České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Grandi Stazioni ČR představila revitalizaci stanic Karlovy Vary a Mariánské Lázně

České dráhy vyhlásily v roce 2001 dvoustupňovou veřejnou obchodní soutěž na výběr jednoho nájemce, který zajistí rekonstrukci, modernizaci a následné komerční využití Fantovy budovy a nové odbavovací haly v Praze hl. n., včetně výpravních budov železničních stanic Karlovy Vary (horní nádraží) a Mariánské Lázně. Jak již týdeník Železničář informoval, účelem soutěže bylo získat investora, který na vlastní náklady radikálně zlepší technický a estetický stav vybraných železničních stanic a vytvoří atraktivní prostředí pro cestující na úrovni vyspělých evropských měst. Jako nejvhodnější byla v listopadu 2002 vybrána nabídka italské společnosti Grandi Stazioni z Říma. Tato společnost, která je zaměřena na komplexní řízení revitalizace, technického provozu a využití komerčního potenciálu železničních stanic, má bohaté zkušenosti s podobnými projekty zejména v Itálii a rozhodující měrou se podílela na rekonstrukci a modernizaci nádraží například v Římě, Florencii, Benátkách či v Neapoli.

Nájemní smlouvy

Po vzájemných jednáních zástupců obou smluvních stran a udělení předchozího souhlasu Dozorčí rady ČD byla loňského 17. prosince slavnostně podepsána nájemní smlouva. Revitalizace horního nádraží v Karlových Varech a Mariánských Lázních by měla být podle smluvních podmínek dokončena do pěti let od zahájení stavebních prací.

Pod záštitou náměstka ministra dopravy a předsedy Dozorčí rady Českých drah, a. s., Ing. Vojtěcha Kocourka představila společnost Grandi Stazioni v červnu svoji vizi rekonstrukce a využití prostor na hlavním nádraží v Praze. Obdobná prezentace, která se tentokrát týkala dvou významných lázeňských měst – Karlových Varů a Mariánských Lázní – se konala v první srpnové pondělí ve stylovém prostředí karlovarského hotelu Pupp.

V Karlových Varech se v rámci prezentace, pořádané opět pod záštitou Vojtěcha Kocourka, setkala řada význačných hostů. Mezi nimi nechyběl za českou stranu náměstek generálního ředitele pro dopravní cestu Vlastimil Nešetřil, ředitel odboru majetkového podnikání GŘ ČD (O 31) Pavel Krejčí, ředitel OPŘ Ústí nad Labem Jiří Kolář, ale ani náměstci primátora města Karlovy Vary pánové Hybner a Keřka či starosta mariánskolázeňské radnice Luděk Nosek se svým doprovodem. Hejtmana Karlovarského kraje pak zastupoval jeho náměstek Jan Zborník. Za italskou stranu přijel do Karlových Varů jednatel společnosti Grandi Stazioni Enrico Aliotti a šéf českého projektu Massimo Paglialunga.

Zástupce ČD pro Karlovarský kraj Jan Fišák vyslovil spokojenost s prezentací revitalizační studie také železničních stanic Karlovy Vary a Mariánské Lázně. Netrpělivě jsme čekali na prezentaci i v našem kraji, neboť se chvíli zdálo, že Grandi Stazioni bude výhradně propagovat jen pražské hlavní nádraží. Regiony jsou pochopitelně citlivé na to, aby byly brány se stejnou důležitostí jako česká metropole, vysvětlil Jan Fišák.

Strategie a prezentace

Projekt představil architekt Patrik Kotas a jednatel společnosti Grandi Stazioni ČR Massimo Paglialunga. V úvodu se představila společnost Grandi Stazioni, která vysvětlila svoji základní strategii. Komentář o revitalizaci obou nádraží byl provázen promítáním statických snímků, studií, ale i působivou počítačovou animací. Účelem revitalizace stanic je optimalizace nabídky služeb pro cestující, ale i širokou veřejnost. Z nádraží pozvednutých na srovnatelnou evropskou úroveň chceme vytvořit společenská centra obchodu a služeb s návazností na veřejnou dopravu, potvrdil našemu listu ředitel odboru 31 inženýr Krejčí. Pavel Krejčí dodal, že zmíněné projekty revitalizací jsou jakousi pomyslnou první vlaštovkou ke kulturnějšímu cestování po českých železnicích a tím i vytváření lepšího image Českých drah. Doufám, že se italské společnosti Grandi Stazioni podaří celý projekt nejen doladit, ale pochopitelně jej celý i zrealizovat.

