Spojení vlaku a auta u nás slaví pětačtyřicátiny

Provozování Autovlaku má v historii ČD nezanedbatelné místo. První opustil Prahu před pětačtyřiceti lety – na zkušební jízdu ze Smíchova do Zdic a zpět vyjel 3. dubna 1973. V soupravě byly zařazeny plošinové vozy řady Leleqr zapůjčené z NDR a lehátkové vozy. Zkouška tehdy dopadla na výbornou, VAUS (vlakové automobilové spoje) poprvé vyjely 23. června do Varny. Posádky tak mohly překonat velkou vzdálenost v lehátkových vozech. Sezonní přeprava skončila 18. srpna.

Autovlak na pražském hlavním nádraží, foto: ČD

Jenže sláva VAUS skončila tak rychle, jako začala. „I přes velký zájem motoristů však v dalších letech autovlaky nevyjely – tento moderní způsob dopravy se nesetkal s pochopením na tehdejším ministerstvu dopravy a spojů. Nerealizovalo se ani plánované spojení v rámci Československa,“ vysvětlil Kučera. A cestování Autovlakem k moři? ČD přišly s charterovým spojem Jadran Express v roce 2003. Do Splitu jezdívala až jedenáctivozová souprava. I Jadran Express ale byl po několika letech zrušen. Nyní národní dopravce vypravuje jen do Popradu-Tater, Košic anebo Humenného. V případě Košic si ještě můžete vybrat mezi noční a denní verzí.

Cestující Českých drah, kteří z pražského hlavního nádraží jedou se svým vozidlem nebo motorkou Autovlakem, mohou využít nový terminál v provozní budově ČD v Italské ulici. Ten vznikl z prostor bývalých skladů poté, co původní objekt terminálu musel ustoupit výstavbě jiných administrativních budov. Odbavovací budova Autovlaku byla odstraněna v červenci, nicméně s investorem stavby vznikla dohoda o uvolnění původních prostor za podmínky vybudování nového zázemí v provozní budově.

Součástí čekárny jsou i nové toalety, kávovar či připojení k internetu pomocí technologie wi-fi. Nové zázemí má i obsluha Autovlaku včetně uzamykatelného prostoru. Nový terminál jistě bude přínosem i proto, že počet cestujících narůstá. Vyjma nového a prostornějšího místa pro odbavení ČD pracují i na zřízení druhé nakládací rampy, která by umožnila nakládku do dvou destinací najednou.


Terminál autovlaku v Popradu, foto: ČDTerminál autovlaku v chorvatském Splitu v roce 2007, foto: ČD


Nová čekárna autovlaku na hlavním nádraží v Praze, foto: ČDNová čekárna autovlaku na hlavním nádraží v Praze, foto: ČD

Partneři projektu

Správa železniční dopravní cesty Národní technické muzeum Železničná spoločnosť Slovensko Czech Tourism Československá obec legionářská Železnice Slovenskej republiky