České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Obchodní podmínky mezinárodně

Mezinárodní železniční dopravu by měly usnadnit Všeobecné obchodní podmínky GTC (General Terms and Conditions), na kterých pracuje Výbor mezinárodní železniční dopravy (CIT), sídlící ve švýcarském Bernu.

Takové GTC se v současnosti připravují pro dopravu zboží mezi Evropou a Asií (GTC Eurasia), jakož i pro přeshraniční používání drážní sítě (GTC of Use of Railway Infrastructure).

GTC Eurasia jsou podmínkami drah, zatímco European GTC Infrastructure mají posloužit regulaci provozovatelů sítí; dále bude možné na ně odkazovat nebo se jich zcela vzdát. Uvedl to generální sekretář CIT Thomas Leingraber počátkem února na Bernských dnech práva v mezinárodní železniční dopravě. Právní poradce CIT Dr. Erik Jevtimov popsal GTC jako minimální standard.

Při formulaci takového standardu v mezinárodní dopravě spolupracuje CIT v současnosti s RailNetEurope (RNE), což je evropské společenství provozovatelů drážních sítí. Cílem je vytvořit stejné podmínky pro vnitrostátní, jakož i pro mezinárodní dopravu. CIT se zasazuje o škodní náhradní plnění, když se dopravci musí odpovídat provozovateli infrastruktury kvůli zavinění na základě zákonných nebo obecných smluvních podmínek.

Naproti tomu se nepředpokládá, že dopravce bude požadovat od provozovatelů infrastruktury náhradu vyšších výdajů, když například poruchy infrastruktury způsobí vícenáklady na personál.

O GTC Eurasia má například zájem výrobce počítačů Siemens-Fujitsu: potřebuje jasná pravidla pro dopravu. Ta by platila pro velká množství, jež se po dráze přepravují.

Blíže o CIT

Mezinárodní železniční výbor je svazem 200 drážních a plavebních podniků, které provozují přeshraniční dopravu osob anebo zboží. 120 podniků jsou řádní členové, 80 je členů přidružených. CIT pracuje na rozmezí dopravního práva a praxe. Hlavní úlohou je zavádění mezinárodního drážního práva (právo COTIF a EU) na úrovni drah a dále zastupování zájmů členů vůči úřadům a organizacím.

Z historie CIT

Krátce potom, když vstoupila počátkem roku 1893 v platnost Úmluva o mezinárodní dopravě zboží po železnici, shledaly drážní podniky ze smluvních stran, že bude třeba těsněji spolupracovat pro potřebu praktické aplikace Úmluvy. Nicméně deset let uběhlo, než byl CIT v roce 1903 založen.

Jeho základní úlohou bylo pomáhat drahám v aplikaci Úmluvy a připravit obdobnou konvenci pro přepravu cestujících a zavazadel (která vstoupila v platnost v roce 1928). Za tím účelem CIT formuloval standardní instrukce k interpretaci právních textů, zpracovával různé dohody k definování právních vztahů mezi drahami a produkoval praktické instrukce pro použití v drážní praxi. CIT rovněž významně přispíval k revizím úmluv, jež jsou čas od času nezbytné.

Řízení CIT, zajišťované do roku 1914 Rakouskými drahami, převzaly Švýcarské spolkové dráhy v roce 1921. Dvě světové války narušily aplikaci mezinárodního drážního práva. V několika posledních dekádách politický, hospodářský, technický a právní vývoj vyžadovaly, aby se činnost organizace ještě více diverzifikovala. Tento vývoj kulminoval koncem minulého století dosud nejvýznamnější reformou mezinárodního drážního práva.

Současné sídlo sekretariátu CIT: Weltpoststrasse 20,CH –3015 Bern, tel. ++ (0) 31 350 0190.

JIŘÍ KLADIVA