Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
V roce 2009 byl do vozového parku ČD Cargo, a. s., zařazen nový, resp. modernizovaný vůz řady Talls. Jedná se o výsypný vůz s otevírací střechou. Nové vozy vznikly rekonstrukcí vozů řady Falls v Ostravských opravnách a strojírnách, s. r. o.
Rekonstrukce probíhaly od listopadu loňského roku. V současné době má ČD Cargo k dispozici 60 vozů řady Talls, které jsou vhodné především pro přepravu substrátů vyžadujících ochranu před povětrnostními vlivy. Jejich nemalým přínosem je i snížení prašnosti při přepravě.
Tyto vozy se ve spolupráci se společností Samago využívají především pro přepravy ucelených vlaků sklářských písků z Jestřebí do skláren v Kyjově a ve slovenské Nemšové. První vlak s 1020 t písku odjel ze stanice Jestřebí do Nemšové 23. ledna a od tohoto data probíhá nakládka průběžně. S vozy této řady se můžeme setkat i na slovenském vnitrostátním úseku mezi stanicemi Nemšová a Šajdíkove Humence rovněž při přepravách písků.
U zákazníka Sokolovská uhelná, právní nástupce, a. s., byla 3. února ověřena vhodnost vozu Talls pro přepravy hnědého prachového uhlí. Vůz byl postupně vyzkoušen na obou nakládacích místech, tedy na divizi Jiří i divizi Družba. Pracovníci vlečky tak měli příležitost se s ním seznámit, prověřit možnost nakládky, ověřit funkčnost zavírání střechy apod. Vyzkoušena byla i vykládka, která je stejná jako u vozů řady Falls – ručně nebo pneumaticky pomocí bočních výsypných klapek. Vůz přitom
|
Vybrané technické parametry vozu Talls:
únosnost | – 51 t |
ložný objem | – 60 m3 |
délka přes nárazníky | – 13 524 mm |
vlastní hmotnost vozu | – 29 t |
světlost násypného otvoru | – 1200 x 11 240 mm |
Zkušební nakládka hnědého uhlí
Foto: BORIS ŠARMAN a MICHAL ROH