Finanční prostředky pro tento účel jsou ve stanici Karlovy Vary (horní nádraží) plánovány ve výši 37,9 mil. Kč a ve stanici Mariánské Lázně ve výši 53,1 mil. Kč. Po ukončení revitalizace bude doba nájmu prodloužena o třicet let od termínu poslední kolaudace v příslušné stanici. Nezbytným předpokladem úspěšného zabezpečení realizace projektu je maximální nasazení odborníků obou smluvních stran a spolupráce příslušných úřadů orgánů státní správy i dotčených měst. Stavební práce budou rozvrženy do několika fází a realizovány podle schválené stavební dokumentace.

Karlovarské horní nádraží

Na horním nádraží v Karlových Varech je naplánováno i vyřešení napojení historického přístřešku nástupiště na fasádu budovy, rekonstrukce výpravní budovy včetně střechy a klempířských prvků, výměna oken a dveří a oprava fasády. Dispoziční změny ve výpravní budově umožní poskytovat lepší služby a vyšší komfort cestujícím, ale i komerční využití prostor.

V rámci rekonstrukce interiéru se uskuteční rozsáhlé změny v odbavovací hale. Vznikne další podlaží v úrovni přednádraží, na které bude bezbariérově navazovat. V tomto prostoru by měla být nově situována zastávka městských autobusů, které by ve výhledu mohly zhustit svůj interval tak, aby se celé nádraží stalo opravdu atraktivní zónou. Dnes je totiž nádraží vzdáleno od začátku centra města téměř dvacet minut rychlou chůzí či pět minut jízdy městským autobusem, který ale jezdí bohužel v dost nevhodných časech.

Ve stávající úrovni haly bude vybudován ochoz se vstupy do prostor výpravní budovy. Jednotlivá podlaží a první nástupiště budou propojena schodišti a výtahem pro bezbariérový přístup. Zásadním způsobem se změní okolí budovy a prostor přednádraží. Cestující i ostatní veřejnost budou doslova včleněni do děje na nádraží. Přístupové cesty a výstupy od vlaků jsou směrovány přes odbavovací halu do přednádražních prostor.

Mariánské Lázně

V železniční stanici Mariánské Lázně se rovněž změní uspořádání interiéru. Provozní prostory budou po revitalizaci přednostně umístěny ve starší budově na východní straně nádraží. Úprav komerčních ploch a komunikací se dočká i výpravní budova.

Součástí revitalizace bude i nahrazení stávajícího vestavěného „krčku“ novým objektem, který propojí výpravní budovu s původním objektem nádraží. V novém objektu je navrženo rychlé občerstvení a obchodní plocha. Podle architekta Kotase bude nutné oživit přednádražní prostor, který dnes působí velmi odcizeně. Široká, bezúčelná asfaltová komunikace musí být zúžena a doplněna zelení. Po komunikaci bude pochopitelně jezdit městský trolejbus i linkové autobusy, pro které plánujeme vhodnější umístění zastávek, potvrdil Patrik Kotas.

Vrchní přednosta uzlové žst. Mariánské Lázně Vladimír Omelka neskrýval, že pro Mariánské Lázně by prezentovaná revitalizace byla velkým povzbuzením nejen pro samotné nádraží, ale pochopitelně i pro celé město. Jsme vstupní bránou do světoznámých lázní. Město Mariánské Lázně přesto, že nevládne velkými finančními prostředky, projevilo velký zájem o spolupodílnictví na úpravě přednádražních prostor. Podle pana starosty by jednou z možných cest byla i finanční pomoc z některých evropských grantů, potvrdil našemu listu Vladimír Omelka.

Projekt revitalizace je ověřením správnosti jedné z cest, jak může vstup cizího kapitálu na České dráhy přispět ke zkrášlení nádraží i k dosažení podstatně vyšší úrovně služeb poskytovaných cestujícím i dalším občanům města, řekl na závěr našemu listu náměstek generálního ředitele ČD Vlastimil Nešetřil.

MARTIN HARÁK


Celkový pohled z "ptačí" perspektivy na revitalizované horní nádraží v Karlových Varech


Interiér stanice Mariánské Lázně dozná významné kvalitativní změny