Rekonstrukce slavného návratu T. G. Masaryka z exilu vlakem

České dráhy ve spolupráci s Českosloslovenskou obcí legionářskou a Národním technickým muzeem připravily jedinečnou rekonstrukci příjezdu prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka z exilu zpět do vlasti. Při neopakovatelné akci budou z rakousko-českých hranic do Prahy vypraveny dva speciální vlaky, přičemž jeden bude historický a na jeho palubě pojede Tomáš Garrigue Masaryk v podání herce Otakara Brouska a jeho kostýmovaný doprovod. Druhá souprava bude sloužit veřejnosti. Zažijte spolu s národním dopravcem skvělou atmosféru této významné historické události na vlastní kůži v rámci připomínky 100. výročí naší republiky.

Mapa cesty zvláštního vlakuStylová rekonstrukce příjezdu prvního československého prezidenta je naplánovaná na 21. a 22. prosince 2018 a stejně jako před sto lety budou z jižních Čech do metropole vypraveny dva speciální vlaky. Ten první, s názvem T. G. M., bude patřit výhradně Masarykovi, kterého bude ztvárňovat známý herec Otakar Brousek. Na palubě s ním pojede doprovod v dobových kostýmech a početná skupina legionářů. Druhá souprava už bude vyhrazena veřejnosti a ponese název „100 let spolu“. Do čela expresu T. G. M. se postaví rakouská parní lokomotiva 310.23 přezdívaná „Hrboun“. Lokomotiva zapůjčená ze železničního muzea ve Strasshofu není konkrétní stroj, který vedl dobový vlak, ale jde o odpovídající typ lokomotivy.

Za lokomotivou bude řazen vůz řady Ca přezdívaný „Pancéřák“ a dále Masarykův salonní vůz řady Aza 080, salonní vůz Františka Ferdinanda d´Este řady Aza 086, další dva „Pancéřáky“ a doprovodný vůz lokomotivy. Doprovodný expres „100 let spolu“ budou tvořit novější vozy soupravy Retro Ostravan řad Aa, ABa, WR, Ba a BDa a vlak povede vícesystémová lokomotiva řady 380 s unikátním polepem k výročí 100 let republiky. Tato souprava vyjede s pozvanými hosty v pátek 21. prosince v ranních hodinách naproti vlaku T. G. M. a odpoledne i celý druhý den již bude hrát doprovodnou roli s možností svezení pro širokou veřejnost. Jízdenky na tento spoj zakoupíte v našem e-shopu.

Jízdní řád zvláštních vlaků „T.G.M.“
a „100 let spolu“
ve dnech 21. a 22. 12. 2018

Zobrazit jízdní řád

Atraktivní předjíždění

Kvůli zajištění programu a organizaci příjezdu Masaryka do zmíněných destinací se budou oba vlaky v průběhu své cesty předjíždět. Cestující z doprovodného vlaku „100 let spolu“ tedy budou mít možnost vždy přivítat Masarykův vlak a jeho doprovod na nádražích v jednotlivých městech. Míjení obou expresů bude atraktivní nejen pro cestující, ale i milovníky železnice, kteří si hodlají pořídit z této mimořádné akce fotografie či video. Předjíždění vlaků je naplánováno v Rybníku, Chotýčanech, na dvojkolejce u Doubí u Tábora-Planá nad Lužnicí, estakádě v úseku Chotoviny (odb. Sudoměřice u Tábora) a v Senohrabech. Zájemci o akci, kteří nemají k dispozici dostatek času, aby absolvovali celou cestu zvláštním vlakem, mohou využít i pravidelné vlakové spoje ČD na trase Horní Dvořiště – České Budějovice – Veselí nad Lužnicí – Tábor – Benešov – Praha.

