Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Nové spojení bylo vybudováno především za účelem kapacitního napojení pražského hlavního nádraží na hlavní tratě směrem na sever a východ, a tím výrazného zlepšení poměrů pro dálkovou i příměstskou železniční osobní dopravu. V provozu je od 1. září 2008.
Vzhledem ke své velkorysé kapacitě ale nyní nabízí v kombinaci se čtyřkolejnou tratí Praha-hlavní nádraží – Praha Vršovice možnost alternativního spojení severu a jihu Prahy i pro nákladní dopravu. To se v současné době využívá během výluk na trati Praha Libeň – Praha Malešice – Praha Hostivař/Praha Vršovice čekací koleje. Tak tomu bylo například 23. února, kdy tudy byl mimo jiné odkloněn vlak Pn 68600 České Budějovice – Most, nebo 5. března, kdy zde projel například kontejnerový Nex 43319 do Prahy Uhříněvsi.
Je možné, že se zde budeme s nákladními vlaky v budoucnu setkávat ve větší míře. A to zejména z důvodu pokračujících stavebních prací v Praze Libni, které spolu se stále hustší příměstskou osobní dopravou ve směru na Český Brod a Kolín velmi ztíží odjezdy nákladních vlaků ve směru Praha Malešice. Další zajímavou alternativou je umožnění průjezdu ve směru Lysá nad Labem – Praha Vysočany – Balabenka – Sluncová – Praha Bubeneč bez nutnosti úvratě.