České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Chruščova uvítali v Bílých Karpatech

Proslovy, nadšení pionýři, Lidové milice, ale také zatčení provokatéra příslušníky SNB provázelo letošní jízdu parního vlaku z Olomouce do Bylnice. Parní krasavice 464.202 se v sobotu 7. března po mnoha letech opět setkala se svým nejslavnějším cestujícím, někdejším vůdcem Sovětského svazu, Nikitou Sergejevičem Chruščovem.

Zvláštní vlak, kterým v roce 1961 cestoval tento státník do Vídně na mírové jednání se svým americkým protějškem J. F. Kennedym, vezla sice tehdy pára 464.202 jen z Bratislavy do rakouské stanice Marchegg, nicméně i tato krátká cesta ji proslavila natolik, že ji rakouští příznivci parních lokomotiv dodnes přezdívají „Kennedy“. Letos si však vše vynahradila.

Lokomotiva 464.202 a její nejslavnější cestující – dvojník Nikity Chruščova
Foto: AUTORKA

Soudruh Chruščov se objevil na prvním nástupišti stanice Olomouc hlavní nádraží již půl hodiny před odjezdem a ochotně se fotografoval s cestujícími zvláštního vlaku. Po přistavení soupravy nastoupil do vozu první třídy a vlak vyrazil k cíli své cesty. Hlavní část akce proběhla v Uherském Brodě, kde bylo pro vzácného hosta i jeho doprovod připraveno velkolepé uvítání.

Ihned po výstupu z vlaku přivítal N. S. Chruščova předseda Městského výboru KSČ. Oba soudruzi vystoupili na tribunu, u níž stáli čestnou stráž pionýři, vojáci a příslušníci Lidových milicí. Trapného omylu se ve své uvítací řeči dopustil předseda Městského výboru KSČ. Patrně následkem nervového vypětí a neustálého potlačování trémy slivovicí přivítal ve městě namísto Nikity Sergejeviče Chruščova jeho předchůdce Josefa Vissarionoviče Stalina. Před ostudou celou situaci zachránila tlumočnice, která pohotově zareagovala a při překladu projevu chybu napravila.

Mnohem horší byl incident, kdy místní reakční živel pokřikoval z davu: My chceme maso! Dotyčného provokatéra musela zadržet hlídka SNB a teprve po jejím zákroku mohl program návštěvy pokračovat nezbytným přípitkem a zdravicí, kterou přednesl soudruh Chruščov. Jeho slova přijalo shromážděné obyvatelstvo dlouhotrvajícím potleskem, po němž si vzal slovo opět předseda Městského výboru KSČ. Všem přítomným soudružkám popřál vše nejlepší k Mezinárodnímu dni žen, který připadal na následující den.

Aby nezůstalo jen u slov, sestoupili oba soudruzi z tribuny a obdarovali všechny přítomné ženy a dívky karafiáty a úzkoprofilovými mýdly. N. S. Chruščov následně zapózoval fotografům u parní lokomotivy 464.202, rozloučil se svým nezbytným objetím s místními funkcionáři a pokračoval v cestě na východ. Přestože se jednalo o výjev z nepříliš radostné doby, všichni zúčastnění se skvěle bavili.

Na otázku, zda neměli pořadatelé strach, že budou nařčeni z propagace komunistické diktatury, odpověděl Martin Šůstal z Krajského centra osobní dopravy ČD Zlín: Scénka byla pojata jako parodie a o propagaci minulého režimu rozhodně nešlo. Sám osobně jsem jej zažil, a velmi mě proto těší fakt, že můžeme organizovat takovéto akce, o nichž by se ještě před dvaceti lety nedalo ani uvažovat.

Přítomní pamětníci byli překvapeni neuvěřitelnou podobou dvojníka N. S. Chruščova s originálem. V jeho roli exceloval bývalý zaměstnanec České pošty, dnes důchodce, pan Arnošt Roháček. Během celé jízdy zvláštního vlaku mával z okna svého vozu nebo se fotografoval s cestujícími. Během krátké chvíle oddechu poznamenal: Nikdy jsem si své podoby s někdejším prvním mužem SSSR nevšiml. Když mě pořadatelé akce oslovili a požádali o spolupráci, souhlasil jsem. Doufal jsem, že budu jen mávat z okna vlaku, a dost mě proto zaskočil rusky psaný projev, který jsem musel číst. Naštěstí jsem to zvládl a jsem rád, že se to lidem líbilo.


Na celé akci se kromě pořádajícího zlínského Krajského centra osobní dopravy Českých drah a občanského sdružení Kroměřížská dráha podílelo i Volné sdružení příznivců historie železnice, které zajistilo kromě železničního personálu v historických stejnokrojích dvojníka N. S. Chruščova, dva sovětské důstojníky a dobové civilisty. Příslušníky Lidových milicí, SNB a vojáky představovali členové „Klubu vojenské historie Československo 1945–1990“, který se jako jediný v ČR specializuje na historii ozbrojených složek bývalého komunistického státu. V historickém výjevu vystupovalo celkem 26 osob v dobových kostýmech a ponurou atmosféru doby dokreslovala i šedivá zamračená obloha.

Další zajímavý bod programu byl připraven ve stanici Bylnice. Bylo jím historicky první mistrovství dvojic v otáčení parní lokomotivy na ručně poháněné historické točně. Celou soutěž, kam se přihlásilo celkem šest dvojic, však zkomplikovalo doplňování vody do lokomotivy. To se natolik protáhlo, že byl ohrožen včasný odjezd zvláštního vlaku.

Po dohodě s přihlášenými účastníky bylo nakonec umožněno všem dvojicím, aby si vyzkoušely obsluhu zařízení točny během jediného otočení lokomotivy. Jeden z účastníků klání, Jiří Šimkůj z občanského sdružení „Kolejová Blansko“ k tomu řekl: Původně jsem byl zklamaný, že jsme otočili tak málo, na soutěž jsem se moc těšil. Ovšem ty dva metry, o které jsme lokomotivu s mým kolegou otáčeli, se ukázaly natolik fyzicky náročné, že si nejsem jist, zda bychom zvládli celých 180 stupňů. Úplně mi to stačilo.

Při příštím ročníku této soutěže tak pořadatelé hodlají buď navýšit počet účastníků v družstvech nebo uspořádat soutěž pouze s prázdnou točnou s tím, že vítěz si bude moci s pomocí strojní čety otočit parní lokomotivu. Která to však bude, není dosud jasné, neboť „Rosničce“ 464.202 končí letos v létě technická způsobilost k provozu. Pokud se podaří sehnat potřebné finance, vyjede na trať po náročné opravě nejdřív v roce 2011.

MARIE VESELÁ