České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Nové vozy řady Talls pro ČD Cargo

V roce 2009 byl do vozového parku ČD Cargo, a. s., zařazen nový, resp. modernizovaný vůz řady Talls. Jedná se o výsypný vůz s otevírací střechou. Nové vozy vznikly rekonstrukcí vozů řady Falls v Ostravských opravnách a strojírnách, s. r. o.

Rekonstrukce probíhaly od listopadu loňského roku. V současné době má ČD Cargo k dispozici 60 vozů řady Talls, které jsou vhodné především pro přepravu substrátů vyžadujících ochranu před povětrnostními vlivy. Jejich nemalým přínosem je i snížení prašnosti při přepravě.

Tyto vozy se ve spolupráci se společností Samago využívají především pro přepravy ucelených vlaků sklářských písků z Jestřebí do skláren v Kyjově a ve slovenské Nemšové. První vlak s 1020 t písku odjel ze stanice Jestřebí do Nemšové 23. ledna a od tohoto data probíhá nakládka průběžně. S vozy této řady se můžeme setkat i na slovenském vnitrostátním úseku mezi stanicemi Nemšová a Šajdíkove Humence rovněž při přepravách písků.

U zákazníka Sokolovská uhelná, právní nástupce, a. s., byla 3. února ověřena vhodnost vozu Talls pro přepravy hnědého prachového uhlí. Vůz byl postupně vyzkoušen na obou nakládacích místech, tedy na divizi Jiří i divizi Družba. Pracovníci vlečky tak měli příležitost se s ním seznámit, prověřit možnost nakládky, ověřit funkčnost zavírání střechy apod. Vyzkoušena byla i vykládka, která je stejná jako u vozů řady Falls – ručně nebo pneumaticky pomocí bočních výsypných klapek. Vůz přitom


při zkouškách neopustil vlečku, protože byl vyložen v paroplynové elektrárně ve Vřesové, která se nachází v areálu vlečky. Po dohodě se zákazníkem by vozy řady Talls byly vhodné zejména pro kyvadlové přepravy s vysokým obratem vozů. Určitě by byly vhodné i pro přepravy aditivovaných vysušených paliv. Lze tedy předpokládat, že nové vozy řady Talls najdou na trhu své uplatnění. V případě zvýšené poptávky po tomto ložném prostoru lze v zájmu uspokojení potřeb zákazníků předpokládat i zvýšení jejich počtu ve vozovém parku ČD Carga.

Vybrané technické parametry vozu Talls:
únosnost– 51 t
ložný objem– 60 m3
délka přes nárazníky– 13 524 mm
vlastní hmotnost vozu– 29 t
světlost násypného otvoru– 1200 x 11 240 mm

MICHAL ROH


Zkušební nakládka hnědého uhlí
Foto: BORIS ŠARMAN a MICHAL ROH