České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Optimalizace Beroun–Zbiroh na III. koridoru zahájena

Západní trať číslo 170 Praha–Plzeň (Cheb), součást transevropského železničního koridoru Paříž–Frankfurt n. M.–Cheb–Plzeň–Praha–Ostrava–Žilina–Košice–Lvov, podstoupí v následujících letech náročnou optimalizaci.

Vůbec první ze série staveb na tomto III. koridoru mezi Prahou a Plzní bude Optimalizace trati Beroun–Zbiroh. Přípravné práce začaly vloni a stavba má skončit v roce 2011.

Slavnostní zahájení stavby se uskutečnilo v pátek 27. března 2009 v krásném prostředí zbirožského zámku za účasti ministra dopravy, jeho náměstka a zástupců SFDI, SŽDC, ČD a zhotovitelských firem.

Na tiskové konferenci, která byla součástí zahájení, řekl ministr dopravy Petr Bendl: Jednou ze zadaných podmínek této stavby bylo, aby jízdní doba z Prahy do Plzně byla hodinu nebo méně. Aby železnice mohla být v budoucnu konkurencí ostatním dopravám, musí nabízet nejen komfortní svezení, ale i dostatečnou rychlost. Jde o stavbu, kde by se měly náklady pohybovat mezi 55 a 60 miliardami korun. Všichni doufáme, že celé spojení Praha–Cheb bude dokončeno v roce 2016. Přál bych si, aby stavba byla bezproblémová.

Investorem akce je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace. Generální ředitel SŽDC Jan Komárek k významu stavby uvedl: Tato trať je součástí transevropského železničního koridoru Paříž–Frankfurt n. M.–Cheb–Plzeň–Praha–Ostrava–Žilina–Košice–Lvov. Optimalizace úseku mezi Berounem a Zbirohem je vůbec první ze série staveb III. koridoru mezi Prahou a Plzní. Celá trasa z Plzně do Chebu je ale dnes už jedno velké staveniště; celá stavba bude zprovozněna ještě letos.

Tomáš Čoček, náměstek pro realizaci zdrojů SFDI k tomu poznamenal: Tato akce by měla být financována z evropských zdrojů. Evropská unie by na to měla poskytnout více než 3 miliardy korun a patří jistě dík Správě železniční dopravní cesty a Ministerstvu dopravy, že dokázaly tuto akci nejen stavebně, ale i administrativně přivést do stavu, kdy lze podat žádost Evropské komisi a s vysokou mírou pravděpodobnosti očekávat, že prostředky EU na danou akci budeme moci využít, a tím se výrazně uvolní ruce SFDI v oblasti národního financování.

Vyšší traťová rychlost 120–130 km/h pro klasické soupravy a 150–160 km/h pro jednotky s naklápěcí skříní (v místech, kde jsou již uplatněny prvky modernizace) a pohodlnější přístup k vlakům ve všech stanicích a zastávkách – to a ještě mnohem více přinese optimalizace.

Celková délka rekonstruovaného úseku je 23, km – z toho přeložky jsou v délce 7,5 km. Na novém tělese budou zvětšeny poloměry oblouků pro navrhovanou rychlost 120 km/hod. Součástí stavby je také tunelový úsek budovaný z otevřené jámy. Délka tunelu bude 324 m. Rekonstrukcí projdou také 4 mosty a 33 propustků. Položeny budou nové koleje s pružným upevněním kolejnice a celkem 46 výhybek. Ve všech stanicích a zastávkách budou postavena nová nástupiště. Budou rekonstruovány dvě železniční stanice: Zdice a Hořovice a čtyři zastávky: Popovice, Stašov, Praskolesy a Cerhovice. Ve stanicích a na zastávkách budou zřízeny bezbariérové přístupy na nástupiště; ve Zdicích, Praskolesích, Hořovicích a v Cerhovicích vzniknou pro zvýšení bezpečnosti cestujících čtyři nové podchody.

Nástupiště budou mít pro pohodlnější nástup a výstup cestujících nástupištní hranu ve výšce 550 mm nad temenem kolejnice. Ve Zdicích a Hořovicích vzniknou nová zastřešená ostrovní nástupiště. V rámci stavby bude provedena výměna trakčního vedení a silnoproudé elektroniky. Zcela modernizováno bude zabezpečovací a sdělovací zařízení. Rekonstrukcí projdou také čtyři úrovňové přejezdy a na základě hygienických měření bude postaveno v obytných zónách 6500 m protihlukových stěn. Výluky pro realizaci budou pro jednotlivé koleje nepřetržité a počítá se s délkou přibližně 70 až 80 dní. Provoz bude o výlukách jednokolejný.

Dodavatelem stavby je sdružení firem SKANSKA DS, a. s., SSŽ, a. s., a VIAMONT DSP, a. s. Vedoucím sdružení je SKANSKA DS, a. s., Projektantem stavby je Metroprojekt Praha, a. s.

Investiční náklady budou 4,491 mld. Kč. Stavba je financována prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. Optimalizace trati Beroun–Zbiroh je zařazena do seznamu prioritních projektů v rámci Operačního programu Doprava. Na Řídící orgán Operačního programu Doprava byla předložena žádost o spolufinancování této stavby v rámci Operačního programu Doprava z Fondu soudržnosti.

Stavba je rozdělena na části: Beroun–Zdice, žst. Zdice, Zdice–Hořovice (zast. Stašov, Praskolesy), žst. Hořovice, Hořovice–Zbiroh (zast. Cerhovice). Přestavba železničních stanic Beroun a Zbiroh bude řešena v rámci dalších návazných staveb.

Práce budou probíhat podle následujícího harmonogramu:

Rok 2008:
Přípravné práce zejména v úseku Beroun–Zdice (kol. spojka v odb. Popovice).

Rok 2009:
Beroun–Popovice – (1. a 2. traťová kolej).
Popovice–Zdice – kol. č. 1 a lichá skupina v žst. Zdice, kol. č. 2 a sudá skupina.
V žst. Zdice bude zredukován počet staničních kolejí a zrušeno kolejiště bývalého lokomotivního depa. Zahájení prací na přeložce trati v úseku před zastávkami Stašov, Praskolesy a před žst. Hořovice. Současně budou zahájeny práce na přeložce tunelové trasy v oblasti Oseka a přeložka v zast. Cerhovice.

Rok 2010:
Dokončovací práce v žst. Zdice, peronizace žst. Hořovice, pokračování prací na přeložkách v úseku Hořovice–Zbiroh.

Rok 2011:
Hořovice–Zbiroh a propojení stávající osy kolejí s kolejemi na přeložkách a tunelu Osek. Dokončení stavby.

(S použitím informací tiskové zprávy SŽDC a SKANSKA)