Právě ve zmíněných městech oba expresy zastaví, stejně jako před sto lety. Samosprávy připravily v rámci zastavení bohatý program. Horní Dvořiště se bude pyšnit koncertem živé hudby a vystoupení dětského sboru. Zde se zároveň Masaryk přivítá – již na českém území – se synem Janem. V Rybníku je naplánována výstava historických souprav a prezidentova zdravice. Jihočeská metropole se do oslav zapojí koncertem, velkolepým přivítáním T. G. Masaryka na nádraží, průvodem na náměstí Lannovou třídou a dalším přivítáním, tentokrát na radnici. V Českých Budějovicích prezident navštíví divadelní představení Republika, takový krásný sen a následně zde přenocuje, stejně jako obě vlakové soupravy.

Jízdenky na vlak „100 let spolu“

  • v pátek 21.12.2018 vlak R 28472 Horní Dvořiště – České Budějovice
    od 188 Kč Koupit jízdenku
  • v sobotu 22.12.2018 vlak R 28476 České Budějovice – Praha hl.n.
    od 269 Kč Koupit jízdenku

 

Jízdenky je možné koupit i z a do jiných stanic po cestě vlaku.
Ve vlaku platí běžné jízdenky ČD s povinnou místenkou na zvláštní vlak.

Program zajištěn

Druhý den se při odjezdu z Budějovic obejde bez oficialit. Naopak jedinečná slavnost bude pokračovat ve Veselí nad Lužnicí. Opět si budete moci užít koncert, přivítání Masaryka krojovanými družičkami a krátký pozdrav všem přítomným. Ani v Táboře nebude nouze o živou hudbu a bouřlivé přivítání. Součástí programu je také vystoupení Masaryka na pódiu před nádražím, zbrojení lokomotivy historickou hasičskou stříkačkou a další kulturní program. Benešov nebude zajetý scénář měnit – koncert, zdravice a vypravení vlaku. Praha celou nevšední událost zakončí vskutku velkolepě, jak se na prezidentův majestát sluší a patří. Po příjezdu na hlavní nádraží a krátkém uvítání na peronu se Masaryk odebere před budovu, kde se setká se zástupci historických spolků. Následně odejde do Vrchlických sadů a představí se veřejnosti. Tím program nekončí. Pokračovat bude průvodem Opletalovou ulicí až na Václavské náměstí k soše sv. Václava. Po návratu do Vrchlického sadů následuje divadelní představení (Republika, takový krásný sen) a závěrečné zakončení dvoudenního programu.

Program ve městech 21. 12. 2018

Horní Dvořiště

  • Koncert živé hudby
  • Příjezd historického vlaku s Tomášem Garriguem Masarykem
  • První přivítání na území republiky
  • Setkání se synem Janem
  • Vystoupení dětského sboru
  • Vypravení vlaku do vnitrozemí

Rybník

  • Fototermín historické soupravy
  • Zdravice TGM

České Budějovice

  • Koncert živé hudby
  • Přivítání Tomáše Garrigua Masaryka na nádraží
  • Historický průvod na náměstí Přemysla Otakara II.
  • Přivítání prezidenta před radnicí
  • Divadelní představení – Republika, takový krásný sen

Program ve městech 22. 12. 2018

Veselí nad Lužnicí

  • Koncert živé hudby
  • Přivítání TGM družičkami v krojích
  • Zdravice TGM
  • Vypravení vlaku do Tábora

Tábor

  • Koncert živé hudby
  • Přivítání TGM
  • Průvod před budovu nádraží
  • Slavnostní přivítání TGM
  • Vystoupení prezidenta na pódiu před nádražím
  • Kulturní program
  • Zbrojení lokomotivy historickou hasičskou stříkačkou
  • Vypravení vlaku do Benešova

