České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


Představujeme dceřiné společnosti
Cokoliv – kamkoliv

Vznik společnosti ČD Cargo byl vyvrcholením druhé etapy restrukturalizace Českých drah, realizované na základě materiálů o strategickém rozvoji ČD z roku 2004. Samotnému založení společnosti předcházela více než roční pečlivá příprava, zahrnující důkladnou analýzu postupů a činností s cílem dosáhnout maximální efektivity všech budoucích firemních procesů.

Sídlo generálního ředitelství společnosti – budova Lighthouse v pražských Holešovicích
Foto: MICHAL ROH

Vznik dceřiné společnosti a co mu předcházelo

Potřeba vyčlenění ČD Carga vyplynula z legislativního i technologického vývoje situace na trhu nákladní železniční dopravy v EU. Prakticky u všech železničních společností v sousedních zemích již postoupila liberalizace železnic dále než v ČR – unitární železniční podniky se rozdělily na specializované podnikatelské subjekty a výsledky těchto změn jsou pozitivní. Samostatný subjekt může být dostatečně flexibilní součástí rozsáhlejších domácích i zahraničních projektů a může také snáze navazovat sofistikovanou partnerskou a obchodní spolupráci.

Projektem vyčlenění nákladní dopravy ČD, jakožto jádrové oblasti podnikání, do samostatné společnosti ČD Cargo se zabývala Vláda ČR, která v této věci přijala usnesení č. 848 ze dne 25. 7. 2007 a č. 1195 ze dne 22. 10. 2007. Společnost ČD Cargo byla založena dne 31. října 2007 jako akciová společnost podle Obchodního zákoníku nepeněžitým vkladem části podniku České dráhy. Vznik společnosti ČD Cargo je datován k 1. prosinci 2007 zápisem do Obchodního rejstříku. Jediným zakladatelem a 100% vlastníkem jsou České dráhy.

Generální ředitelství ČD Cargo se počátkem roku 2008 postupně přestěhovalo do nové moderní administrativní budovy Lighthouse v pražských Holešovicích a k 2. červenci 2008 bylo adekvátně změněno i sídlo společnosti v Obchodním rejstříku na adresu: Praha 7, Jankovcova 1569/2c, PSČ 170 00.

Majetkem přecházejícím na novou akciovou společnost ČD Cargo byl především vozidlový park a nemovitosti na údržbu a opravy kolejových vozidel. ČD Cargo získalo ke svému vzniku přibližně třetinu hnacích vozidel ČD a všechny nákladní vozy ČD. Z mateřské společnosti přešli k ČD Cargu také zaměstnanci, kterých je k dnešnímu dni necelých 11,5 tisíce.

ČD Cargo se svým vznikem přešlo na nový jednotný vizuální styl, který zahrnuje nové logo a písmo společnosti. Kromě nových firemních barev se ČD Cargo od svého vzniku prezentuje reklamním sloganem Cokoliv – kamkoliv. ČD Cargo tím podtrhuje fakt, že se chce stát na trhu úspěšnou, moderní a dynamickou firmou, která je zákaznicky orientovaná a je připravena plnit svým klientům nejnáročnější požadavky.

Generální ředitel a předseda představenstva ČD Cargo, a. s., Ing. Josef Bazala

Organizační struktura

Generálním ředitelem a zároveň předsedou představenstva ČD Cargo, a. s., je Ing. Josef Bazala. Funkci výkonného ředitele zastává od 16. června 2007 Ing. Václav Andrýsek.

Úsek obchodní vede Ing. Rodan Šenekl a do jeho působnosti patří Odbor obchodu, Odbor podpory prodeje, Odbor intermodálních přeprav a logistických služeb a Odbor hospodaření s kolejovými vozidly. Jádro Odboru obchodu tvoří obchodní manažeři sdružení do pěti oddělení, zpravidla podle přepravované komodity. O obchodní činnosti bude ale podrobnější zmínka dále.

Do pravomoci provozního ředitele Ing. Oldřicha Mazánka patří Odbory operativního řízení, technologie a organizace dopravy a Odbor údržby a oprav kolejových vozidel. Odborně jsou jím řízeny i Provozní jednotky a také Střediska oprav kolejových vozidel. Provozní jednotky mají svá sídla v Brně, České Třebové, Českých Budějovicích, Nymburce, Olomouci, Ostravě, Plzni, Praze a Ústí nad Labem. Provozním jednotkám jsou podřízena provozní pracoviště. Jejich pracovníci pak stojí za úspěšnou realizací každého obchodního případu.

