České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Ministr předal CityElefant

Šéf resortu dopravy Petr Bendl během pracovní cesty do Moravskoslezského kraje předal ve firmě Škoda Vagonka další elektrickou jednotku CityElefant.

ástupci Českých drah převzali ve čtvrtek 9. dubna v Ostravě z rukou ministra dopravy symbolicky již čtyřicátou sedmou jednotku CityElefant. Letos jde již o pátý vlak, který byl Českým drahám dodán. Škoda Vagonka v Ostravě postupně dodá šedesát elektrických nízkopodlažních jednotek v hodnotě přes 12 miliard korun. Dráhy je do svého vozového parku zařadily v roce 2000, v příštím roce by měla být vyrobena poslední, šedesátá jednotka.

„České dráhy dnes disponují čtyřiceti šesti jednotkami CityElefant, které postupně nahrazují v provozu starší vlaky z šedesátých a sedmdesátých let. Modernizace vozového parku Českých drah byla jednou z mých priorit při příchodu na ministerstvo. Předání dalšího vlaku CityElefant je ukázkovým příkladem naplňování mého cíle na pozici ministra dopravy,“ uvedl bývalý středočeský hejtman Petr Bendl.

Vlaky z 21. století

Přímo ve výrobní hale převzal symbolicky z rukou ministra klíče od této jednotky bohumínský strojvedoucí Českých drah Tomáš Polášek. „Mám zkušenosti s jednotkami Pendolino i CityElefanty. Oba vlaky patří do 21. století železniční dopravy z pohledu cestujícího, ale i strojvedoucího“, říká pan Polášek.

Souprava CityElefant s „kulatým“ pořadovým číslem 050 před tím vykonala tzv. roll-out, slavnostní oficiální výjezd z tovární haly. Výroba jednotky je prakticky dokončena a probíhá její oživování a vylaďování některých zařízení.

České dráhy
dnes disponují
již 46 jednotkami
CityElefant


Náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek prohlásil, že uvedené soupravy jezdí na linkách systému příměstské dopravy Esko, a to hlavně v Praze a ve Středočeském kraji, tři jednotky jsou provozovány i v Moravskoslezském kraji.

CityElefant v řadě krajů

Pražské soupravy nízkopodlažních elektrických jednotek zajíždějí v rámci svých výkonů až do Pardubického a Královéhradeckého kraje a na trase Praha–Ústí nad Labem částečně obslouží i Ústecký kraj. V pražské příměstské dopravě se denně na linkách Esko přepraví až pětina všech cestujících v rámci celé republiky. Další jednotky CityElefantů by měly směřovat hlavně do Prahy a její rozsáhlé aglomerace, nicméně i v letošním roce se počítá s rozšířením počtu jednotek pro Moravskoslezský kraj.

Podle Antonína Blažka nabízejí soupravy CityElefant srovnatelný komfort s dálkovými vlaky EuroCity nebo InterCity. Mezi řadou předností vyjmenovává náměstek pro osobní dopravu například prostory pro kočárky, jízdní kola a objemná zavazadla, oddíl první třídy se stolky a zásuvkami 230 V pro napájení přenosné elektroniky a také vakuové toalety, které lze použít kdykoli během jízdy i zastavení vlaku.

MARTIN HARÁK


MALÝ CITYELEFANT.
Kromě symbolického předání klíčů strojvedoucímu Tomáši Poláškovi byl modelem předávané jednotky CityElefant obdarován Petr Bendl.
Foto: MICHAL MÁLEK