pouze nákladní doprava. Objevu nalezišť černého uhlí na Kladensku a železné rudy na Nučicku se v polovině 19. století rozhodli využít podnikatelé bratři Kleinové a Vojtěch Lanna, kteří byli hlavními iniciátory výstavby kladenských hutí.
První vysoká pec byla v Kladně zapálena v roce 1855, další o rok později. Různými fúzemi pak v roce 1875 vznikla Pražská železářská společnost zabývající se těžbou uhlí, železné rudy, výrobou surového železa, kolejnic a dalších výrobků.
Pro zabezpečení dopravy železné rudy z nučických dolů a vápence z tamních lomů bylo již v roce 1854 požádáno ministerstvo obchodu o předběžné povolení k výstavbě dráhy z Kladna do Nučic s odbočkou do Chotče.
To bylo uděleno o rok později, ale až 20. října 1857 bylo uděleno definitivní stavební povolení s tím, že když na dráze nebude provozována veřejná doprava, není zapotřebí vydání koncese. A 7. ledna 1858 se rozjely první nákladní vlaky mezi Kladnem a Nučicemi a zanedlouho i po tachlovické odbočce.
Síť KND se postupně rozšiřovala. Přibývaly odbočky v kladenské průmyslové aglomeraci k nově otevíraným uhelným dolům a hutním provozům, odbočky k nově otevíraným vápencovým a železnorudným dolům. Jižním směrem byla KND prodloužena k vápencovým lomům na Mořině, čímž hlavní trať dosáhla délky 32,5 km. V roce 1908 byla dokončena spojka mezi stanicí KND Hořelice a stanicí státní dráhy Nučice.
Po této spojce projížděly i historické vlaky vypravené o víkendu 20.–21. září 2008 u příležitosti 150. výročí zahájení provozu na Kladenskonučické dráze. Oslavy pořádala Společnost Barbora, o. s., a Lomy Mořina, spol. s r. o., ve spolupráci se společností ZABABA, skautským oddílem Plantážníci a Montánní společností.
Do historických vlaků provozovaných již zmíněnou společností ZABABA, resp. Výtopnou Zlíchov, mohli cestující nastoupit ve stanici Nučice, odkud vlaky pokračovaly přes úvraťovou stanici Hořelice a nákladiště Kuchař do areálu Lomů Mořina, kde je vlečka ukončena.
Tři páry vlaků byly vedeny parní lokomotivou řady 213.902 vyrobenou v ČKD v roce 1947, dva páry dnes již také historickou motorovou lokomotivou T 211.0741. Křižování vlaků se odbývalo v nákladišti Kuchař. Počasí akci přálo, a tak není divu, že všechny vlaky byly po oba dny zaplněny cestujícími. Na nezájem si nemohla stěžovat ani obsluha v barovém voze Pivák, zařazeném do parních vlaků. V čekárně v Nučicích byla instalována výstava o historii Kladenskonučické dráhy, bylo zde možné zakoupit i různé upomínkové předměty, včetně např. výroční turistické známky.
Dovolil bych si ještě jeden krátký exkurz do minulosti. Po změně politických a hospodářských poměrů na konci 2. světové války začaly být československé hutě zásobovány železnou rudou ze Sovětského svazu. To znamenalo konec těžby na nučickém ložisku. V roce 1968 pak byla zastavena doprava mezi Kladnem a Hořelicemi, úsek Hořelice–Mořina zůstal zachován jako vlečka Rudných a nerudných dolů Ejpovice spolu se spojkou do stanice Nučice.
Dnes je vlečka v majetku společnosti Lomy Mořina, která se zabývá těžbou vápenců v této lokalitě. S historií i současností těžby se zájemci mohli seznámit jak v expozici v areálu firmy, tak na výstavě soudobé těžební techniky v cca 1 km vzdáleném lomu Čeřinka. A některé zde vystavené mechanismy, jako např. sklápěcí automobil BELAZ typ 7547 s nosností 45 tun materiálu, budily skutečný respekt. Opravdovou lahůdkou byla návštěva podzemní části lomu Mořina. Téměř všechny návštěvníky kromě poutavého výkladu o historii a způsobech těžby vápence zaujaly pohledy z podzemních chodeb na vodní hladinu lomu Malá Amerika. A kdo se chtěl o těžbě a dopravě vápence v Českém krase dozvědět ještě více, mohl navštívit nedaleký skanzen Solvayovy lomy. Oba víkendové dny pendloval mezi lomy historický autobus Praga.
Možná zbývá jen dodat, že na realizaci oslav se finančně podílela i akciová společnost ČD Cargo. Je to pochopitelné. KND byla vždy spjata s nákladní dopravou a i dnes patří přepravy vápence z Nučic ke klíčovým přepravám ČD Carga.