Síť motorových spěšných vlaků „Modré šípy“

Už ve druhé polovině 20. let minulého století začaly ČSD na lokálkách zavádět motorovou trakci. Ve 30. letech přišly na řadu i motoráky na hlavních tratích v podobě spěšných vlaků, které měly reagovat na postupně se rozvíjející konkurenci soukromé autobusové dopravy.

Vůz M 275.0 ve stanici Vranov-Šumvald (dnešní Šumná), foto: sbírka Roman Jeschke a Jaroslav Wagner

ČSD zadaly vývoj nových rychlých motorových vozů pro spěšné vlaky hned třem společnostem – Královopolským strojírnám v Brně, Škodě Plzeň a ČKD Praha. Výsledkem byly řady M 273.0, M 274.0 a M 275.0, kterým se pro jejich modro-krémový nátěr začalo říkat Modré šípy. Nasazovány byly na spěšné vlaky z Prahy do Teplic, Mostu, Českých Budějovic, Liberce a Plzně či z Bratislavy do Žiliny a Zvolenu.


Modrý šíp M 273.0 při oslavách 50 let trati Hranice – Vsetín v roce 1935, foto: sbírka Roman Jeschke a Jaroslav Wagner

Partneři projektu

Správa železniční dopravní cesty Národní technické muzeum Železničná spoločnosť Slovensko Czech Tourism Československá obec legionářská Železnice Slovenskej republiky