České dráhy zajišťují prostřednictvím Oblastního centra obchodu Střed, pracovištěm Liberec regionální železniční dopravu na základě objednávky Libereckého kraje.
Železniční tratě Libereckého kraje svojí polohou protínají několik pohoří a propojují průmyslová a rekreační centra v rámci trojmezí s Polskou republikou a Spolkovou republikou Německo. Na dnešní území Libereckého kraje byla první železnice přivedena z jihovýchodu od Pardubic, a to v roce 1858 do Turnova. Tato dřívější tzv. „Jihoseveroněmecká spojovací dráha“ zajistila díky další síti již hotových železnic přímé spojení německých zemí a severních Čech s Vídní a alpskými zeměmi. Železnice představuje obrovský potenciál pro cestovní ruch. Zároveň hraje nepostradatelnou roli při každodenní dopravě cestujících do práce, škol i za úřady a zábavou v náročných horských podmínkách.
Regionální vlaky Českých drah ujedou v období platnosti jízdního řádu 2022 celkem 2,586 mil. vlakokilometrů, z toho 1, 499 mil. odjezdí vlaky na Jizerskohorské železnici. V pracovní den jezdí v Libereckém kraji 376 regionálních vlaků Českých drah, o sobotách 309, v neděli a ve svátky 302 vlaků.
Liberecký kraj se pyšní také celorepublikovým unikátem – jedinou ozubnicovou železnicí v republice. Jen málokterá železnice naší republiky skrývá tolik „nej“ jako trať Liberec – Tanvald – Harrachov – Szklarska Poręba Górna. Český úsek železnice z Tanvaldu do Kořenova je jedinou českou ozubnicovou tratí a nejstrmější železnicí v České republice se stavebně nejdelším jednokolejným tunelem pod Velšským vrchem o délce 940 metrů. Železnice, přezdívaná „Zubačka“, na necelých sedmi kilometrech mezi Tanvaldem (466 m. n. m.) a Kořenovem (701 m. n. m.) překonává výškový rozdíl 235 metrů. Na trati jsou tři ozubnicové úseky o celkové délce 4,43 km. Na nejdelším z nich, mezi Dolním Polubným a Kořenovem, je i největší sklon v České republice – 58 promile.
Dopravu na regionálních tratích Liberec – Tanvald – Harrachov - Szklarska Poręba Górna, Liberec – Raspenava- Frýdlant v Čechách – Černousy, Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem a Frýdlant v Čechách – Jindřichovice pod Smrkem zajišťují motorové jednotky RegioShuttle RS 1 výrobce Stadler, které mají obchodní označení RegioSpider. Do Libereckého kraje zajíždějí i moderní vozidla RegioShark, a to na spojích na trati Liberec – Jablonné v Podještědí – Česká Lípa hl. n. – Děčín hl. n.
Železniční doprava je také součástí integrovaného dopravního systému IDOL v Libereckém kraji. Zahrnuje osobní a spěšné vlaky Českých drah na tratích 034, 035 (úsek Tanvald – Plavy), 036, 037, 038, 040, 041, 042, 046, 064, 070, 080 (úsek Česká Lípa hl. n. – Česká Lípa střelnice), 086, 087. Integrovaný dopravní systém umožňuje cestujícím využívat bezkontaktní čipovou kartu OPUSCARD.
Na území kraje není trať, která by neměla co nabídnout. Kromě výhledů z vlaku do malebné krajiny mohou cestující obdivovat odvážná díla předků, bez kterých by si vlak s tak členitým terénem neporadil.
Více informací naleznete v záložce Tipy na cesty, výlety a volný čas.
Těšíme se na vás v některém z vlaků Českých drah v Libereckém kraji!