České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Dobrý rok pro severoamerické dráhy

Severoamerické nákladní železnice dobře přestály rok počínající hospodářské krize a většinou zvýšily své tržby i zisky. Jenom Canadian Pacific zaznamenala snížení zisku. Ovšem – od počátku letošního roku již registruje celá železniční nákladní doprava všeobecný pokles v přepravovaném množství.

BNSF vede v tržbách

Společnost Burlington Northern Santa Fe (BNSF) vystřídala ve výsledcích roku 2008 na prvním místě v dosaženém obratu dosavadní jedničku Union Pacific (UP). BNSF si přišla na obrat ve výši 18 miliard USD (cca 380 miliard Kč), zatímco UP zůstala velmi těsně druhá se 17,97 miliardami USD (2007: 16,3 mld. USD). Jsem hrdý na to, čeho jsme ve velmi těžkém roce dosáhli, komentoval výsledek předseda představenstva BNSF Matt Rose.

Vedle hurikánů a rozsáhlých záplav pocítily jeho podniky dopady hospodářské krize. Přesto byl operativní zisk ve výši 3,9 miliardy USD (cca 82 miliard Kč) vyšší než před rokem (3,5 mld. USD). Nemá to být nic moc zvláštního: v roce 2007 musela BNSF jako jediná z pěti velkých nákladních železnic zaznamenat ztráty, které podnik letos zahladil. Čistý zisk byl s 2,1 miliardami USD (cca 44 miliard Kč)) rovněž vyšší než před rokem (1,8 mld USD).

Union Pacific je první v zisku

V čistém zisku však byla na prvním místě Union Pacific (UP) – předtím jednička i v tržbách. Zisk ve výši 2,3 miliardy USD je o 22 procent vyšší než v roce předchozím. Operativní zisk šel nahoru z 3,5 na 4,1 miliardy USD. Přitom dobrý průběh měly transporty zemědělských produktů, chemikálií, energetických surovin a průmyslových výrobků. O pokles se zasloužil podle očekávání automobilový sektor. Zde došlo k poklesu zisku z 1,5 na 1,3 miliardy USD. Šéf firmy Jim Young je optimistou, pokud se týče roku 2009: I když čekáme těžký rok, chceme své služby rozšířit.

CSX Corporation

Tato společnost je na krizi připravena, řekl její šéf Michael J. Ward. V roce 2008 jsme skončili na dobré pozici a na krizi jsme velmi agresivně reagovali. Podle něj jde o to zvýšit produktivitu a efektivnost, změnit nákladovou strukturu a přizpůsobit zdroje, aniž by ovšem sdělil konkrétní opatření. Ve srovnání s předchozím rokem si jeho podnik stojí dobře a mohl zvýšit operativní zisk o 22 procent na 2,8 miliardy USD. Čistý zisk činil 1,4 miliardy USD po 1,3 miliardách v roce 2007. Tržby se zvedly na 11,3 miliardy USD (2007: 10,0 mld USD). Zejména dobře běželo u CSX uhlí, slabý byl, jako u konkurenta UP, sektor automobilů.

Norfolk Southern

Přes složité podmínky dosáhla podle svého šéfa Wicka Moormana také dobrých čísel: Zatímco ještě není jasné, jak dlouho pokles potrvá, dlouhodobý trend směřuje k nákladním drahám jako k přednostní dopravní cestě, řekl na bilanční tiskové konferenci. Operativní zisk jeho podniku se zvýšil ze 2,6 na 3,1 miliardy USD. Čistého zisku přibylo o 17 procent na 1,7 miliardy USD. Zvýšily se rovněž tržby, a sice na 10,7 miliardy USD (2007: 9,4 miliardy USD). Z komodit se největší nárůst týkal uhlí a intermodální dopravy.

Canadian Pacific

Ne tak růžová byla situace severně od hranice USA a Kanady. Společnost Canadian Pacific se musela vyrovnat se značným poklesem zisku, přičemž velkou roli tu především sehrál špatný směnný kurs kanadského vůči americkému dolaru. Loňský čistý zisk u CP byl 619 milionů USD (rok předtím 946 mil. USD) přes výrazný nárůst tržeb na 4,9 miliardy USD.

Slabý začátek roku 2009

V průběhu prvního měsíce roku 2009 dopravní množství na severoamerických nákladních železnicích výrazně poklesla. Čísla o tom zjistila Asociace amerických drah (AAR) a shledala pokles vozových zásilek o 17,2 procenta. K propadu došlo u všech komodit. Zejména silný byl pokles o 63 procent v dopravě nových automobilů. Obilí kleslo o 27 procent, kovové výrobky o 47 procent.

Dopravní výkon, měřený v tunomílích, byl se 113,3 miliardami tm o 15,9 procenta pod výkonem stejného období v roce 2008. Senior viceprezident AAR John T. Gray konstatoval, že je to již třetí měsíc v řadě, kdy jsou objemy dolů. Připomněl, že přesto musejí dráhy investovat, aby se vyzbrojily pro lepší časy.

Asociace amerických drah

AAR sídlí ve Washingtonu D.C. a má za členy hlavní železniční podniky USA, Kanady a Mexika. Členové obhospodařují drážní síť o délce kolem 225 tisíc kilometrů. Jedním z úkolů Asociace je jednat s federálními politiky v hlavním městě USA o kritických drážních tématech. AAR disponuje dvěma vlastními zařízeními:

JIŘÍ KLADIVA