České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Rovné podmínky pro nás

Práva cestujících v osobní dopravě by měla být shodná napříč všemi druhy dopravy. O tom jednají železničáři v Evropě.

ředstavitelé sdružení manažerů infrastruktury a provozovatelů drah (CER) diskutovali 23. února se zástupci Evropského parlamentu o návrhu legislativy, týkající se práv cestujících v autobusové dopravě. CER zde představila svůj názor: je legitimní zohlednit zvláštnosti tohoto druhu dopravy (podobně jako u železnice), nicméně je třeba trvat na tom, aby hlavní práva a povinnosti cestujících v osobní dopravě byly shodné napříč všemi druhy dopravy.

CER a UNIFE žádají ozdravná opatření

Šéfové CER a Sdružení evropského železničního průmyslu (UNIFE) odeslali následující den dopis prezidentovi Evropské komise José Manuelu Barrosovi a prezidentovi Rady Mirku Topolánkovi, ve kterém vyjadřují své obavy nad realizací projektů navržených Evropskou komisí v rámci Evropského ekonomického ozdravného plánu. Projekty byly odsouhlaseny na nejvyšší evropské úrovni, zatím však pro ně chybí financování.

V dopise žádají představitelé CER a UNIFE setkání s nejvyššími zástupci Evropské komise, se kterými by chtěli prodiskutovat možnosti, jak nejlépe nastavit ozdravná opatření s pozitivními dopady pro železniční dopravu s důrazem na již rozpracované či vyprojektované infrastrukturní projekty.

Aleš Bartheldi, zástupce ČD v Bruselu

Řeč v rámci pracovního oběda European Rail Circle pronesl Johann Friedrich Colsman, člen kabinetu viceprezidenta Evropské komise pana Tajaniho. Zdůraznil, že s ohledem na ukončení funkčního období nelze čekat v současné době od Komise zázraky, nicméně konstatoval, že Evropská komise se bude snažit o to, aby železniční doprava využila i období krize ke zvýšení podílu na trhu a zvýšení interoperability.

Dodal, že Komise založila pracovní skupinu složenou ze zástupců DG TREN a Evropské investiční banky (EIB), která bude pracovat na aktivaci nových finančních zdrojů.

Evropská železniční agentura (ERA) také se zpožděním představila poslední verzi TSI TAP (technické specifikace interoperability – telematické aplikace pro osobní dopravu, verze 0.8). Změny, které byly v návrhu provedeny, odrážejí řadu připomínek, které vznesl v průběhu přípravy železniční sektor.

Závěrečný připomínkový proces byl zahájen mluvčími CER na zasedání TAP TSI Support Group na začátku března. Pracovní skupina se dohodla na ještě jednom setkání, na němž bude provedena revize zapracování posledních připomínek.

Z hlediska Českých drah je významné, že 2. března nastoupil tříměsíční stáž na CER pracovník odboru strategie ČD Aleš Bartheldi. Je v pořadí již druhým stážistou naší firmy v této organizaci.

Bulharsku chybí peníze

Čtvrtého března proběhl v Evropském parlamentu seminář na téma práva cestujících v autobusové a námořní dopravě. V diskusi vystoupil i zástupce výkonného ředitele CER Libor Lochman a zdůraznil výše zmíněnou nutnost jednotného přístupu k právům cestujících v rámci všech druhů dopravy.

Výkonný ředitel CER Johannes Ludewig se o dva dny později sešel v Sofii s bulharským ministrem dopravy Petarem Mutafčievem a ministrem financí Plamenem Orešarským.

Obě strany diskutovaly hlavně o pozici železniční dopravy v rámci bulharské dopravní a investiční politiky. Zaznělo, že bulharský stát vložil do železniční infrastruktury a financování železniční osobní dopravy v roce 2009 o 150 procent prostředků více než v roce 2005, nicméně absolutní výše státního vkladu zůstává velmi nízká. A to i ve srovnání s ostatními novými členskými státy Unie.

První krok k narovnání poměrů

V rozhovoru publikovaném na internetových stránkách Evropské komise konstatoval její viceprezident a komisař pro dopravu Antonio Tajani, že je zásadně proti zahájení provozu obřích silničních nákladních vozidel (megatrucků) v Evropě v blízké budoucnosti.

Na pořadu zasedání Evropského parlamentu bylo 11. března hlasování o revizi direktivy Eurovignette, pro železnici velmi důležité úpravě. A dopadlo v její prospěch v poměru 359:256 hlasů.

Na závěr hlasování bylo řečeno, že evropské vlády by měly toto hlasování považovat za signál k zahájení procesu harmonizace hlavně mezi silniční a železniční dopravou. Vedení CER výsledek hlasování uvítalo a zdůraznilo, že je jen prvním, i když důležitým krokem k narovnání poměrů na evropském dopravním trhu.

Má se zvýšit bezpečnost na přejezdech

V polovině března se s CER rozloučila jeho pracovnice Rafaela de Marte, která šestnáct měsíců působila v oblasti evropských institucí. Jejím nástupcem se stane Matteo Mussini.

Evropská charta bezpečnosti silniční dopravy byla v Bruselu podepsána 20. března. Za CER podepsal chartu Libor Lochman. Cílem tohoto dokumentu je koordinovat činnost jak silnice, tak železnice s cílem zvýšení bezpečnosti na úrovňových železničních přejezdech. Podle posledních statistik na nich umírá ročně okolo 600 lidí, což představuje 2 % úmrtí na silnici a třetinu úmrtí na železnici (v drtivé většině bez zavinění ze strany železničního dopravce či manažera infrastruktury).

JIŘÍ HAVLÍČEK


Plecháč BDŽ v Burgasu.
Elektrickou vozbu zajišťují v Bulharsku převážně lokomotivy českého původu.
Foto: LUBOŠ PEŘINA