České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


Malé jubilejní ohlédnutí
Malé jubilejní ohlédnutí

Mgr. Josef Tomeček
Foto: AUTOR

Před pěti lety byla založena jako nezisková organizace NADACE OKŘÍDLENÉ KOLO. U příležitosti blížícího se pětiletého jubilea jejího vzniku jsme hovořili s jejím ředitelem Mgr. Josefem Tomečkem.

Co spatříte, když se za uplynulými roky ohlédnete?

Nejdříve si musíme uvědomit, že nadace byla založena za účelem získávání finančních prostředků k opravám, údržbě historických železničních kolejových vozidel, zařízení a vybavení dráhy, tedy zejména Českých drah, Národního technického muzea, Správy železniční dopravní cesty a dalších, případně i soukromých subjektů. Kdybych měl vyjmenovat všechno, co jsme za těch pět let udělali, bylo by to na dlouhé povídání. Nicméně bych zdůraznil zejména to, že se nám podařilo přispět na revitalizaci světového unikátu, jakým je parní motorový vůz Komarek M 124.001 v částce asi čtyř milionů korun.

A další aktivity?

Jen velmi stručně. Účastnili jsme se a sponzorovali účast historických exponátů na mezinárodních veletrzích Czech Raildays, iniciovali vznik přerovské miniželeznice, která se nachází v Přerově před nádražím, podíleli se na renovaci mašinky 310.127 v Prostějově, pro zrakově postižené občany v Olomouci jsme nechali vyrobit dřevěný model parní lokomotivy, tzv. Matyldy, kterou si mohli poprvé prohlédnout – ohmatat v rámci exkurze v olomouckém depu. Nyní je jim k dispozici v olomouckém Tyflo-centru. Ale samozřejmě máme za sebou i celou řadu dalších kontaktů a výsledků.

Co plánujete v nejbližší době?

Je to zejména iniciování založení Železničního muzea v Olomouci. Je to náš dlouhodobý cíl. Chtěli bychom v Olomouci vytvořit nadstandardní železniční muzeum v evropském měřítku, které by bylo orientováno zejména na železniční infrastrukturu a motorové vozy.

Co je příčinou této specializace?

Především si musíme uvědomit, že nejen lokomotivy a vagony jsou symbolem železnice. Patří k nim i podbíječky a další zařízení na údržbu tratí, návěstidla, dopravní pulty, prostě vše, co souvisí s další činností. Motorové vozy jsou zase určitým symbolem Olomouckého kraje zejména v oblasti Přerovska, Šumperska a Jeseníků. Chtěli bychom je zachovat pro budoucí generace především ve spolupráci s firmou Pars nova Šumperk.

Jak už je daleko vznik nového železničního muzea?

V současné době došlo ke shodě Českých drah a SŽDC, kteří jsou v budoucím muzeu vlastníky pozemků a nemovitostí. Při zřizování Železničního muzea v Olomouci se setkáváme s obrovským zájmem Olomouckého kraje, magistrátu města Olomouce, ministerstev kultury a dopravy i Národního technického muzea v Praze, což je velmi dobrá zpráva.

Co parní lokomotiva 314.303?

To je naše další aktuální a velmi významná aktivita. V lednu proběhl druhý kontrolní den, kdy jsme byli svědky toho, jak rekonstrukce lokomotivy do původního stavu probíhá. Ujasnili jsme si, jaké další kroky budou následovat, a našli i cestu pro získání sponzorů na dokončení přestavby a zprovoznění této unikátní lokomotivy. Naše nadace se dohodla s revitalizačním týmem, že oprava lokomotivy proběhne v plánovaném termínu i se všemi zkouškami způsobilosti do konce května. Tento termín je reálný.

Co připravujete?

Naše nadace oslaví 26. dubna pět let od svého vzniku. U příležitosti tohoto malého jubilea chceme v sídle nadace v Přerově zřídit minigalerii. Ve dvou místnostech tak představíme formou artefaktů, tiskovin, historických písemností železniční uzel Přerov. Dále připravujeme na 18. a 19. června akci pod názvem Setkání přátel železnice v Olomouci, kde mimo jiné proběhne i prezentace lokomotivy 314.303. V pátek i v sobotu bude jezdit mimořádný vlak po lokálkách a vlečkách v Olomouci pro prezentaci železniční dopravy. Bude tam deset až dvanáct parních mašinek a předpokládám, že zde uvidíme i naše první dítě - Komarka.

IVAN SKULINA