Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Ministr dopravy České republiky Petr Bendl dal v úterý 10. března pokyn k ukončení soutěže, kterou na údržbu kolejí vypsala státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Hodnota zakázky na osm let měla dosáhnout výše 36 miliard korun a nabídky bylo možné posílat do 17. března.
Chceme ještě jednou prověřit základní principy projektu, jeho ekonomickou výhodnost, časové období smluvního stavu a systém jednoho či naopak více smluvních partnerů. Nemáme jistotu, zda by vítěz obsáhl celý objem prací na území celé České republiky a také nevíme, zda je prostřednictvím outsourcingu v tomto rozsahu možné plně garantovat bezpečnost železniční cesty na celém území státu, zejména v havarijních situacích, uvedl Petr Bendl.
Tendr se nelíbil vzhledem k možným sociálním dopadům ani železničním odborářům, jehož zástupci se sešli v prvním březnovém týdnu s ministrem dopravy a vysvětlili mu svoje stanovisko. Zástupci železničních odborů projevili s outsourcingem základní nesouhlas. Připouštím, že naší prioritou je nyní dokončení transformace české železnice a outsourcing prozatím není na pořadu dne. Nicméně jeho doba bude muset přijít, ale pochopitelně až po nastavení správných parametrů výběrového řízení, řekl ministr.
Ministr Bendl dal proto pokyn generálnímu řediteli SŽDC Janu Komárkovi, aby soutěž ukončil, což se stalo následně ve středu 11. března. Připomeňme si, že výběrové řízení vypsala státní organizace SŽDC 8. ledna a uzavřeno mělo být do konce června. Podle plánů SŽDC měla péči o koleje a asi čtyři tisíce zaměstnanců převzít soukromá firma – důvodem měla být zejména větší efektivita práce. Tendr vyhlásil Bendlův předchůdce, bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček.
Tiskový mluvčí SŽDC Pavel Halla k tomu říká: V případě realizace kontraktu by Správa železniční dopravní cesty vykonávala zejména správu majetku, ke kterému má právo hospodaření a stanovený rozsah udržovacích a opravných prací, které jsou vydefinovány jako takzvané nezadatelné práce. Vybraný zhotovitel by prováděl periodickou údržbu zařízení, operativní údržbu a opravné práce – v zadávacích podmínkách definované jako stavební práce. Je nutné zdůraznit, že rozhodovací pravomoc o tom, které konkrétní práce, na kterém zařízení, kdy a v jakém rozsahu by vybraný dodavatel prováděl, by měla i nadále státní organizace SŽDC. Předmětem soutěže bylo, za jakých finančních podmínek by vybraný dodavatel tyto práce prováděl.
K obavám před protesty odborů Pavel Halla uvedl: Vztah mezi vítězem soutěže a převáděnými zaměstnanci byl jasně definován v zadávací dokumentaci a v budoucí smlouvě, která obsahovala podmínky sjednané jak v platné kolektivní smlouvě Správy železniční dopravní cesty na léta 2009 až 2013, tak i v Memorandu o sociálním smíru, podepsaném zástupci SŽDC, ministerstva dopravy a odboráři. I přes momentálně zrušenou soutěž je jisté, že systém a způsob provádění údržby a oprav železniční infrastruktury v České republice bude nutné v budoucnu řešit.
Petr Bendl své rozhodnutí o ukončení soutěže, kterou na údržbu kolejí vypsala Správa železniční dopravní cesty, oznámil zástupcům médií na mimořádné tiskové konferenci v úterý 10. března. Hodnota zakázky měla dosáhnout 36 miliard Kč.
Foto: AUTOR