Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Na základě rozhodnutí představenstva Českých drah, a. s., vzniká k 1. lednu 2009 nová výkonná jednotka ČD s názvem Depo historických vozidel (DHV). Jak sám název napovídá, jde o depo, které bude mít na starosti provoz a údržbu historických vozidel ČD.
Vzhledem ke specifické péči o historická vozidla vznikla potřeba vyčlenit tyto aktivity a soustředit je do nového depa. K hlavním cílům patří zprůhlednění celkových nákladů na provoz a údržbu historických vozidel, sjednocení aktivit založených na podnikání s historickými vozidly a i vytvoření prostoru pro nové formy podnikání v této oblasti.
Depo bude mít sídlo v bývalé výtopně v Lužné u Rakovníka. Železniční muzeum ČD, a. s., v Lužné organizačně přechází pod nové DHV a s ním i některé deponie historických vozidel.
Úkolů kladených na DHV není málo. Jedním z hlavních úkolů DHV je administrativně převést všechna historická vozidla ČD, a. s. Vyčlenit vozidla, která budou reprezentovat vývoj provozu na bývalých ČSD a ČD. Pro provozní potřeby je nutno vybrat ta nejnutnější vozidla a zbytek nabídnout k odprodeji nebo ke šrotaci. DHV bude úzce spolupracovat se stávajícími DKV při provozu a údržbě historických vozidel s tím, že samozřejmě bude používat jejich některých služeb.
Při organizování historických jízd bude rovněž úzce spolupracovat s odborem provozu osobní dopravy (O16), odborem komunikace (O27) a jednotlivými KCOD. DHV chce také spolupracovat s jednotlivými spolky, které se podílejí na provozu a údržbě historických vozidel, zvláště s těmi, které mají v tomto oboru již dlouholetou tradici a zkušenosti, jako např. KHKD. Z institucí preferujeme spolupráci především s Národním technickým muzeem (NTM), které má největší sbírku historických vozidel a existuje již tradičně dobrá spolupráce mezi ČD a NTM při provozování historických vozidel.
Při hledání nových cest v oblasti sponzorování a financování chce DHV navázat na dobrou spolupráci s Nadací okřídlené kolo (NOK). DHV chce rovněž koordinovat činnost při záchraně historických vozidel ve spolupráci s dalšími institucemi, jako je NTM, Drážní úřad a další. Snahou bude zlepšit a zkvalitnit provoz a údržbu historických vozidel, podílet se na výchově nových odborníků. Nutné je sledovat všechny náklady spojené s nostalgickými jízdami a údržbou historických vozidel, aby nedocházelo ke zbytečnému plýtvání finančních prostředků, kterých je v této oblasti pořád málo.