Benešov

  • Koncert živé hudby
  • Zdravice TGM
  • Vypravení vlaku do Prahy

Praha

  • Slavnostní příjezd TGM na hlavní nádraží
  • Uvítání prezidenta historickými spolky před budovou nádraží
  • Příchod TGM do Vrchlického sadů a slavnostní vystoupení pro veřejnost
  • Seřazení a vypravení historického průvodu na Václavské náměstí
  • Fototermín u sochy sv. Václava
  • Návrat do Vrchlického sadů
  • Divadelní představení – Republika, takový krásný sen
  • Ukončení vzpomínkové akce

Kterak Masaryk do Prahy přijel

Tomáš Garrigue MasarykPo vyhlášení 1. světové války v roce 1914 se otázka české státnosti v rámci rakousko-uherského mocnářství poněkud upozadila. Stále ji však přiživovali čeští politici, mezi nimi i budoucí prezident Tomáš Garrigue Masaryk, dlouholetý zastánce české autonomie a od roku 1890 poslanec monarchistické Říšské rady. Často cestoval do zemí západní Evropy a seznamoval světové politiky s nároky svého národa. Odjel i v roce 1915. Tentokrát do Švýcarska. Spojení s domovem mu zajišťoval Edvard Beneš. Masaryk ještě téhož roku v Ženevě vyhlásil požadavek samostatného státu. O rok později, za pomoci Milana Rastislava Štefánika, se setkal s francouzským premiérem Briandem. V Paříži poté vznikla Československá národní rada.

Národní výbor vedený Karlem Kramářem 28. října 1918 v Ženevě jednal s Edvardem Benešem o vytvoření a podobě samostatného československého státu. Dohodli, že státním zřízením bude republika a prezidentem se stane Masaryk. Poté se rozšířila zpráva o uznání podmínek míru Rakousko-Uherskem, což si Čechoslováci vyložili jako uznání nezávislosti. Masaryka zpráva o vzniku státu zastihla v USA, nedlouho poté zamířil i s dcerou Olgou ze Spojených států zpět do Československa. Prezident – osvoboditel přicestoval vlakem z exilu 20. prosince 1918, do Prahy dorazil o den později.

Zkouška na výbornou

Ovšem než dorazil do metropole, čekala jej triumfální jízda z hranic v Horním Dvořišti. 19. prosince, v 6:40 vydala ČTK zprávu s odkazem na dění v Českých Budějovicích, kam mezi tím vyrazil pražský uvítací výbor. Na hranicích u Dvořiště již stála vkusná slavobrána. „Nádraží jsou obestřena prapory veselých slovanských a dohodových barev, ověnčena chvojím, opatřena vítajícími nápisy,“ napsala mj. ČTK.

Vyzdobeno nebylo jen hraniční nádraží. „I České Budějovice jsou vyzdobeny prapory, věnci, slavobránami a odpoledne před radnicí na náměstí hraje hudba 39. pluku československého vojska národního, přišedšího z Itálie.“ Přípravy byly dotaženy do posledního detailu.

Prezident – osvoboditel Tomáš Garrigue Masaryk překročil hranice krátce před 13. hodinou v Horním Dvořišti. Zemi opustil o 4 roky dříve, 19. prosince, a to právě na stejném místě, ovšem jako politicky nepohodlný. Když vlak vjížděl do stanice, prezident Masaryk stáhl okénko a kochal se.

Vyzdobená byla i lokomotiva

Ještě před příjezdem se na místo dostavil ministr dr. Zahradník s prezidentovým synem Janem. Sjeli se i členové Národního shromáždění. Na nádraží byla také vojenská hudba 29. pluku za velení podpraporčíka Hajšmana a čestná setnina vojska. Z dobových fotografií je patrné, že lokomotiva byla ověnčená chvojím.

Prezident vystoupil, následovala jej dcera Olga. Mimochodem, Olgu srdečně přivítal bratr Jan. Posléze se vroucně objal i se svým otcem. Postupně z vlaku vystoupili všichni členové prezidentova doprovodu a obklopili jej. Zmíníme ministra residenta Francie v Praze Clementa Simona, velitele československého armádního sboru v Itálii generála Piccioneho, představitele hlavního stanu britské armády pro země československé a jihoslovanské plukovníka Sira Thomase Montogomery Cunninghama a další.

