České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


S Robinem Povšíkem, zástupcem středočeského hejtmana, o požadavcích obyvatel na mobilitu
Podepsána nejvýznamnější smlouva

Smlouva na zajištění základní dopravní obslužnosti na rok 2009 s historicky nejvyšším objemem finančních prostředků ze všech krajů České republiky byla podepsána ve středu 4. března v Praze.

Částku 900,1 mil. Kč dostanou České dráhy od Středočeského kraje na provozování příměstské a regionální železniční dopravy. Smlouvu podepsal náměstek středočeského hejtmana Robin Povšík za asistence ředitele Krajského centra osobní dopravy (KCOD) pro Prahu a Středočeský kraj Alois Kašpar.

Rozsah nasmlouvaných výkonů odpovídá významu Středočeského kraje. Máme zde ze všech krajů nejhustší železniční síť – 53 tratí o celkové délce 1435 kilometrů s 460 stanicemi a zastávkami. Tomu také odpovídají nasmlouvané vlakové kilometry a 1926 regionálních spojů, na jejichž financování se kraj uzavřenou smlouvou podílí, říká náměstek hejtmana Povšík.

Co vlastně předcházelo uzavření smlouvy? Především zmapování potřeb a požadavků obyvatel Středočeského kraje na mobilitu, vyhodnocení stávajícího rozsahu dopravní obslužnosti a využití jednotlivých spojů. Následovalo vypracování návrhu jízdního řádu, projednání s obcemi a posléze řada dalších jednání, kde nechyběla ani návštěva u hejtmana Davida Ratha. Hlavní rozpor byl ve výši požadavku dopravce na pokrytí ztráty ve výši 1,4 miliardy, na kterou nebyly v rozpočtu kraje prostředky. Nakonec se podařilo najít kompromisní řešení a smlouvu po opravdu složitých jednáních uzavřít s plněním navýšeným o 105 milionů ve srovnání s loňským rokem 2008, dodává pan náměstek.

Snahou Středočeského kraje je především maximálně využít ohromný potenciál kapacity železniční sítě a na páteřní železniční dopravu navázat autobusové spoje. Občan Středočeského kraje musí mít jistotu, že jeho základní přepravní potřeby budou uspokojeny. Mohu Středočechy osobně ujistit, že pro rok 2010 náš kraj nepředpokládá žádné razantní omezení rozsahu železniční dopravy, přičemž předběžná objednávka je již odeslána. Ze strany dopravce, tedy společnosti České dráhy, je snaha garantovat tuto objednávku požadavkem uzavření dlouholeté smlouvy, o kterém budeme v nejbližším období jednat, informuje Robin Povšík.

Jaké jsou rezervy a možnosti Českých drah

Na otázku, jaké největší klady a zároveň rezervy vidí hejtmanství u Českých drah z pohledu objednavatele, pan náměstek odpovídá: Rezervou zůstává kvalita stávajícího vozového parku a jeho pomalá obnova. Víme, že k tomu mají České dráhy díky dlouhodobému podfinancování objektivní důvody, ale stav je na některých tratích opravdu kritický. Ke zlepšení stavu jistě přispěje již zmiňovaná připravovaná dlouhodobá smlouva, která snad umožní ČD zvýšené čerpání úvěrů na obnovu. Náš kraj chce k obnově dále přispět případným podpořením projektu pomocí čerpání z regionálních operačních programů Evropské unie.

Podle pana náměstka by se mělo zlepšit plnění jízdních řádů, kdy z pohledu občanů kraje, tedy zákazníků Českých drah, je na některých tratích, zejména v příměstské dopravě, neúměrný počet zpožděných vlaků.

