České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Za současné dotace nikdo nepojede

Jak napsala středeční Mladá fronta DNES z 11. března v regionální mutaci Jižní Morava, provozovatelé regionálních vlaků by v Jihomoravském kraji měli v budoucnu vzejít z výběrového řízení. Hejtman kraje Michal Hašek by tak chtěl vyřešit táhlé spory o dotace, které kraj platí Českým drahám za ztrátové spoje. ČD letos po kraji požadují necelou jednu miliardu korun.

Dále MF DNES píše: Letos se to snad nějak vyřeší, do budoucna by to ale mohl být problém. Jsme letos připraveni loňskou dotaci navýšit o inflaci a několik procent. Částka, kterou požaduje dopravce, je ale neakceptovatelná, řekl Hašek. Vyhlášení výběrového řízení však podle krajského radního Jaroslava Pospíšila problémy s dotacemi nevyřeší. Za dosavadní dotace ty vlaky nikdo provozovat nedokáže, míní Pospíšil a dodává: Tendr by ale mohl celkovou sumu peněz za regionální vlaky podstatně snížit. V letošním rozpočtu kraje je na dotace pro železniční dopravu vyhrazeno 545 milionů korun. Tolik konec citací.

Určitě nesporně zajímavou informací je otevřené přiznání kraje, že za stávající finanční prostředky nebude nikdo tyto služby poskytovat, s výjimkou ČD. Z toho tedy také vyplývá, že stávající úhrady jsou hluboko pod oprávněnými nároky akciové společnosti České dráhy. Ne¬přímo je tak potvrzeno, že kalkulace ČD, a. s., jsou v zásadě objektivní a žádný, a to ani soukromý dopravce, není schopen jezdit za podmínek, za kterých nyní jezdí ČD, natož aby měl ještě prostředky na modernizaci vlaků.

PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
(Autor Mgr. Petr Šťáhlavský je pracovníkem tiskového oddělení ČD, a. s.)