Přijel na jih Čech

Jak známo, ještě před odjezdem Masarykovy soupravy odjely dva vlaky: v prvním jela, mimo jiné, čestná setnina, ve druhém dr. Zahradník a ve třetím pak Masaryk. Tři speciály po cestě vítalo obyvatelstvo na všech nádražích, i podél trati napočítali novináři davy obyvatel.

Rušno už bylo v té době i v Českých Budějovicích. Do města se sjely tisíce hostů. Dobové noviny zmiňují i 39. pluk československé národní armády v italské výstroji, který vytvořil na náměstí i v ulicích města špalír, za nímž se tísnily tisíce obyvatel „všech vrstev“, aby mohly pozdravit svého prezidenta. Ten měl městem v průvodu projet právě v odpoledních hodinách. Když krátce po 13. hodině odpolední byly odpáleny tři dělové rány na znamení, že prezident přejel státní hranici, natěsnaly se do ulic další davy, jež s napětím a nadšením vyčkávaly příjezdu.

V 15:47 začala dělostřelecká baterie opět střílet. Tentokrát zaznělo 24 ran na znamení prezidentova vjezdu do města, nádherně vyzdobeného a svátečně naladěného. Současně s tím začaly na všech budějovických věžích znít zvony.

Kde domov můj…

Když prezident vystoupil za zvuků hymny hrané armádní hudbou, přivítal jej opět ministr Zahradník. Tentokrát mu však předal obrovskou kytici se slovanskými stuhami. Po slavnostním aktu se hlavě státu hlásil přednosta stanice, okresní hejtman a staniční velitel, podmaršálek Diviš i se svými pobočníky. Posléze se představili předseda národního výboru prof. Zdráhal a místopředseda Svoboda. Prof. Zdráhal uvítal Masaryka proslovem. Následovala prohlídka čestné setniny československého vojska a přivítání italským armádním velitelem Českých Budějovic. Když se prezident vrátil, přistoupil poslanec Pavel Blaho, jenž Masaryka slovensky pozdravil jménem volného a osvobozeného Slovenska.

V autokoloně

V průvodu po přijetí vyšel před nádraží. I tento prostor byl zcela zaplněn tlačícím se davem. I přes sněžení nastoupil do vozu. Celkem od nádraží odjela kolona třinácti vozidel se všemi významnými hosty z řad Národního shromáždění i ministerstev. Průvod jel za nepopsatelného jásotu obyvatelstva městem až k radnici. Prezidenta přivítal předseda správní komise městské dr. Zátka.

Posléze Masaryk i se svou suitou přespal ve svém vlaku. Druhého dne, tj. 21. prosince 1918, vyrazily z Českých Budějovic dva vlaky.

Do první zastávky, ve Veselí-Mezimostí, vlak přijel v 10:35. Stejně jako všude byl Masaryk opět bouřlivě přivítán. Podle stejného scénáře s družičkami se ceremoniál odehrál i zde. Masaryk je vlídně oslovil a pohladil. Nato je přivítal starosta Kolín a exposlanec Vacek.

Zahráli Marseillaisu

Další zastávkou byl Tábor. Město Masaryka přivítalo hodinu před polednem. Na nádraží byla opět hlava na hlavě, místní hudebníci při vjezdu do stanice zahráli fanfáry z Libuše. Vlak zastavil, prezident vystoupil a opět byl vítán četnými funkcionáři, jejich jménem hovořil starosta dr. Kos. Obecenstvo jásalo a provolávalo prezidentovi slávu. Doktoru Kosovi prezident poděkoval, zapsal se do pamětní knihy a opět vyzval všechny k práci.

