České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Nejistá budoucnost spojení na trati Norimberk – Praha

V severovýchodním Bavorsku se v poslední době zase jednou upřela pozornost k útlumovým záměrům Německé dráhy (DB) v přeshraniční dopravě ke staronovým přátelům na Východě.

Bohužel se opětovně nejedná o nic méně než o „konflikt“ politických snů a tvrdé podnikatelské reality, a to mezi obchodně se chovající železniční firmou (státem vlastněná akciová společnost DB) a reálným obrazem evropské dopravní politiky, když navzdory nejvznešenějším slovním proklamacím o fiskální harmonizaci podmínek podnikání v dopravě doznává železniční přeprava vytěsňování na okraj společnosti.

Jak vyplývá z dopisu DB na průmyslovou a obchodní komoru Horních Franků v Bayreuthu, národní železniční společnost DB do budoucna považuje za bezpředmětné dříve plánované stavební zásahy (zdvoukolejnění a elektrifikaci v celé délce) do tratě Norimberk – Marktredwitz – Schirnding – Cheb. Důvodem má být původní nerealistické nadhodnocení dopravního využití pro zajištění přepravní poptávky do/z Prahy, především z doby před otevřením nové kapacitní české dálnice D5 (tedy rychlejší a uživatelsky levnější dopravní cesty, neboť náklady silnic a silniční dopravy v Čechách paušálně hradí daňový poplatník), a skepse ohledně reálného posílení současné údajně skomírající mezistátní železniční přepravy z české strany. Trať není zahrnuta ani v Infrastrukturním plánu Spolkové republiky ani v seznamu položek vládního Konjunkturálního programu.

Pro představu čtenáře neznalého místních poměrů, trať Marktredwitz – Norimberk má již v současnosti (tedy kromě zmíněné elektrizace a částečné jednokolenosti) stavební parametry jako modernizovaný koridor ve správě SŽDC, s. o. Tím chci pouze naznačit, že primární brzdou rychlého spojení Prahy s Norimberkem po kolejích v současnosti není německý úsek trati, nýbrž cestovní rychlost vlaku dálkové dopravy 64 km/h na trati SŽDC z Plzně do Chebu (106 km) oproti cestovní rychlosti 83 km/h mezi Marktredwitzem a Norimberkem (124 km). Jako ilustrativní informaci uvádím faktickou cestovní rychlost dálkových autobusů bez omezovače rychlosti na státní dálnici Plzeň – Rozvadov = 130 km/h.

Minulostí má být i plán DB na nasazení špičkových vozidel s naklápěcí skříní ICE TD, a to na základě negativní zkušenosti s jejich vysokou nákladovostí (a zápornou rentabilitou) na Fransko-saské železniční magistrále (Norimberk – Drážďany). Jednotky ICE TD údajně nelze provozovat na komerční bázi, tj. pouze na základě příjmů z jízdného za přepravu – a to v celém Německu. Jiný než komerční provoz je však u vlaků vyšší kvality nemyslitelný již i v Německu.

Otázkou pro Východoevropana zůstává, jakou rentabilitu by měly dálkové vlaky DB, pokud by Německo bylo zamořeno souběžně vedenými dálkovými linkovými autobusy jako země východní Evropy v čele s Českou republikou. To však v liberálním Německu, nejvyspělejší zemi Evropské unie, nepřipadá v úvahu.

V současné době lze z Prahy do Norimberku přes Cheb cestovat bez přestupu pouze párem nočních vlaků R 352/353.

BAYREUTH (Roman Štěrba)


Na snímku z úvraťové stanice Cheb odstupuje vlaková lokomotiva DB řady 233 219-5 z vlaku R 353, ve kterém jsou řazeny nejmodernější ubytovací vozy Českých drah jedoucí ve skupinách z Mnichova, Stuttgartu a Frankfurtu do Prahy.
Foto: AUTOR