![]() |
Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ |
![]() |
![]()
Pohled do expozice Studia Najbrt na výstavě vítězů ceny Czech Grand Design v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. V popředí na štaflích taška v designu mojemoje, snowboard v designu massage, vlevo piktogramy ČD.
|
Poslední z nominovaných prací zahrnovala implementaci dvou rozsáhlých projektů pro České dráhy – značku a vizuální styl nového typu příměstské dopravy Esko a s tím spojenou změnu orientačního systému v železničních stanicích. Autoři Petr Štěpán, Bohumil Vašák a Aleš Najbrt vytvořili pro potřebu projektu sadu piktogramů, systémy pro tvorbu map a také sazbu jízdních řádů a informačních tiskovin.
Jeden z autorů a zakládající člen designérského studia Aleš Najbrt odpověděl naší redakci na několik otázek.
Mohl byste přiblížit našim víceméně laickým čtenářům tuto vysoce odbornou designérskou soutěž? Kdo rozhoduje o nominaci, jaká má kritéria, jaká je konkurence?
Jedná se o druhý ročník soutěže Czech Grand Design. Designéři jsou nominováni v několika kategoriích a konkurenci tvoří celá česká obec aktivně činných designérů. O nominovaných i vítězích rozhoduje akademie složená z teoretiků designu a odborných novinářů.
Orientační systém pro železničního dopravce je tematicky dost odlišný od ostatních oceněných prací. Jak vlastně vznikla tato spolupráce s Českými drahami?
Naše spolupráce vznikla před více než dvěma lety poté, co jsme zvítězili v soutěži na nové logo ČD Cargo. Později se naše spolupráce rozvinula do dalších oblastí a nyní pracujeme právě na tomto orientačním systému, který by měl Českým drahám sloužit v dalších letech. Je zaváděn postupně a my doufáme, že pomůže především zákazníkům ČD.
![]()
Orientační systém nádraží ČD
|
Tím, že možnost dělat takto rozsáhlý projekt je v českých podmínkách poměrně výjimečné. Je to velmi odborná práce a pro nás velká výzva.
Navržený navigační systém je určen pro nejširší veřejnost. Předcházel vlastním návrhům nějaký rozsáhlejší průzkum ve stanicích?
Ano. Byl uskutečněn pracovníky marketingu ČD a našimi designéry.
Kde jste hledali inspiraci? Vycházeli jste výhradně z podnětů, potřeb a zvyklostí tuzemského prostředí, anebo jste se poohlédli i v zahraničí?
Samozřejmě jsme prostudovali podobné projekty např. v Německu, ale i jinde v zahraničí. Barevnost vizuálního stylu je třeba od konkurence odlišit. Naopak některé zvyklosti v orientačním systému nebo piktogramech jsme respektovali tak, abychom nemátli cestující ani z mezinárodního hlediska.
Spolupracujete i na dalších projektech s Českými drahami?
Nyní především na tomto orientačním systému ČD a na informačním systému příměstské dopravy Esko.
Grafici Studia Najbrt: (zleva) Mikuláš Macháček, Bohumil Vašák, Petr Štěpán, Zuzana Lednická a Aleš Najbrt
Foto: ARCHIV STUDIO NAJBRT