České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


První etapa vývoje konkurenceschopné železniční sítě na křižovatce Evropy, Asie a Středního východu – otevření úseku Ankara–Eskisehir
Vysokorychlostně v Turecku

Mezinárodní železniční unie (UIC) blahopřála v uplynulých dnech Tureckým státním dráhám (TCDD) a jejich generálnímu řediteli Süleymanu Karamanovi u příležitosti otevření prvního úseku vysokorychlostní trati mezi hlavním městem Ankarou a Eskisehirem na trati Ankara – Istanbul.

Úsek, oficiálně otevřený v pátek 13. března, sestává ze 197 km nové trati mezi Eskisehirem a Esenketem, na němž mohou vlaky jezdit rychlostí 205 km/h, a 39 km již existující trati mezi Esenketem a Ankarou, která bude využívána až do dokončení nové trati. Stavební práce na této 533 km dlouhé vysokorychlostní trati, která spojí dvě největší města v Turecku – Istanbul a Ankaru – byly zahájeny v roce 2004.

Oficiální otevření úseku Ankara – Eskisehir proběhlo dne 13. března za účasti ministerského předsedy Turecka p. Recepa Tayyipa Erdogana, ministra dopravy p. Binaliho Yildrima a mnoha dalších významných osobností Turecka, včetně pana Karamana a představitelů vedení TCDD, a dále s účastí delegace Íránské islámské republiky, vedené ministrem silnic a dopravy p. Hamidem Behbahanim a náměstkem ministra Dr. Hassanem Ziarim, který zároveň vykonává funkci prezidenta Železnic Íránské islámské republiky (RAI). Mezi přítomnými hosty byl generální ředitel Syrských železnic Georges Mokabari, provizorní administrátorka UIC pí Béatrice Dunogué-Gaffié a vysocí představitelé vlád či železnic Španělska, Německa, Srbska, Ázerbájdžánu a Saúdské Arábie.

Turecký vysokorychlostní vlak (YHT), vyrobený ve Španělsku, dosahuje cestovní rychlosti 250 km/h. Jízdní doba mezi Ankarou a Eskisehirem je 1 hodina 27 minut. Po dokončení úseku Eskisehir–Istanbul za 30 měsíců dojde ke zkrácení jízdní doby mezi Ankarou a Istanbulem na 3 hodiny. V Istanbulu bude tento projekt spojen s výstavbou železničního tunelu pod Bosporem, který umožní přímé dopravní spojení.

Výstavba konkurenceschopné vysokorychlostní sítě je jedním z hlavních cílů rozvoje železnice v Turecku. Další projekty, které je třeba v této souvislosti zmínit, je trať Ankara (Polath)–Konya o délce 212 km, u níž započaly stavební práce v roce 2006 a mají skončit v roce 2001, jakož i zahájení stavebních prací (13. března) na vysokorychlostní trati Ankara–Sivas o délce 460 km.

Díky těmto probíhajícím náročným projektům současně vznikne v této oblasti, která tvoří křižovatku mezi Evropou, Asií a Středním východem, síť železniční osobní dopravy vysoké kvality. Díky aplikaci úspěšných modelů vysokorychlostní dopravy z Japonska a Evropy na tuto oblast lze předpokládat, že vlaky YHT zajistí TCDD význačný nárůst objemů přeprav na hlavních uvedených tratích, zejména ve srovnání s leteckou dopravou, čímž přispějí k rozvoji funkční, cenově přístupné a ekologicky příznivé dopravní sítě.

Turecko je klíčovým uzlem pro další země Středního východu, které mají rovněž v úmyslu v blízké budoucnosti rozvíjet vysokorychlostní spojení (například Írán a Saúdská Arábie). Diskuse na toto téma probíhají v současné době v rámci Regionálního shromáždění UIC pro Střední východ pod předsednictvím p. Süleymana Karamana, generálního ředitele TCDD. Turecké státní dráhy jsou rovněž členem Regionálního shromáždění UIC pro Evropu.

(Přeložil Dr. Jan Pavlík)

PAŘÍŽ (UIC)