Robin Povšík říká, že důležité je i prokazování oprávněných ekonomických nákladů. České dráhy sice předkládají podle Vyhlášky 241 výkaz prokazatelné ztráty, ale jeho obsah musí ještě věrohodně vysvětlit a obhájit. Doufám, že prvním krokem k tomu bude prezentace metodiky vykazování nákladů členům dopravního výboru kraje, organizovaná pražským Krajským centrem osobní dopravy v druhé polovině března. A klady železniční dopravy? Jde o bezpečný, ekologický a kapacitní způsob zajištění hromadné přepravy. Jeho podpora a rozvoj je i jednou z našich priorit, potvrzuje Robin Povšík.

Ve funkci náměstka hejtmana Středočeského kraje je pan Povšík od 18. října loňského roku. Jak vidí on své působení ve funkci? S pracovní dobou od rána do „nevidím“ jsem počítal. Komplikovanost a značný rozsah problematiky jsem očekával, takže až tolik toho k překvapení nebylo. Jsem rád, že většina úředníků je velmi kvalitních a své práci dávají maximum.

KCOD nenahraditelným partnerem

Ředitel Krajského centra osobní dopravy (KCOD) pro hlavní město Prahu a Středočeský kraj Alois Kašpar dodává, že uzavření smlouvy na letošní rok bylo za poslední roky nejkomplikovanější. Jednak to bylo dáno kompletní změnou krajských zastupitelů, vedoucího odboru dopravy a hlavně nutnou změnou pozice dopravce, kdy se značně „přitvrdilo“ především v požadavcích na úhradu výše prokazatelné ztráty. V podepsané smlouvě se kromě navýšení úhrady o třináct procent podařilo jako součást smlouvy zapracovat v příloze náš celkový odhad ztráty 1,4 miliardy a do smluvní části zapracovat institut dalšího jednání s krajem o navýšení základní částky úhrady.

Souběžně s jednáními ke smlouvě zajišťovali zaměstnanci KCOD pro Prahu a Středočeský kraj další permanentní servis pro vyřizování požadavků, námětů a připomínek Krajského úřadu, dopravního výboru a občanů Středočeského kraje. Jde o agendu od běžných připomínek k podobě nového jízdního řádu, přes analýzy nepravidelností v dopravě a plnění jízdního řádu či například nové projekty obslužnosti, až po vyřizování podnětů k úpravám přejezdů, nástupišť či výlukám a řadě dalších činností. Pro Středočeský kraj, a nejen pro něj, se jednotlivá Krajská centra osobní dopravy stala prakticky jediným, nenahraditelným a plně funkčním partnerem za dopravce, tedy společnost České dráhy. Systém funguje samozřejmě i oboustranně, kdy Krajské centrum může zároveň v denním styku prezentovat pozitivní posun na Českých drahách, upozorňovat na změny a tarifní novinky, a tak prakticky uplatňovat pozitivní permanentní lobbing. V praxi se plně osvědčily organizační změny završené zřízením jednotlivých Krajských center osobní dopravy. Samotné kraje vnímají Krajská centra konečně jako rovnocenného partnera s možností řešit operativně regionální problematiku a nikoli jako „diktát někoho z Prahy“, informuje pan Kašpar.

Jakou má perspektivu regionální železniční doprava? Na to Alois Kašpar odpovídá, že nemá žádnou obavu nebo pochybnosti o perspektivě železnice v regionech. Problémy s dofinancováním ztráty a s potřebnou obnovou vozového parku jsou kvantifikovány, politiky na všech úrovních vnímány, top managementem společnosti České dráhy řešeny. Všechna Krajská centra mají v podmínkách jednotlivých krajů jednotnou strategii a jednotlivé projekty projednávají, realizují a aktivně tak přispívají nejen k rozvoji regionální dopravy, ale celé akciové společnosti České dráhy.

MARTIN HARÁK


Za asistence ředitele KCOD pro Prahu a Středočeský kraj Aloise Kašpara smlouvu podepsal náměstek středočeského hejtmana Robin Povšík (na snímku vlevo).
Foto: JOSEF LEMBERK