České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Klíčová je mobilita občanů

Svaz dopravy ČR je nezávislá, nepolitická a otevřená zájmová organizace, sdružující zaměstnavatelské a podnikatelské subjekty, působící v různých oborech dopravy. Vznikl po roce 1989, počátkem roku 1994 se spojil se Svazem průmyslu.

Nové uskupení přijalo název Svaz průmyslu a dopravy ČR a soustředilo 25 podnikatelských svazů, při čemž Svaz dopravy je z nich největší. Sdružuje dnes 123 podnikatelských subjektů, poskytujících zaměstnání více než 100 tisícům zaměstnanců.

Tolik povšechná charakteristika Svazu dopravy. Jeho vedoucí představitelé předstoupili dne 5. března v prostorách interhotelu Olympic v Praze před novináře, aby je seznámili s aktuálními cíli této organizace. Prezident svazu Ing. Jaroslav Hanák zdůraznil především tři hlavní priority, o jejichž řešení se chce Svaz v nejbližší budoucnosti zasadit: dovést k úspěšnému konci připomínkové řízení k návrhu zákona o veřejné dopravě, napomoci obnově vozového parku železniční i autobusové dopravy a podpořit kombinovanou dopravu. V oblasti veřejné dopravy předpokládá Svaz jasnou klasifikaci postavení státu, kraje, obce a konečně dopravce v hromadné dopravě a pokládá mobilitu občanů za trvale klíčovou zá­ležitost. Nemalá pozornost byla věnována vnitrostátní vodní dopravě. Navzdory jejímu relativně nízkému zastoupení v dopravních výkonech (v ČR pouhé 1 procento) poukázal viceprezident Svazu dopravy Ing. Jindřich Vodička na jeden málo vnímaný fakt. Totiž že česká vnitrostátní vodní doprava by měla sehrát roli ve vytvoření tolik potřebného konkurenčního prostředí v oblasti dopravy. Apeloval proto na urychlenou dostavbu vodní cesty Přelouč–Pardubice, která by v současném čase finanční a ekonomické krize mohla posloužit jako typický příklad veřejné zakázky.

PAVEL SCHREIER