Údržbu a opravy železničních kolejových vozidel ve společnosti ČD Cargo řídí již zmiňovaný Odbor údržby a oprav kolejových vozidel, samotný výkon provádí Střediska oprav kolejových vozidel se sídlem v Českých Budějovicích, Ostravě a Ústí nad Labem. Těmto výkonným jednotkám jsou podřízeny opravny kolejových vozidel, momentálně orientované zejména na běžné opravy nákladních vozů.

Důležitou organizační složkou v rámci provozního útvaru je oddělení zvláštních přeprav. To zajišťuje např. požadavky armády ČR a ostatních armád NATO na přepravy na cvičení nebo mise. Organizuje i přepravy jaderného paliva apod.

Finanční ředitel Ing. Bohdan Heczko řídí Odbory finančního řízení, účetnictví, investic a zásobování, strategie a informatiky a také Odbor OPT – Odúčtovnu přepravních tržeb v Olomouci.

Představenstvo ČD Cargo, a. s., řídí i několik dceřiných společností:

První čtyři společnosti vznikly transformací bývalých generálních zastoupení Českých drah v zahraničí na obchodní společnosti. Jejich statut nyní umožňuje zákazníkům mnohem širší nabídku služeb než v minulosti. Za všechny můžeme zmínit např. nabídku spedičních nebo logistických služeb. Ze smluv uzavřených těmito společnostmi plynou pro ČD Cargo nemalé tržby.

Obchodní činnost

Za prvních devět měsíců bylo vlaky akciové společnosti ČD Cargo přepraveno 66,6 mil. tun zboží. Oproti roku 2007 je to mírný pokles o cca 2,4 %, ale je potřebné si uvědomit, že rok 2007 byl z mnoha důvodů více než úspěšný a na letošních výsledcích se již začínají projevovat dopady finanční krize a počínající recese v některých evropských zemích.

Tento pokles přepravního objemu u ČD Cargo je ve srovnání s výsledky sousedních zemí zatím jen mírnější: slovenské ZSSK Cargo (-3,2 %), polské PKP (-4,6%), maďarské MÁV Cargo (-5,6%). I přes výše uvedený pokles přepravních objemů se však za stejné období podařilo udržet tržby na přibližně stejné úrovni jako v roce 2007. Nejvíce jsme přepravili železných rud a výrobků ze železa a oceli (25 %), hnědého uhlí (18 %) a černého uhlí a koksu (14 %). Hodnocení dosažených výsledků by však vydalo na samostatný článek.

Organizační struktura odboru obchodu prošla od vzniku akciové společnosti řadou změn. Ta poslední se uskutečnila k 1. listopadu 2008 a vznikla při ní čtyři nová oddělení komoditního prodeje. Oddělení komodit pevných paliv, komodit železo, komodit chemie a potraviny a komodit dřeva a stavebnin. V čele každého oddělení stojí vedoucí, který kromě obchodních manažerů metodicky řídí i činnost dceřiných společností ve vztahu k obchodu v dané komoditě. Došlo k posílení pravomocí těchto pracovníků, ale zároveň k výraznému posílení odpovědnosti za dosažení finančního plánu v dané komoditě.

V rámci organizačních změn bylo na Odboru obchodu zřízeno také oddělení nákupu a prodeje, do jehož kompetence přešla mimo jiné veškerá obchodní činnost související se systémovými vlaky. V současné době tvoří základní portfolio systémových vlaků provozovaných ČD Cargo čtyři spoje provozované ve spolupráci s různými dopravci a spedičními firmami.

O úspěchu této nabídky svědčí počet vypravovaných vlaků. Nejúspěšněji lze hodnotit systémový vlak ITALIA, kde za období leden– září/2008 došlo k meziročnímu nárůstu v počtu vlaků o 48 vlaků a v přepravených tunách o téměř 40 tisíc tun. Tento vlak jezdí vytížen na cca 95 %. U vlaku ADRIA byl za stejné období zaznamenán pokles spojů s ohledem na sezonnost přeprav z Arcelor Mittal Ostrava. Dynamicky se rozvíjí spoj East Train, který z Ostravy poprvé odjel v dubnu 2007. Do konce měsíce září však odjelo již 48 vlaků, rozšiřuje se i počet zákazníků využívajících tento vlak.

Segmentem, ve kterém trvale zaznamenáváme růst výkonů, je kombinovaná přeprava. Ta zaznamenala růst objemu přepraveného zboží o 7 % a současně růst počtu vypravených přímých ucelených vlaků za první pololetí roku 2008 o 10 %. Předpoklad pro druhé pololetí je pak až 30 % navýšení počtu spojů. Těchto výsledků je dosaženo v úzké spolupráci s operátory kombinované přepravy a partnerskými zahraničními železničními dopravci.