Posledním místem zastavení celé anabáze byl středočeský Benešov. Do Benešova, kde byla učiněna poslední zastávka před Prahou, přijel vlak s prezidentem po poledni a ve 12:27 odjel do Prahy.

Praha vítá

Příjezd prezidenta Masaryka do ČeskoslovenskaTen pravý slavnostní ruch ve městě panoval právě v den příjezdu. Od Wilsonova nádraží přes Václavské náměstí a dále k Národnímu divadlu a nábřeží (Smetanovo) a Staroměstskému náměstí stála hradba těl. Mezi nimi však vynikala široká vozovka, budoucí koridor, po kterém projede prezidentova kolona. Slávu doplňovali muzikanti, tisíce standart a státních vlajek.

První větší uvítání Praha připravila už na vršovickém nádraží. Ač vítající dav věděl, že prezident Masaryk sedí v druhém vlaku, neodpustil si veselé mávání a provolávání hesla „na zdar“. Vlak s TGM vjížděl do nádraží přesně ve 13 hodin. Strojvedoucí na pokyn inspektora Ducháčka snížil rychlost.

Peron Wilsonova nádraží se pyšnil bohatou výzdobou, na rudých kobercích stála čestná setnina pěchoty s hudbou, Sokolové, legionáři z Itálie ještě s ovázanými hlavami, filmaři i politici a osobní přátelé TGM. První zajišťovací vlak dorazil ve 13 hodin. Z něj vystoupili ministr železnic Zahradník, generál Diviš a další. Druhá souprava dorazila přesně o čtvrt hodiny později, za výbuchů z děl. Opět zněly i zvony.

Šťastní potomci

Na nástupišti už byla připravena i dcera Alice. Doprovázel ji dr. Šámal. Vlak zastavil, rozlétla se dvířka vozu a Jan Masaryk vyzvedl Alici. Potom byl prezident uvítán na peronu a přijal hlášení prof. Domina a generalissima dr. Schreinera, potřásl si rukou starosty a odešel špalírem Sokolů do salonu.

Když Masaryk odcházel z přijímacích salonků u prvního nástupiště do nádražní dvorany, zahráli vojáci hymny spojeneckých národů. Provázel jej premiér Karel Kramář a spolu s ním vykonal i přehlídku čestné setniny a Sokolské stráže a přijal hlášení velitelů. Než se Masaryk ve dvoraně objevil, čekali lidé tiše. Následně předstoupil i spisovatel Alois Jirásek s uvítací řečí. Před východem ven ho ještě uvítali dva preláti. Jim slíbil, že v demokratickém státě bude osvobozena i katolická církev.

Složení slibu

Konečně vyšel Masaryk na ulici, před burácející dav. Nenastoupil však do ověnčeného kočáru se čtyřspřežím běloušů. Vstoupil do automobilu k předsedovi sněmovny. Narychlo tedy vyzdobili ještě jeho vůz. Automobil považoval za demokratický. Teprve po epochálním průjezdu a složení prezidentského slibu mohl navštívit svou manželku Charlottu Masarykovou ve veleslavínském sanatoriu a vyzvednout ji odtud. V neděli 22. prosince 1918 přednesl na Pražském hradě své první poselství. To už je ale zase jiný příběh.


Záštitu Senátu Parlamentu ČR udělil místopředseda Senátu Parlamentu ČR Milan Štěch.

Organizátoři: Plzeňský Landfrýd Československá obec legionářská Národní technické muzeum České dráhy

Projekt podpořili:

Správa železniční dopravní cesty Jihočeský kraj České Budějovice Horní Dvořiště Tábor Veselí nad Lužnicí

 

Středočeský kraj Praha Benešov Poštovní muzeum Lesy ČR Masarykův ústav a archiv AV ČR Senát Parlamentu ČR

Partneři projektu

Správa železniční dopravní cesty Národní technické muzeum Železničná spoločnosť Slovensko Czech Tourism Československá obec legionářská Železnice Slovenskej republiky