České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Cestující i zaměstnanci se dočkali

Cestující v Ostravě Kunčicích byli asi velmi příjemně překvapeni, když náhle zjistili, že více než rok uzavřená odbavovací hala rekonstruované výpravní budovy je znovu v provozu. K této významné události došlo v pondělí 16. února bez obvyklých okázalostí.

Podle původního harmonogramu měla rekonstrukce odbavovací haly skončit už na podzim loňského roku. Zpoždění způsobila změna v původní projekci, která se týkala původně neplánovaného vybavení některých místností klimatizací, vysvětluje přednosta osobního nádraží Ostrava Jindřich Gavenda. Drážní úřad tak spuštění vestibulu do zkušebního provozu povolil až po dokončení stavebních úprav v souvislosti se změnou projektu a splnění všech dalších požadavků pro zvýšení bezpečnosti cestujících.

Tento skluz nám znepříjemnil situaci především v zimě. Pro cestující jsme tak byli nuceni najít nějakou náhradu. Upravili jsme pro ně alespoň malou vytápěnou čekárnu pro šest osob v buňce na druhém nástupišti, která přišla vhod zejména během tuhých mrazů, dodává dozorčí osobní dopravy Květoslava Hladká.

Kromě obnovy venkovní fasády výpravní budovy se kompletně renovovaly veškeré veřejné prostory, tedy celá odbavovací hala včetně podlahy a oken. Ve vestibulu je mobiliář odolný proti vandalismu. Z prvního nástupiště do odbavovací haly je přístup výtahem, nová jsou veřejná WC a nechybí ani toaleta pro imobilní občany. Novou dlažbu má i schodiště východu z odbavovací budovy směrem k obci. V současné době se projednávají možnosti občerstvení pro cestující s konkrétním nájemcem vyčleněných prostor. Ve vestibulu je zatím k dispozici nápojový automat a na zprovoznění čeká telefonní automat. Oba vstupy do odbavovací haly mají zařízení pro orientaci nevidomých a slabozrakých.

Prostředí se výrazně zlepšilo nejen pro cestující, ale i pro zaměstnance. Zrekonstruované jsou služební prostory osobní pokladny a zavazadlového tranzita s kompletním sociálním zázemím. Zaměstnanci zde mají k dispozici sprchový kout, toalety, jídelní kout se zařízením pro ohřev stravy, skříňky. Prostředí se výrazně změnilo nejen pro cestující, ale i pro zaměstnance.

Od podzimu je opravena i přechodová lávka z druhého a třetího nástupiště, jejíž rekonstrukci zajistila Správa mostů a tunelů SDC Ostrava SŽDC, výhledově se uvažuje o LCD obrazovce s informacemi o odjezdech vlaků.

Jsme moc spokojeni. Jsme prakticky ve stejných prostorách jako před rekonstrukcí, ale menších, což pro služební účely naprosto vyhovuje. Cestujícím se nové prostředí líbí, takže ve vestibulu je docela rušno. Akorát jim chybí občerstvení, hodně se na to ptají. A také na noviny, ale myslím, že by se tu novinový stánek neuživil, snad v rámci bufetu, říká osobní pokladní Blanka Hanzelková.

Jak říká, Ostrava Kunčice je hlavně přestupní stanicí, kde vlaky na sebe většinou velmi dobře navazují. Ale v poslední době si lidé začali zvykat chodit k výdejnímu oknu osobní pokladny pro informace. Mají sice k dispozici různé prospekty, nabídkové letáky, ale většina stejně dává přednost dotazům. Lidé jsou také poměrně citliví na zpoždění vlaků, chodí si nám tu dost stěžovat, ale většinou uznají, že za to nemohu, dodává paní Hanzelková.

Trvalo to strašně dlouho. Od listopadu 2007 bylo nádraží zavřené. To je smutné. Já vím, že tam asi byly nějaké problémy, že se asi někde pracovalo, ale ve vestibulu, který byl už od března hotový, se nic neměnilo. Až teď to vzalo rychlý spád a nyní tu sedíme pohodlně v teple a krásném prostředí, hodnotí za cestující současný stav pan Josef z Havířova a pan Jaromír naproti jen souhlasně pokyvuje hlavou.

IVAN SKULINA


Osobní pokladní žst. Ostrava Kunčice Blanka Hanzelková
Foto: AUTOR