Nárůsty objemů jsou tradičně spojené s linkami do námořních severomořských přístavů. Kromě těchto tzv. maritimních vlaků se daří navyšovat i počty vlaků kontinentální kombinované přepravy. Úspěšně se podílíme i na realizaci jednoho z nejnáročnějších logistických projektů poslední doby – kontejnerových přeprav rozložených automobilů ŠKODA z Mladé Boleslavi přes Polsko a Bělorusko do montážního závodu v ruské Kaluze. Jedná se až o 10 vlaků ložených autodíly týdně. ČD Cargo tak potvrzuje svoji roli spolehlivého železničního dopravce a partnera pro náročné „automotive“ zákazníky.

Zajímavou oblastí, kde bychom rádi v budoucnu posílili svoje pozice, je oblast vleček. Provoz na nich podléhá zákonu č. 266/1994 Sb. o dráhách a vyhláškám k němu vydaných. Dnem 1. prosince 2007 vznikl dopravce ČD Cargo, a bylo proto nutné zažádat o Licenci na provozování drážní dopravy na vlečkách. Tuto Licenci již má ČD Cargo pro většinu vleček v ČR.

Dále probíhají jednání s vlečkaři, upravují se Smlouvy o obchodních a přepravních podmínkách na vlečkách, kde je naší prioritou spokojenost zákazníka při uspokojování jeho potřeb. Mezi naše zákazníky patří například ŠKODA AUTO a. s. v Mladé Boleslavi, Toyota Peugeot Citroën Automobile v Kolíně, Metrans, a. s., v Praze Uhříněvsi a mnoho dalších. Rádi bychom s nabídkou služeb uspěli i u nově vznikající automobilky Hyundai.

V budoucnu chceme posilovat obchodní činnost také na poli logistických služeb. Za služby vykonané Středisky logistických služeb utržilo ČD Cargo za prvních devět měsíců letošního roku více než 18 mil. Kč. Portfolio nabízených služeb je skutečně široké – od nakládky a vykládky zboží, přes jeho reexpedici, skladování nebo rozvoz. Pracovníci středisek dokážou splnit i nestandardní požadavky zákazníků, např. při nakládání a zajištění nákladu. Díky činnosti Středisek logistických služeb se některé přepravy daří udržovat na železnici.

Vozidlový park

Limitujícím faktorem v expanzi na dopravním trhu je dostatek ložného prostoru. Ten byl a je zajišťován čtyřmi základními způsoby. Využitím nynějšího vozového parku, nákupem nových nákladních vozů, modernizací nákladních vozů a nájmem nákladních vozů. Využitelný provozní park nákladních vozů k 30. červnu 2008 činil 24 784 vozů, což bylo o 1894 vozů více než k 31. prosinci 2006 a o 986 vozů méně než k 31. prosinci 2005. V roce 2007 bylo do parku nákladních vozů ČD zařazeno 300 vozů řady Kils a k doplnění parku nákladních vozů, zejména v nedostatkových řadách R a Ea, bylo od cizích držitelů najato cca 850 vozů řad Ea (Eas, Eaos a Eanos) a cca 300 vozů řad R (Res a Rns). Do provozu byly také postupně zařazovány vozy pro přepravu kontejnerů řady Sggmrss (90’’).

Na přelomu roku 2007 a 2008 byly do provozu postupně zařazovány rekonstruované vozy řady Gas jako náhrada za zastaralé vozy řady Gags. Dále byly postupně zařazovány do provozu další vozy pro přepravu kontejnerů řady Sggrss (80’’). Pro pokrytí požadavků na nakládku jsou v maximální míře využívány i vozy zahraničních železničních dopravních podniků. Mezinárodní spolupráce je v této oblasti nezbytná. Do konce roku 2008 budou dodány další vozy řady Tams a rovněž bude rekonstruováno cca 100 vozů řady Falls na novou řadu Talls. Tyto vozy budou určeny pro přepravu písků, které je třeba ochránit před povětrnostními vlivy, sníží se také prašnost přeprav. Do konce roku 2008 se rovněž předpokládá modernizace vozů řady Falls, Rils a Zaes. Část neprovozních vozů řady Gbgkks bude rekonstruována na řadu Laps.

K hospodárnému využívání železničních nákladních vozů a k jejich účelnému směrování k další nakládce je používán informační systém „Ústřední dirigování vozů – ÚDIV“, který byl postupně zaváděn v roce 2006 a nyní je již v rutinním provozu. Zákazníkům je od roku 2007 poskytnuta možnost objednávání prázdných vozů k nakládce elektronickou formou, tj. z pohodlí firmy či domova prostřednictvím portálu anebo propojením informačního systému zákazníka se systémem ÚDIV. Možnost podání klasické přihlášky nakládky byla pochopitelně zachována.

