Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Náměstek hejtmana v Libereckém kraji Martin Sepp se v pondělí 16. března rozhodl udělat přepadovou kontrolu na železnici a zvolil si dva spoje Českých drah. Jeden jel z Liberce do Hrádku nad Nisou, druhý opačným směrem. Jeden byl v barvách národního dopravce, na druhý si ale České dráhy najímají zahraniční motorovou jednotku od německé dráhy DB. V cizině běžná věc, nikoho však nenapadne, aby takovou službu přiřkl někomu jinému.
Podstatný je vždy ten, kdo nese náklady na vlak a zajišťuje jeho jízdu. V tomto případě tedy České dráhy. Novináři však tento spoj mylně připsali německé železnici a ani objednavatelé regionální dopravy, tedy zástupci kraje, je na tuto chybu neupozornili. Náměstek hejtmana Martin Sepp tento spoj ČD dokonce chválil, ale asi zapomněl říci, že jde o službu a spoj poskytovaný Českými drahami, za který Liberecký kraj platí pouhých 54 Kč za kilometr. Jinak by noviny nemohly psát o německém vlaku.
Ale nakonec, proč by se pan Sepp chlubil tím, že od Českých drah dostává německou kvalitu za tak málo peněz… Ostatně, je to jedna z nejmenších úhrad prokazatelné ztráty u nás a možná v celé střední Evropě. Za tyto peníze by konkurence určitě moderní vlaky nenabídla a kdo ví, zda by vůbec měla o takový „obchod“ s krajem zájem. Ostatně radní pro dopravu Jihomoravského kraje Jaroslav Pospíšil podle ČTK nedávno řekl, že za dosavadní dotace, poskytované ČD, tyto vlaky nikdo provozovat nedokáže. A tak místo pochvaly Českých drah, že za kvalitní vlak platí málo peněz, slyšíme od náměstka Seppa jen kritiku za cestu tím prvním, starším vlakem a za jeho zpoždění.
V televizním regionálním zpravodajství Události v regionech na ČT 1 se v úterý 17. března moderátor Jan Hrubeš vyjádřil v tom smyslu, že Liberecký kraj není spokojen se službami, jaké v kraji poskytují České dráhy. Tvrdí, že ČD neplní přepravní podmínky. Nasazují prý staré a nevyhovující vlaky a navíc jezdí se zpožděním. Kraj nelenil a už vypsal veřejné soutěže na několik tratí. České dráhy kritiku odmítají s tím, že si kraj tímto způsobem připravuje půdu pro dražší dopravce.
Poznámka redakce: K tématu se ještě vrátíme v dalším vydání týdeníku Železničář.