Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Opravovaná lokomotiva 314.303 absolvovala již svůj druhý kontrolní den. Uskutečnil se ve čtvrtek 30. ledna opět v prostorách PJ Valašské Meziříčí DKV Olomouc.
Po prohlídce v opravárenské hale vrchní přednosta DKV Olomouc Dušan Tylich informoval přítomné zástupce Nadace Okřídlené kolo (NOK) a další pozvané hosty o aktuálním stavu opravy.
Jak konstatoval, po očištění a otryskání rámu lokomotivy následovala jeho zevrubná prohlídka a výměna zkorodovaných a deformovaných částí. Rovněž byl vyměněn přední čelník nosiče van. Realizační tým pak pokračoval demontáží parních válců a šoupátkové komory. Po očištění dvojkolí následovala jejich defektoskopická kontrola a příprava na regulaci jízdního profilu. Kotel byl 26. ledna odvezen do opravy, kterou provádí družstvo Rekova Jindřichův Hradec, předpokládané náklady jsou 1,6 mil. korun. Pružnice jsou připraveny k celkové revizi v OOS (Ostravské opravny a strojírny) Ostrava.
Po defektoskopii vodních van padne definitivní rozhodnutí, zda se vyrobí nové nebo opraví původní. Zkorodovanou část budky nahradí nová konstrukce, zbývající část se opraví. Rozhodnuto bylo i o dosazení dvou napáječů – jeden bude sací, jeden nesací.
Jak dále Ing. Tylich uvedl, k 30. lednu bylo čerpáno z nadační částky NOK 52 000 Kč na materiálové náklady. Sponzorsky se podílí též na opravě firma IDS. Po předchozím jednání s představiteli DPOV, a. s., reprofilace dvojkolí proběhne také prostřednictvím DPOV jako sponzorská akce.
Za sponzorské dary i aktivní spolupráci firmám poděkoval ředitel NOK Mgr. Josef Tomeček. Dík vyslovil i realizačnímu týmu a jeho členům předal upomínkové předměty nadace. V následujícím vystoupení upozornil na blížící se 5. výročí založení nadace a akce, které se chystají. Místopředseda správní rady NOK Miroslav Kapoun pak informoval o konstituování skupiny pracovníků z provozních jednotek Olomouc a Přerov, kteří se budou podílet na provozování lokomotivy 534.0432 a na plánu deponace historických lokomotiv v prostorách „motorové remízy“ v Olomouci, kde později vznikne železniční muzeum.
Vrchní přednosta DHV Lužná Ing. Jindřich Rachota krátce informoval o vzniku Depa historických vozidel a připomněl, že přebírá veškerá historická vozidla ČD. Vize je taková, že by v každém kraji měla být v provozním stavu jiná souprava. Hlavním partnerem DHV je Národní technické muzeum (NTM) Praha a vynikající je spolupráce s Nadací Okřídlené kolo. Uvedl, že odstavenou olomouckou lokomotivu 464.202 z provozu v červnu 2009 by měl nahradit Kremák 534.0432.
Ředitel Železničního muzea NTM Mgr. Jiří Střecha informoval o aktivitách Národního technického muzea v souvislosti s restaurováním salonního vozu Ferdinanda D’Este, následníka trůnu z roku 1909, a tímto požádal NOK o výpomoc při zajišťování sponzorů. Závěr kontrolního dne pak patřil prohlídce fotodokumentace z dosavadního procesu opravy stroje 314.303.
Součástí 2. kontrolního dne byla samozřejmě fyzická prohlídka lokomotivy 314.303 v hale. Tentokrát si už mohli všichni prohlédnout také opravený rám lokomotivy s antikorozním ochranným nátěrem.
Foto: AUTOR