České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Českým drahám platí málo,soukromým dopravcům ale víc

Každý rok se pravidelně rozhoří diskuse o úhradě prokazatelné ztráty za provoz regionálních vlaků. Kraje tvrdí, že nároky Českých drah jsou neopodstatněné a naše společnost příliš drahá. Proto kraje raději vyhlásí soutěže. Často tyto výroky o přehnaných požadavcích Českých drah podporují i někteří „rádoby odborníci“.

České dráhy pak argumentují, že prokazatelná ztráta je skutečností a kraje na ni budou muset najít peníze, ať zadají zakázku jim, nebo soukromníkům. A na hrozbu soutěží odpovídají: Ano, soutěže vítáme, neboť nám konečně kraje uhradí prokazatelnou ztrátu, ne jako dosud v průměru jen šedesát procent její hodnoty. Skutečnost tak prokáže až budoucí vývoj. Něco ale naznačuje už přítomnost a dá se říci, že dává za pravdu Českým drahám. Podle zpráv v tisku byla například v Olomouckém kraji odsouhlasena vyšší úhrada společnosti Veolia, která jezdí pro Železnici Desná, než Českým drahám. Zde je „zatím“ rozdíl jen 11 Kč ve prospěch soukromníka.

Mnohem větší rozdíly jsou však výsledkem soutěže na pomezí severních Čech a Německa. Podle v médiích dostupných zpráv dostane vítěz, německá společnost Arriva, na úhradu ztráty až 114 Kč za takzvaný vlakokilometr (vlkm). A k tomu kontrakt na deset let. Ceny budou jistě určitým způsobem garantované po celou délku kontraktu tak, aby Arriva nebyla ekonomicky poškozena. Prý se od této částky budou odečítat tržby. Pokud budou tržby na současné úrovni kolem 25 Kč na vlkm, pak bude úhrada ztráty dosahovat 89 Kč na zmíněný vlakokilometr.

Za jakých podmínek se jezdí

A za jakých podmínek jezdí České dráhy? V Ústeckém kraji to bylo dosud přibližně 57 Kč/vlkm a v Libereckém dokonce jen 47 Kč/vlkm (podle aktuální smlouvy pak cca 54 Kč/vlkm). Když připočteme průměrné tržby, dostaneme se na příjem zhruba 82 Kč/vlkm, resp. 72 Kč/vlkm (případně 79 Kč/vlkm). I dítěti obecné školy je jasné, že to je mnohem méně než 114 Kč/vlkm u Arrivy.

A kolik by České dráhy chtěly, když jsou prý tak drahé? V Ústeckém kraji je požadavek na úhradu prokazatelné ztráty asi 89 Kč/vlkm, tedy jako ten „levnější“ vysoutěžený soukromník. A v Libereckém kraji je to nějakých 96 Kč/vlkm. O pouhých 7 Kč/vlkm více. Tedy žádné velké rozdíly. V celé České republice pak vychází požadovaná průměrná výše úhrady prokazatelné ztráty Českých drah na zhruba 100 Kč/vlkm, úhrada se však pohybuje na necelých 60 Kč/vlkm.

Nyní ale slyšíme argument, že Arriva nasadí moderní vlaky Desiro a nabídne vyšší úroveň služeb. A nelze se tomu divit. Mít České dráhy stejné podnikatelské podmínky, jako měla Arriva v Německu a nově získává také u nás, tak by se tady moderní vlaky proháněly už řadu let pod značkou ČD.

Arriva v Německu jezdila za garantovanou plnou úhradu prokazatelné ztráty při mnohaletých smlouvách, které jí umožnily bezpečně investovat. České dráhy jezdily dlouhá léta tak za polovinu úhrady reálné ztráty a garance úhrad nebo víceleté smlouvy byly vzácností. A přesto se podařilo zahájit modernizaci příměstské i regionální dopravy prostřednictvím patrových elektrických jednotek CityElefant či motorových Regionov, ale i motorových a řídicích vozů řad 854, 954 a dalších vozidel.

Radní přiznávají pravdu

Fakt, že kraje platí Českým drahám mnohem méně než by měly, dokládají i poslední výroky jejich zástupců. A jdou ve svých výrocích dokonce ještě dál. Přiznávají, že za tyto prostředky by daný rozsah služeb nikdo jiný neposkytoval a že v případě soutěží budou muset sáhnout mnohem hlouběji do kapsy. Možná ještě hlouběji, než kolik požadují na úhradu České dráhy.

Abychom hovořili konkrétně, můžeme uvést dvě taková prohlášení: V MF Dnes 11. března zaznělo, že: Vyhlášení výběrových řízení však podle krajského radního Jaroslava Pospíšila problémy s dotacemi nevyřeší. Za dosavadní dotace ty vlaky nikdo provozovat nedokáže. Tendr by ale mohl celkovou sumu peněz za regionální vlaky podstatně snížit. (Pozn. autora: Zřejmě tak radní ve své poslední větě myslí sumu peněz při plné úhradě prokazatelné ztráty. Tato suma však zatím nikomu vyplacena nebyla, ani ČD). Jeho kolega ze severu Čech má ale asi jiné mínění, jak uvedla MF Dnes o několik dní před tím: „Šulc (pozn. autora: radní pro dopravu v Ústeckém kraji) na konci ledna poznamenal, že pokud by se mělo soutěžit o všechny tratě, byla by cena za dopravu vyšší než dnes. Komentoval pouze již známý stav, kdy České dráhy po krajích v roce 2009 požadují navýšení představující v celé ČR 3,2 mld. korun. S těmito požadavky na úhradu prokazatelné ztráty by se účastnily případných veřejných soutěží. Nákladová cena ČD by pak mohla být dle jejich výkazů kolem 115 korun na kilometr, tedy obdobně jako u Vogtlandbahnu, poznamenal Jančík (pozn. mluvčí Ústeckého kraje) k této záležitosti.

Je mnoho lidí, kteří fandí nástupu soukromých dopravců, protože jsou prý lepší a levnější. Je i mnoho lidí, kteří by zachovali monopol Českých drah. Realita v současné Evropě je taková, že České dráhy určitě nezůstanou monopolním dopravcem a o řadu výkonů v budoucích soutěžích přijdou, jako k tomu došlo v sousedním Německu u mnohem bohatší a lépe vybavené společnosti Deutsche Bahn.

Ale zároveň jen absolutně naivní člověk si může myslet, že se to obejde bez většího objemu peněz na úhradu prokazatelné ztráty, než kolik nyní dostávají České dráhy za své služby. A je také naivní si myslet, že soukromý dopravce rovná se lepší služby. Za čtrnáct let co pracuji v tiskové službě Českých drah a monitoruji veškerý tisk o evropské železniční dopravě, jsem viděl mnoho kritických článků na adresu kvality služeb u soukromých dopravců (železničních i autobusových) u nás i v zahraničí, třeba právě i v již zmiňovaném Německu.

PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
(Autor Mgr. Petr Šťáhlavský je pracovníkem Odboru komunikace Českých drah.)