Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
V odbavovací hale hlavního nádraží univerzitního města Olomouce se to hemží cestujícími v kteroukoliv denní dobu. Tomu odpovídá i využití služeb stanice u tří výdejních oken mezinárodní pokladny, z nichž jedno je zároveň směnárnou.
Marcela Linková
|
Andrea Oralová
|
Eva Marková
|
V podstatě máme k dispozici všechny měny, dobrý kurz a peníze měníme bez poplatků. Lidé si na tuto službu docela zvykli a hodně ji využívají, říká mezinárodní pokladní Eva Marková, která se podle okamžitého přání klienta před výdejním oknem pokladny rychle přeorientuje i na směnárnici. Máme tu spousty stálých a spokojených zákazníků, které se také snažíme udržet, dodává.
Například cestující, kteří jezdí pravidelně do Prahy, zpravidla obdrží přehled vlakových spojů mezi Prahou a Olomoucí. Anebo cizincům velmi vyhovují stručné tištěné informace o spojích do Varšavy, Vídně a dalších evropských měst.
To je takový náš nadstandard. Ale aby se na nás všichni opět s důvěrou obraceli, snažíme se pro ně vždy vyhledat tu nejlevnější verzi jízdného. Cestující je často velmi příjemně překvapen, když najednou zjistí, že ušetří i několik tisíc korun. Například lehátko s místenkou z Prahy do Amsterdamu přijde na pouhých 1400 korun jedním směrem. Je fakt, že tuto akční jízdenku Spar Night nelze vrátit a jejich počet je omezený, ale zase není potřeba žádné karty pro uplatnění slevy, doplňuje mezinárodní pokladní Andrea Oralová.
Cestující si ale u okénka musí někdy připadat jako u výslechu, protože se ho ptáme kam jede, kdy jede, zda jede sám nebo má partnera atd. Ale pak je velmi spokojen, když zjistí, že na jízdence ušetřil nemalé peníze, směje se Eva Marková.
Obě před 15 lety absolvovaly železniční průmyslovku v Šumperku. Místo v olomoucké mezinárodní pokladně na hlavním nádraží ale získala jen Andrea, Eva byla nucena ještě krátce nabírat cenné zkušenosti v bývalé olomoucké cestovní kanceláři.
Teď máme ale největší nápor s prolongacemi In-karet s aplikací Železniční průkazka pro zaměstnance a důchodce ČD, jak bývá obvyklé během ledna a února. U každého okna odbavíme kolem padesátky prolongací denně, připojuje se třetí z party ve směně Marcela Linková, která je na rozdíl od svých kolegyň absolventkou střední ekonomické školy v Olomouci a v mezinárodní pokladně působí teprve dva měsíce.
Na hodinách je krátce po půl jedenácté a u výdejních oken jsou najednou tři zástupy, které ovšem díky bleskovému odbavování jsou stále jen o pěti lidech. To trvá asi 45 minut. Odbavení jednoho zákazníka obnáší od několika vteřin až do minuty a půl. Pokladní se mají co otáčet. Přitom se musí rychle přeorientovávat od výdeje cestovního dokladu ve vnitrostátním až po složitější v mezistátním režimu, úhrady v hotovosti střídají platby kartou, poskytování informací, prolongace, dobíjení elektronických peněženek, u jednoho okna je navíc přednostní odbavení pro SC Pendolino, u druhého směnárenská činnost...
Máme zkušenosti, že si vlastně stěžuje každý, když mu něco nesedí. Ale když je spokojený, tak to vyjadřuje tím, že se k našim oknům pravidelně vrací a využívá našich služeb, říká Eva Marková. Postupně se ještě dozvídám, že v zájmu udržení svých zákazníků a získávání nových neustále sledují vnitrostátní i mezinárodní předpisy a novinky u zahraničních železnic. Podmínky se stále mění. Málokdo na veřejnosti třeba ví, že v Rakousku lze pořídit síťovou jízdenku na celé léto pro mládež do 19 let za 14 eur a do 26 let za 49 eur, což je fantastická nabídka možnosti prázdninového cestování po celém Rakousku. Podmínkou je jen to, aby dotyčný měl In kartu Rail plus, což se dá pořídit za 330 korun.
Dodejme, že ve špičkách jako jsou pondělky, pátky a dny před svátky odbaví u jednoho výdejního okna za směnu i více než 500 zákazníků. Mezinárodní pokladní také pravidelně vyřizují odpovědi na dotazy zasílané elektronickou poštou.
Využíváme k tomu zejména méně exponované úterky a noční směny, doplňuje dozorčí osobního nádraží Pavel Merta.
Někdy na těch e-mailech strávím i dvě hodiny. Jsou různého charakteru a často vyžadují velmi důkladné listování v předpisech. Dostanu deset dotazů za noc a odpovídám na ně až do čtyř do rána. Elektronickou poštou, ale i u okna často odpovídáme na sezonní dotazy. V zimě je zájem o dopravu do míst se zimními sporty, v létě o možnost železničního spojení do letovisek v Bulharsku, Itálii, Chorvatsku, Francii atd. Také dost často vyřizujeme reklamace. Největší nápor reklamací jsme ale měli bezprostředně po loňské nehodě ve Studénce. Také se u nás předem objednávají plošiny pro cestování imobilních občanů, říká Andrea Oralová.
Podle přednostky osobního nádraží Jany Marciánové je současným velkým problémem v mezinárodní pokladně vysoká nemocnost. Jak uvedla, obsazování směn komplikuje dlouhodobá nemocnost dvou mezinárodních pokladních a jednoho pracovníka ve směnárně. Nicméně celý kolektiv se tyto problémy snaží obětavě řešit a všichni zdraví zaměstnanci jsou velmi ochotni nastoupit na směnu podle potřeby bez ohledu na své volno.