![]() |
Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ |
![]() |
Provozní jednotka Bohumín DKV Olomouc se po posledních organizačních změnách plně orientuje na zajištění vozby v osobní dopravě. Tvoří ji provozní pracoviště (PP) Bohumín, Český Těšín a Frýdek-Místek. Provozní pracoviště Bohumín disponuje několika významnými provozy.
Především se zde nachází poměrně rozsáhlý komplex technicko-hygienické údržby (THÚ), kde probíhá technicko-hygienická údržba osobních vozů bez odvěšení ze soupravy vlaku. Každý den ji absolvují i dvě jednotky řady 680 pendolino, ve výjimečných případech i bezpečnostní prohlídku. Hala cyklických oprav je určena k údržbě sedmi dislokovaných elektrických lokomotiv řady 163 a dieselových řad 754 a 714. Celkem 14 lokomotiv řady 754 zajišťuje vozební výkony na ramenech Ostrava hl. n., Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Veřovice, případně až Valašské Meziříčí, a sedm lokomotiv řady 714 se používá na staničních posunech v Bohumíně.
Opravna pantografových jednotek (OPJ), jak napovídá název, je určena k údržbě 25 elektrických jednotek řady 460 i nejnovější řady 471 City Elefant. Neméně významným pracovištěm je opravna osobních vozů v tzv. kruhové hale, kde se provádějí i náročnější opravy osobních vozů odvěšených ze souprav vlaků.
Trochu složitější situace vznikla v opravně pantografových jednotek. Elektrické jednotky jezdí s regionálními vlaky přes den a v noci jen omezeně, takže pravidelnou údržbu těchto souprav zajišťujeme prakticky jen ve večerních a nočních hodinách, upozorňuje přednosta PJ Bohumín ing. Jan Podstawka.
Elektrické jednotky jezdí v Moravskoslezském kraji především na rameni Český Těšín, Ostrava Svinov, Opava východ a od letošního jízdního řádu také na rameni Český těšín, Havířov, Ostrava hl. n. Dále se využívají na spojích Čadca–Bohumín–Přerov–Nezamyslice a Hranice na Moravě–Valašské Meziříčí–Horní Lideč. Od nového GVD jezdí dopoledne třetí elektrická jednotka řady 471 City Elefant na Ostravsku i na trati Bohumín–Přerov–Olomouc hl. n.– Zábřeh na Moravě a zpět.
Výpadek jedné jednotky City Elefant po jejím listopadovém střetu s volně pobíhajícím skotem u Štítiny na Opavsku nám sice nezpůsobil provozní problémy, protože máme dostatečně velkou zálohu elektrických jednotek řady 460, ale znepříjemnil situaci cestujícím, kteří si už na nové jednotky rychle zvykli díky vyššímu komfortu, bezbariérovému řešení i existenci oddílu první vozové třídy, vysvětluje přednosta Podstawka. Jak dodal, zmíněná pochroumaná jednotka 471 024-1 je ještě v garanci. Prohlídka soupravy proto proběhla za účasti výrobce ČKD Vagonky, a. s. Po náhradě poškozených dílů výrobcem se předpokládá oprava jednotky v rámci opravárenských kapacit PJ Bohumín ještě do konce února.
Ve večerních a nočních hodinách je v bohumínském uzlu dost živo. Od nového jízdního řádu totiž nedochází k výměně lokomotiv na mezistátních rychlících v Petrovicích u Karviné, ale právě zde. Do Bohumína zajíždějí i lokomotivy PKP řad EU 07 a EP 09, které získaly od Drážního úřadu ČR příslušná povolení k vjezdu na naši železniční síť s tím, že musí mít alespoň na jednom sběrači uhlíkovou lištu, jsou vybaveny vlakovým zabezpečovačem typu LS-II na starších strojích EU07, anebo LS90 na novějších EP09.
Naopak my máme tzv. zpolonizované tři lokomotivy řady 163, které mají obložení sběrače a čelní osvětlení podle polských norem, nainstalován polský vlakový zabezpečovač typu SHP+C a jsou vybaveny polskými radiostanicemi s tzv. radiostopem, dodává ing. Podstawka.
Tyto „polonizované“ lokomotivy Basia, Kasia a Jadwiga jezdily do nového jízdního řádu v rámci zkušebního provozu od 14. října na mezinárodních vlacích 200/201 a 108/109 v úseku Petrovice u Karviné–Krakov.
Od nového grafikonu zajíždějí dál do polského vnitrozemí, v pracovní dny do Rzeszowa, v soboty až do Krynice. Naše lokomotivy se zatím jeví jako velmi spolehlivé, říká ing. Podstawka a objasňuje i to, jak tyto tři lokomotivy řady 163 přišly ke svým poetickým názvům.
Basia čili Barbora je patronkou havířů a Kasia, česky Kateřina, zase polskou patronkou železničářů. Trojici uzavírá patronka Slezska Jadwiga, která byla polskou královnou a je pochována v katedrále krakovského Wawelu.
Při výčtu pracovišť v areálu bohumínského depa nelze vynechat jedno velmi frekventované, v těchto dobách aktuální specializované pracoviště na odstraňování grafitti. V PJ Bohumín tuto službu smluvně zajišťuje brněnská firma V-TRADE, která disponuje příslušným certifikátem k provádění oprav nátěrů. Firma opraví lak vozové skříně do původního barevného odstínu i povrchového lesku v rámci uzavřené smlouvy. Při opakovaném odstraňování grafitti totiž lak zmatní, takže ošetřené místo se opticky jeví jako skvrna. U vozu nastříkaného syntetickou barvou například dochází ke zmatnění povrchu už po druhém ošetření, u jiných laků zpravidla až po pátém, k odstranění grafitti.
Odstraňování grafitti není levnou záležitostí. Vloni nás například přišlo na čtyři miliony korun, které se mohly využít jinak. Snažíme se rychle reagovat, aby vozy jezdily čisté. Je možné, že právě to je důvod jejich mírného úbytku, míní přednosta PJ Bohumín Jan Podstawka.
Lze totiž předpokládat, že každé „dílko“ se sprejeři snaží zdokumentovat a umístit na webové stránky. Je-li grafitti odstraněno do 24 hodin, jako by nikdy neexistovalo. Vloni například došlo k posprejování jednotky 471 za tmy během čtyřminutové zastávky. Do druhého dne grafitti z vozové skříně zmizelo. U dalšího pokusu, který brzy následoval, se postupovalo stejně rychle. Od té doby se na třech soupravách City Elefant na Ostravsku grafitti zatím nevyskytlo.
Přednosta PJ Bohumín ing. Jan Podstawka a Basia
Mechanici Bohdan Siuda a Ota Graběc. Snímek je zachytil u seřizování zařízení pro stop hnacího agregátu lokomotivy řady 714.
Foto: AUTOR (2x)