1939: Zázrak na pokraji propasti

Vánoce 1938. Mladý britský makléř jménem Nicolas Winton se chystá na dovolenou ve švýcarských Alpách, ale jeden telefon od přítele jej nasměruje do Prahy. V tu chvíli ještě netuší, že v srdci Evropy pomůže s organizací dechberoucí humanitární akce na samém pokraji běsnění 2. světové války. Díky němu a jeho spolupracovníkům odvezly vlaky z Prahy do bezpečí hrdého Albionu na 669 většinou židovských dětí. Svět se o tomto neuvěřitelném příběhu dozví až o 50 let později.

Rok 1939

Nicolas Winton

Příběh Nicolase Wintona už slyšel skoro každý. Přesto (nebo snad právě proto) jsou v něm nepřesnosti. Mladý Nicky nebyl sám, kdo se v humanitárních akcích angažoval. Organizací zaměřených na pomoc židovským dětem působících v Evropě bylo několik. Akci, která nakonec vyvrcholila záchranou dětí z Prahy, neodstartoval Nicolas Winton, ale čtyřiatřicetiletá Doreen Warrinerová. Do Čech přijela v říjnu 1938 se záměrem, že zorganizuje sbírku pro židovské uprchlíky. Když si však uvědomila vážnost situace, začala sepisovat jména těch, kteří akutně potřebují pomoc. Sehnala dobrovolníky, kteří jí pomáhali s koordinací záchranné akce. Jedním z nich se stal Nicolas Winton.

Seznam života

Nicolas WintonNa Wintonův popud vznikl jeden společný seznam dětí, které měly vycestovat. Kapacity se tak netříštily a plán záchrany byl mnohem efektivnější. Přesto první vlak, který odjel z Prahy 14. března 1939, odvezl jen kolem dvaceti dětí, převážně z uprchlických židovských rodin z Německa a v té době již anektovaného Rakouska. Ty si totiž více uvědomovaly nebezpečí nacistického fanatismu a sílící xenofobní nálady. Seznam se ale rychle plnil a za pár týdnů obsahoval několik tisíc jmen. Nejvytíženější byly vlaky vypravené v letních měsících. Každý odvezl 100–200 dětí. Poslední transport vyrazil z Prahy 1. září 1939, ale do cíle nedojel. V ten den vypukla 2. světová válka a všichni byli vráceni zpět. Z celkem asi 250 dětí v tomto vlaku se konce války dožilo jen pár jednotlivců…

Daň improvizace

Obraz „Wintonovy děti“ původně v kalendáři Českých drah na letošní rok vůbec neměl být. Do scénografie jsme jej zařadili až dodatečně, když jsme si během revize uvědomili, že takhle silný příběh, v němž sehrála železnice roli „zachránce“, nemůže v průřezu 100 let historie republiky chybět. Produkční tým proto musel prokázat improvizační schopnosti a fotografování scény naplánovat za 5 dnů.

První otázkou bylo, kde scénu naaranžujeme. Autentické by bylo hlavní nádraží v Praze, ovšem jeho vzhled vlivem modernizace nástupišť nebyl pro objektiv fotoaparátu dostatečně historizující. Z dopravního hlediska by bylo i komplikované obsadit kvůli fotografování na několik hodin jednu z kolejí. Rozhodli jsme se proto pro pražský Smíchov, kde nám dopraváci vyšli maximálně vstříc. Zatímco jsme vyřešili problém kde, ukázalo se, že větší trable budeme mít s vozidly. Získat v tak krátké době odpovídající rychlíkový vůz, který mohl být zařazen do soupravy v roce 1939, bylo nemožné. Sáhli jsme proto po vagonu typu Rybák, ačkoli v době, kdy se příběh skutečně odehrál, jich bylo v provozu jen asi 30, a je prakticky vyloučeno, že by byl takový vůz součástí „Wintonových vlaků“. Na druhou stranu jsme neměli ambice dělat dokumentární rekonstrukci. Naším cílem bylo zachytit co možná nejemotivnější atmosféru a přiblížit se tonalitou tíživé chvíli, která v oněch krušných dnech a za daných okolností musela na zúčastněné dopadat.

Fotkou se atmosféře možná přiblížíme, nikdy ale nemůžeme pochopit,
co rodiče dětí odjíždějících v roce 1939 do Anglie opravdu zažívali.

Těžko zadržované slzy

Dobová atmosféraS dobovými kostýmy a rekvizitami nám (tak jako ve většině ostatních obrazů) pomohl barrandovský fundus. Zbývalo jediné: přesvědčit účinkující, aby se pokusili vcítit do situace rodičů, kteří si uvědomují, že své děti vidí na dlouhou dobu (a možná navždy) naposled. A pak to nejtěžší – to samé vysvětlit dětem. Ten, kdo někdy pracoval s dětmi v podobné situaci, dobře ví, že tohle se nedá nikdy dopředu odhadnout. Scénu jsme fotili asi čtyřicetkrát a stále to nebylo ono. Děti byly ale čím dál unavenější včetně mojí dcery (postava, kterou „náš Winton“ třímá v náručí). Její pláč odrážející nechuť být u cizího člověka se stupňoval, což atmosféru „na place“ posouvalo ke kýženému zoufalství. Uvědomil jsem si, že i já těžko zadržuji slzy, a právě v tu chvíli mi došlo, že fotkou se atmosféře možná přiblížíme, nikdy ale nemůžeme pochopit, co před skoro 80 lety rodiče opravdu zažívali.

A ještě jedna zajímavost na závěr: protagonista Nicolase Wintona na naší fotografii se už v jednom z předchozích obrazů objevil. Pozorným neuniklo, že si zahrál i legionáře, který podává cigaretu strojvedoucímu Masarykova vlaku v lednovém obraze.


Legenda o půdním tajemství

Zásluhy Nicolase Wintona na záchraně židovských dětí zůstávaly dlouhá desetiletí skryty a dnes se často vypráví silný příběh o tom, jak se dostaly na světlo světa. Nicolasova manželka Grete měla na půdě jejich domu nalézt seznamy zachráněných dětí, předat je BBC, která je pak odtajnila v rámci známé epizody talk show s názvem That´s Life (Takový je život). Právě tam pozvali nejen Wintona, ale i několik „jeho dětí“. Emotivní vyvrcholení, kdy nicnetušícímu Nickymu děkovali za svůj život, dojímá celý svět. Ve skutečnosti se Nicolas svými činy nikdy netajil. V 80. letech dokonce chtěl svůj příběh předat několika židovským organizacím, aby se na tuto epizodu dějin nezapomnělo. V lednu 1988 dostal tip na historičku Elizabeth Maxwellovou, díky které se daly věci do pohybu. Jako první o záchraně židovských dětí informoval Sunday Mirror, až pak následovalo pozvání do zmíněného televizního pořadu.

Partneři projektu

Správa železniční dopravní cesty Národní technické muzeum Železničná spoločnosť Slovensko Czech Tourism Československá obec legionářská Železnice Slovenskej republiky