České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


Ze zasedání Dozorčí rady akciové společnosti České dráhy 12. března 2009
Falešné faktury předány policii

V pořadí 79. zasedání Dozorčí rady ČD, a. s., se uskutečnilo 12. března. Zasedání zahájil a řídil předseda dozorčí rady Zdeněk Žák, zúčastnili se všichni členové dozorčí rady. Z projednávaných bodů jsme vybrali:

Zdeněk Žák přednesl návrh na doplnění bodu 6) – Vyčíslení finančního plnění sponzoringu včetně přehledu akcí o projednání žádosti Ministerstva dopravy ČR, týkající se předložení dokumentů v souvislosti s kontrolou hospodaření Českých drah, a. s., se zvláštním zřetelem na marketingové a reklamní aktivity a poskytování sponzorských darů.

Jan Bitter navrhl projednat další koncepci dep kolejových vozidel a stav zásobování.

Dozorčí rada rovněž rozhodla o účasti hostů na jednání, kde kromě pozvaných členů představenstva byli přítomni: právní poradce dozorčí rady JUDr. Tomáš Hlaváček a Mgr. Zuzana Urbanová z advokátní kanceláře Rychetský, Hlaváček, Krampera & partneři na celé zasedání.

Informaci o činnosti představenstva obdrželi členové dozorčí rady písemně. Předseda představenstva a generální ředitel společnosti Ing. Petr Žaluda informoval, že se všemi kraji, vyjma kraje Ústeckého a Olomouckého, existuje dohoda o placení záloh. Dále Petr Žaluda informoval o auditu v oblasti oběhu faktur, který probíhá v souvislosti s některými falešnými fakturami, které se v minulosti objevily.

Na zasedání představenstva byla již předložena aktualizovaná verze Podnikatelského plánu pro rok 2009, kde došlo k aktualizaci jak tržeb, tak nákladů. Po všech úpravách vykazuje tento plán ztrátu ve výši 800 mil. Kč. Byla přijata opatření směřující k tomu, aby jednotliví náměstci našli v rozpočtech úsporu v této výši tak, aby mohl být na jednání dozorčí rady předložen plán na rok 2009 s vyrovnaným rozpočtem.

V následné rozpravě vystoupili členové dozorčí rady a zaznělo zejména:

Pavel Škvára vznesl dotaz na generálního ředitele směřující k falešným fakturám, v jakém to bylo rozsahu, zda představenstvo už učinilo veškeré kroky, aby tomuto bylo zamezeno, zda byly informovány orgány činné v trestním řízení a učiněna veškerá opatření tak, aby společnosti nevznikla žádná újma.

Petr Žaluda, co se týče falešných faktur, uvedl, že celá věc byla předána Policii ČR, vše je v šetření orgánů činných v trestním řízení a byla učiněna opatření na ekonomickém úseku. Jedná se o desítky milionů korun.

Vladislav Vokoun odkázal na prezentaci Podnikatelského plánu a uvedl, že pokud by se podařilo dofinancovat osobní dopravu, pořád tam zůstává závazek 800 mil. Kč. Dotázal se, jestli má představenstvo představu, jak tyto finanční prostředky uspořit. Doufá, že těchto úspor nebude dosahováno propouštěním zaměstnanců.

Michal Nebeský uvedl, že dojde k racionalizaci režijního aparátu, k postupnému snižování ztrát z komerčních přeprav. Zdůraznil, že si je vědom toho, že není řešením plošné propouštění zaměstnanců.

Zdeněk Žák konstatoval, že ho velmi znepokojuje, že pro chod Společnosti byly opětovně použity určité finanční prostředky z prodeje části podniku. Dotázal se, v jaké výši, kolik těchto peněz ještě zbývá. A zdůraznil, že takto získané finanční prostředky byly určeny na základě usnesení vlády k určitému účelu.

Michal Nebeský uvedl, že zbývá 2,645 miliardy Kč; doposud používané prostředky byly používány na úhradu mezd.

Petr Žaluda uvedl, že co se týče usnesení vlády, není v něm nikde závazně stanoveno, že takto získané finanční prostředky nesmí být použity na nic jiného než na obnovu vozidel.

Zdeněk Žák poznamenal, že v důsledku takovéhoto hospodaření za cca 5 měsíců z těchto prostředků nezbude téměř nic, což je velmi vážné a alarmující. Navrhl, aby si dozorčí rada vyžádala detailní rozbor použití těchto finančních prostředků ve vztahu k příslušnému usnesení vlády a následně informovala vládu, že společnost ČD není schopna dané usnesení plnit. Zásadní problém vidí v tom, že doposud nejsou uzavřeny smlouvy s kraji. Rovněž uvedl, že je alarmujícím faktem, že v polovině měsíce března má dozorčí rada projednávat podnikatelský plán na rok 2009, když měl být tento plán schválen před koncem loňského roku.

Petr Žaluda upozornil, že primárním problémem, který je v uzavírání smluv s kraji, je skutečnost, že společnost má náklady na provozování regionální dopravy v takové výši, která převyšuje finanční možnosti jednotlivých krajů hradit úhradu prokazatelné ztráty v plné výši. Nedofinancovanost veřejné dopravy je v celkové výši 3,2 miliardy Kč. Pokud nebude tato situace nikterak v nejbližších měsících řešena, bude muset zřejmě být omezena regionální doprava.

Zdeněk Žák připomněl, že České dráhy, a. s., jsou dle obchodního práva soukromým subjektem, který se chová nestandardně.

Karel Březina uvedl konstatování krajů, které argumentují, že autobusy jsou levnější. Zajímalo by ho, jaká je struktura 1 km z pohledu drah a autobusů, tj. co v tom je zahrnuto, náklady na zaměstnance, další náklady, odpisy apod., abychom si mohli ujasnit, ve kterých nákladech jsme schopni konkurovat autobusům a ve kterých ne. Co se týče integrovaných dopravních systémů, je obecně známo, že České dráhy na nich tratí, ideální by bylo, kdyby objednatel hradil 100 % nákladů, včetně přiměřeného zisku dopravců, a tarifní politikou by dotoval svůj rozpočet, ztráta by pak byla hrazena z takto dotovaného rozpočtu. Je na zvážení, zda by opatření neměla obsahovat integraci dopravního systému.

Petr Žaluda uvedl, že představenstvo připraví porovnání nákladů. Co se týče integrovaných dopravních systémů, největším problémem je Pražský dopravní podnik. Zkonstatoval, že lidé jezdí na jízdenky MHD a České dráhy nejsou schopny tyto jízdy vykázat.

Zdeněk Žák mu oponoval a zdůraznil, že je možno tuto přepravu vykázat.

Martin Roman soudí, že je nutno uskutečnit jednání na úrovni Ministerstva financí ČR, krajů a Českých drah, a. s. Dle jeho názoru musí daný problém řešit přímo tato trojice.

Vladislav Vokoun zdůraznil, že České dráhy, a. s., by už měly razantně říct, že nabídka krajů je nedostačující, není schopna pokrýt náklady společnosti a požádat stát o součinnost.

Petr Žaluda soudí, že není přípustné uzavřít smlouvy za ceny, které navrhují kraje. Společnost by byla dál ve ztrátě.

Předsedající přednesl návrh usnesení, které bylo přijato většinou hlasů:

Dozorčí rada společnosti České dráhy, a. s., vědoma si kritické finanční situace společnosti, přijímá následující usnesení:

PRAHA (red)