Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
|
Přitom dotace z prostředků TEN-T budou mít po roce 2013 zásadní význam pro realizaci projektů Skupiny ČD v oblasti implementace interoperability. Po roce 2013 totiž končí současné programovací období EU (2007–2013), tedy poslední období, kdy lze využívat celou řadu dotačních možností pro spolufinancování aktivit Skupiny ČD.
Jednání, které se uskutečnilo dne 18. března, uspořádala PhDr. Vendulka Raymová, stálý zástupce Českých drah, a. s., v Bruselu, pod záštitou RNDr. Petra Duchoně, poslance Evropského parlamentu. Hlavním cílem akce bylo představení tzv. position paper k Zelené knize o politice TEN-T, který byl vypracován pod vedením Českých drah v rámci mezinárodního projektu SoNorA.
Projekt SoNorA (South-North Axis) je z pohledu celkového rozpočtu nejvýznamnějším projektem spolufinancovaným z programu CENTRAL EUROPE v rámci jeho 1. výzvy (celkový rozpočet je 7,1 mil. €). Cílem projektu je podpora rozvoje a zlepšení dostupnosti jednotlivých regionů v oblasti mezi Baltským a Jaderským mořem pomocí následujících priorit:
Podpora dokončení dopravní sítě v prostoru CENTRAL EUROPE
Zahájení a zlepšení služeb v oblasti nákladní dopravy a logistiky
Vytvoření společného nadnárodního plánu rozvoje dopravní infrastruktury
Podpora nových příležitostí regionálního rozvoje díky zlepšení dopravní dostupnosti
Na realizaci projektu SoNorA se pod vedením pracovníků Skupiny mezinárodních projektů odboru strategie (O 26 SMP) podílí pracovníci Českých drah, a. s., a ČD Cargo, a. s.
Cílem jednání, kterého se zúčastnilo více než 50 zástupců z 6 členských států EU, bylo představení závěrečného výstupu aktivity „TEN-T 2010 Recommendations“ zodpovědným představitelům Evropské komise a Evropského parlamentu. Prezentovaný dokument reaguje na veřejnou debatu k přípravě Zelené knihy EU v oblasti rozvoje celoevropských sítí TEN-T. Finanční prostředky z fondů TEN-T budou představovat zásadní finanční nástroj pro rozvoj dopravní infrastruktury a podporu implementace interoperability v České republice v programovacím období 2014–2020.
Zástupci Českých drah, kteří byli vedoucím subjektem zodpovědným za zpracování tohoto dokumentu, představili ve spolupráci s ostatními projektovými partnery své připomínky jak paní Gudrun Schulze, zástupkyni Evropské komise a autorce Zelené knihy k TEN-T, tak paní Evě Lichtenberger, zástupkyni Evropského parlamentu a autorce zprávy Evropského Parlamentu k výše zmíněné Zelené knize k problematice TEN-T.
Dokument byl vypracován díky výborné spolupráci pracovníků Českých drah se zástupci regionů, národních ministerstev a ostatních průmyslových organizací a podniků z ČR, Polska, Německa, Rakouska, Slovinska a Itálie. Tento dokument představuje ucelený soubor podnětů všech relevantních subjektů, které se snaží o rozvoj udržitelného dopravního systému ve státech EU. Díky tomuto přístupu má velkou šanci hrát významnou roli při zpracování základních dokumentů politiky TEN-T, zejména aktualizovaných TEN-T Guidelines.
Celé jednání řídil Ing. Radek Dvořák (O26 SMP), který následně moderoval i debatu mezi zástupci evropských institucí a zúčastněnými hosty. Účastníci jednání ocenili jak prezentaci poslankyně Evy Lichtenberger a zástupkyně Evropské komise Gudrun Schulze, tak i příspěvek RNDr. Petra Duchoně, který je jako člen Evropského parlamentu v současné době zpravodajem EP v rámci připravovaného Opatření „European Rail Network for competitive freight agenda“.
Projekt je realizován v rámci programu Central Europe, který je spolufinancován z Evropského fondu pro regionální rozvoj. |
Na závěr článku bych chtěl poděkovat všem svým kolegům, kteří se účastnili příprav, organizace a řízení této akce za výborně odvedenou práci a skvělou reklamu Českým drahám na mezinárodní i národní úrovni. Projekt je realizován v rámci programu Central Europe, který je spolufinancován z Evropského fondu pro regionální rozvoj.
Na snímku zleva: Gianlorenzo Martini (Regione Veneto, vedoucí partner), Radek Dvořák (zástupce ČD, SMP O 26), Eva Lichtenberger (europoslankyně, členka TRAN Committe) a Petr Duchoň (zpravodaj Evropského parlamentu, člen TRAN Committee).
Foto: Araselli Acosta