U hnacích vozidel je započata rekonstrukce u řady 750, 752 a 753, kdy stávající skupinka dvou lokomotiv řady 755 společnosti ČD Cargo, a. s., se rozroste o dalších 30 kusů (označení 753.7). Do konce roku 2008 by mělo dojít k předání 5 strojů, v letech 2009 až 2010 bude následovat zbývající počet.

Lokomotivy elektrické trakce taktéž nezůstávají v pozadí. Díky spolupráci s DPOV, a. s., Přerov, se podařilo zprovoznit další dlouhodobě odstavená hnací vozidla řady 181/182 a přes nájemní smlouvy tak mohou být provozována v Polsku. Vedle tohoto dostává, byť zatím na papíře, reálnější podobu modernizace lokomotiv řady 163 na řadu 363.

Obnova kolejových vozidel patří mezi hlavní priority společnosti. Plánované investice ČD Cargo, a. s., dosahují v roce 2008 více než 2,2 miliardy Kč, z nichž samozřejmě nejvyšších hodnot dosahují právě investice do nákladních vozů a hnacích vozidel, a to téměř 2 miliardy Kč.

Operativní řízení provozní práce

Úkolem provozního řízení je co nejefektivněji zajišťovat provoz nákladních vlaků na síti SŽDC. Dispečerský aparát je umístěn v České Třebové s obvody Česká Třebová, Ostrava a Ústí nad Labem. Vedoucím směny pro celou síť Českých drah je ústřední dispečer. Pro obvody pracovišť dispečerského aparátu v České Třebové, Ostravě a Ústí nad Labem je stanoven vždy jeden vedoucí dispečer – vedoucí směny ve svém obvodu provozně i ve vztahu k správné činnosti úloh IS.

Vzhledem k tomu, že je v oblasti provozního řízení nákladních vlaků mezinárodní spolupráce velmi významná, bylo v rámci zlepšení mezinárodní spolupráce při vzájemném předávání vlaků v pohraničních přechodových stanicích v roce 2007 v Děčíně zřízeno a do struktury dispečerského aparátu zařazeno společné dispečerské pracoviště ČD a DB (Dispostelle DB), jehož posláním je koordinace vzájemného přebírání vlaků v pohraničních přechodových stanicích mezi ČR a SRN. Podobné pracoviště pro spolupráci mezi ČD a PKP (Dispostelle PKP) bylo v létě 2008 zřízeno v Bohumíně.

Zaměstnanecká politika

Od svého vzniku ČD Cargo, a. s., pokračovalo v realizaci přijatých opatření ke zlepšení ekonomické situace a zvýšení produktivity práce. V rámci těchto opatření v personální oblasti pokračovala optimalizace počtu zaměstnanců s cílem zlepšit věkovou a profesní strukturu při současném zachování efektivní zaměstnanosti. Průběžně byly prováděny optimalizační a racionalizační opatření. Jedním z nejrazantnějších bylo snížení počtu zaměstnanců o 320 pracovních míst k 1. červenci 2008, realizované na základě závěrů analýzy všech zabezpečovaných činností a technologických postupů ve společnosti. Pro zmírnění nežádoucích sociálních a společenských dopadů při snižování zaměstnanosti v důsledku transformace Českých drah byl i v roce 2007 uplatňován Doprovodný sociální program, schválený vládou České republiky.

Řízení a význam kvality ve společnosti ČD Cargo, a. s.

V posledních dvou desetiletích vzrostl význam managementu kvality v oblasti výroby a služeb. Nákladní doprava Českých drah, a. s., provozovaná dříve pod obchodním názvem ČD Cargo, získala v únoru 2007 certifikát kvality ISO 9001. Certifikát kvality vystavený dne 16. února 2007 pro České dráhy, a. s., Odbor nákladní dopravy a přepravy, byl převeden na společnost ČD Cargo, a. s., dne 19. března 2008. Platnost původně vydaného certifikátu se jeho převedením nezměnila, to znamená, že končí ke dni 15. února 2010.

Útvarem pro řízení kvality v rámci celé společnosti je Odbor krizového řízení, bezpečnosti a kontroly, skupina řízení kvality. Představitelem vedení pro kvalitu (PVK) byl na základě rozhodnutí představenstva ze dne 25. 6. 2008 jmenován výkonný ředitel Ing. Václav Andrýsek.

Jednotky organizační struktury ČD Cargo vlastnící k 1. 7. 2008 certifikát kvality ISO 9001 (předmět certifikátu, resp. obor certifikace, je uveden v závorce):

Připravil: Michal Roh, ředitel odboru podpory prodeje